După ce BIHOREANUL a dezvăluit că directorul Şcolii de Arte Francisc Hubic, Marian Boboia, a fost înlăturat din funcţie, Consiliul Judeţean Bihor a remis, joi, un comunicat în care înşiră, pe trei pagini, motivele care au dus la această decizie, arătând că la nivelul şcolii ar fi fost descoperite nereguli financiare grave, constatate de Curtea de Conturi şi printr-un audit intern. În această cauză, a fost sesizată şi Poliţia.

Abateri grave...

Concret, în informarea CJ Bihor se arată că, în iulie 2016, Camera de Conturi Bihor a constatat, în urma unui audit financiar la Şcoala de Arte Francisc Hubic, numeroase abateri grave. Prin nota de constatare, inspectorii au arătat au indicat că acestea sunt: nerespectarea principiului contabilităţii de angajamente, neîntocmirea registrului pentru evidenţa elementelor de decor, recuzită, costume, instrumente, ştime şi nerespectarea normelor şi efectuarea inventarierii elementelor de natura activelor, datoriilor şi capitalurilor proprii.

Mai ales, însă, inspectorii Curţii de Conturi au constatat că, la Şcoala de Arte Francisc Hubic, s-au făcut plăţi fără existenţa documentelor justificative care să ateste "necesitatea, exactitatea, realitatea sumelor datorate la titlul Bunuri şi Servicii" şi s-au acceptat la plată şi decontat "cantităţi de lucrări neexecutate".

"Consecinţele economico-financiare ale erorii/abaterii se reflectă în calitatea gestiunii economice şi financiare a instituţiei, utilizarea neeconomicoasă şi ineficientă a creditelor bugetare în sensul efectuării de plăţi şi înregistrarea de cheltuieli fără existenţa documentelor justificative", se arăta în raportul Camerei de Conturi Bihor.

... nereparate

Potrivit informării, Consiliul Judeţean, prin preşedintele Pásztor Sándor, a dispus înlăturarea deficienţelor până pe 30 ianuarie 2017, lucru care nu s-a întâmplat şi a fost constatat şi de Curtea de Conturi, în luna februarie. Ca urmare, CJ Bihor a cerut prelungirea termenului pentru realizarea măsurilor până pe 25 aprilie 2017.

"Deşi acest termen a fost depăşit, managerul Şcolii de Arte Francisc Hubic, până la momentul încetării contractului de mandat, nu a raportat nicio măsură pentru înlăturarea deficienţelor. Menţionăm totodată că neconformarea entităţilor auditate de către Curtea de Conturi la măsurile recomandate poate fi sancţionată chiar cu amendă penală aplicată conducătorului entităţii, care nu a efectuat toate demersurile pentru înlăturarea deficienţelor", se arată în comunicatul remis de CJ Bihor.

Fără licitaţii

Totodată, autorităţile judeţene informează că activitatea economico-financiară a Şcolii Francisc Hubic pe anii 2014-2015 a fost verificată şi de Serviciul Auditului Intern al Consiliului Judeţean, care s-a deplasat în misiune de verificare în mai-iunie 2016, pe baza unui ordin dat de Cornel Popa, ex-preşedintele instituţiei.

Raportul de audit intern a fost finalizat în octombrie 2016, după mai multe întâlniri cu reprezentanţii Şcolii de Arte Francisc Hubic, care nu au prezentat documente justificative şi au contestat existenţa deficienţelor notate de Curtea de Conturi.

Pe lângă cele sesizate de inspectori, auditul intern a mai relevat şi "încălcarea gravă a obligaţiilor prevăzute în legislaţia privind achiziţiile publice, Şcoala de Arte Francisc Hubic realizând toate achiziţiile prin metoda încredinţării directe, nerespectând obligaţia ca cel puţin 40% din achiziţii să le efectueze prin mijloace electronice, oferite de operatorul SEAP, şi sustrăgându-se de la obligaţia de notificare către SEAP a tuturor achiziţiilor publice ce depăşesc 5.000 euro".

Facturi cu probleme

Totodată, auditorii interni au consemnat şi "plata fără documente justificative a deconturilor cheltuielilor de cazare, transportului personalului Şcolii de Arte Francisc Hubic, precum şi decontarea unor cheltuieli de cazare fără documente justificative elocvente, valoarea acestora fiind de ordinul sutelor de mii de lei".

Potrivit comunicatului transmis de CJ Bihor, auditorii au descoperit şi faptul că, la Francisc Hubic, s-au făcut plăţi în baza unor facturi "pro-forma", doar în 2014-2015 sumele depăşind 142.000 lei pentru cărţi, broşuri, reviste, CD-uri, "majoritatea în tematica de consiliere în domeniul legislaţiei fiscale şi a taxelor, în timp ce în paralel avea şi un contract de furnizare de legislaţie actualizată".

Mai mult, auditorii interni au găsit, între nereguli, şi "lipsa vizei controlului financiar preventiv, efectuarea de plăţi fără contract cu furnizorul, lipsa referatelor de necesitate pentru cea mai mare parte a achiziţiilor publice realizate, lipsa responsabilului pentru achiziţii publice". După ce a descoperit cele 22 de nereguli grave, echipa de audit intern a evaluat gestionarea activităţii financiare cu calificativul "critic".

Interimar necunoscut

Totodată, dată fiind gravitatea situaţiei, Consiliul Judeţean Bihor a luat, în decembrie 2016, decizia depunerii unei sesizări în acest sens la Serviciul de Investigare a Criminalităţii Economice din cadrul Inspectoratului de Poliţie Judeţean.

Toate aceste aspecte, arată reprezentanţii CJ Bihor, au fost aduse la cunoştinţa Comisiei de evaluare, care l-a notat pe Marian Boboia cu 6,28 pentru activitatea sa şi a propus, luna trecută, înlocuirea sa din funcţie. Contestaţia făcută de Boboia a fost respinsă.

Fostului manager i s-a comunicat încetarea contractului de management pe 12 mai. "În următoarele zile preşedintele Pásztor Sándor urmează să emită o dispoziţie prin care va numi un conducător interimar din cadrul instituţiei pentru perioada până la finalizare procedurii de concurs, care va fi demarat în termenul legal de 120 zile", se încheie comunicatul CJ Bihor.

Contactat de BIHOREANUL, Marian Boboia a precizat că va trimite, la rândul său, o replică detaliată faţă de acuzaţiile care i se aduc.

Citeşte şi: Încă un director pe făraş: Marian Boboia a fost mazilit de la şefia Şcolii de Arte Francisc Hubic