Rezultatele obținute de elevii din Bihor la examenele naționale confirmă că, așa cum se întâmplă la nivel național, elevii de la țară iau note mai mici decât cei care învață în școli din orașe, asta deși, spune șeful Inspectoratului Școlar, Horea Abrudan, și unitățile de învățământ rurale au dotări și cadre didactice bune.

La Evaluarea Națională, examenul pe care îl susțin absolvenții de gimnaziu, rata de promovare a elevilor bihoreni din mediul rural a fost de 65,77%, în timp ce în mediul urban procentul a fost semnificativ mai ridicat: 90,68%.

Mai mult, după cum a arătat Abrudan joi, într-o conferință de presă, cei mai mulți dintre elevii de la țară au terminat clasa a VIII-a cu o medie de absolvire între 8 și 10, la fel cum s-a întâmplat și în școlile din orașe. Totuși, la examinarea națională, cei mai mulți elevi de la țară au luat medii de 5 și 6. Asta sugerează că, în școlile din mediul rural, profesorii de la clasă au dat note prea mari elevilor, peste nivelul lor de pregătire.

Prea săraci să poată învăța

Abrudan a declarat că va analiza situația în detaliu, pentru a înțelege cum s-a ajuns aici. Șeful IȘJ Bihor nu crede însă că de vină pentru rezultatele slabe ale elevilor de la țară ar fi de vină dotările sau profesorii.

„În urma celor doi ani de pandemie s-au accesat atâtea fonduri și s-au dotat școlile din mediul rural, încât veți fi surprinși să vedeți ce infrastructură și ce dotări au. De exemplu, în Nojorid au table smart și videoproiectoare în fiecare clasă, la fel în Oșorhei, sau - vă dau un exemplu mai departe de Oradea - grădinița și școala din comuna Avram Iancu, capăt de linie în județul Bihor. Din punct de vedere al dotărilor, școlile stau bine. Din punct de vedere al resursei umane, de asemenea nu pot să spun că nu au cadre didactice pregătite sau titulare”, a declarat Abrudan.

Șeful IȘJ a spus că, tocmai pentru a îmbunătăți calitatea actului educațional din mediul rural, a cerut reducerea claselor de învățământ simultan. „Rezultatele se vor vedea poate peste 8 ani, dar vreau să cred că vor exista”, a spus el.

Pe de altă parte, Abrudan a subliniat că în mediul rural nu sunt doar elevii cu note mai mici, ci și cei cu risc de abandon școlar sau care provin din medii defavorizate. Altfel spus, rezultatele slabe la învățătură ar putea fi în conexiune cu sărăcia acestor copii. „Trebuie să ne aplecăm mai multe asupra acestor categorii. Îmi doresc să mergem în comunitățile defavorizate, să vorbim la firul ierbii cu copiii și părinții lor, să-i facem să înțeleagă de ce școala e importantă”, a declarat inspectorul școlar general.

Vrea să ducă în mijlocul acestor copii și exemple de succes din rândul lor, cum este cazul unui elev rom de la Cadea, care s-a realizat profesional. „A terminat 3 ani de profesională și are salariu de 2.000 de euro în mână. L-aș luat pe acest copil să-l duc în comunitatea de romi”, a spus Abrudan.

Un detaliu interesant privind elevii romi din Bihor este că 90% dintre cei care nu se opresc cu studiile în clasa a VIII-a finalizează ciclul liceal sau profesional de învățământ.

Note mai mari

În aceeași conferință de presă, Abrudan a făcut o scurtă analiză a rezultatelor elevilor bihoreni la Evaluarea Națională și la Bacalaureat. Datele arată că notele sunt cele mai mari din ultimii ani, dar și mai mari decât la simulări.

Cât despre rata de participare scăzută la Bacalaureat, de 84% din totalul absolvenților de liceu, Abrudan a precizat că nu este deloc îngrijorătoare. Majoritatea celor care nu s-au dus la Bac sunt elevii care au terminat în învățământul tehnic și care au absolvit liceul pentru a obține nivelul 4 de calificare (acordat după 12 clase), nu pentru a își deschide drumul spre studenție.

Reamintim că rata de promovare la Bacalaureat în această vară în Bihor a fost de 75,94%, peste media națională cu aproape un procent, iar la Evaluarea Națională de 81% (sub nivelul național, unde promovarea a fost de 82%).

Vezi mai jos o analiză făcută de IȘJ Bihor:

 

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!