Primarul Oradiei, Florin Birta, a afirmat joi că în ultima lună reprezentanții municipalității, alături de cei ai Poliției Rutiere, au încercat să găsească „cele mai bune soluții pentru devierea traficului” în zona Centrului Civic, pentru realizarea rețelei de 5 pasaje subterane, unul dintre cele mai complexe proiecte implementate în Oradea.
Efectele scumpirilor
Întrebat de BIHOREANUL dacă lucrările ar fi putut fi demarate pe perioada verii, când traficul este mai lejer, și nu în pragul începerii școlii, primarul Florin Birta a spus pe de o parte că în cazul proiectelor de amploare - a căror execuție durează - începerea lucrărilor pe perioada verii nu este relevantă, iar pe de altă parte că Freyrom, liderul asocierii care a câștigat lucrarea la licitație, a refuzat să semneze contractul până când nu s-a publicat în Monitorul Oficial o ordonanță care permite actualizarea prețurilor proiectelor cu finanțare europeană, pe fondul scumpirii materialelor.
„Puteau începe mai repede aceste pasaje, dar vă aduc aminte că la începutul acestui an, în primăvară, toate lucrările din oraș au fost blocate 3 luni de zile, în care firmele mi-au spus, pe bună dreptate: «Domnule primar, noi nu mai lucrăm, pentru că lucrăm în pierdere». În acea perioadă, contractul pentru cele 5 pasaje era în faza de adjudecare. S-a adjudecat contractul de către firma respectivă (n.r. - o asociere condusă de Freyrom), care, până când nu s-a dat acea ordonanță de urgență (n.r. - de ajustare a valorilor lucrărilor), nu a semnat contractul. Când s-a publicat OUG în Monitorul Oficial, a fost semnat contractul”, a spus Florin Birta.
El a afirmat, de asemenea, că poziția companiei a fost una de înțeles, dat fiind că prețurile la toate materialele de construcții crescuseră cu circa 25%, iar constructorii au vrut să se asigure că nu vor ieși în pierdere.
Presați de timp
Concret, contractul pentru realizarea celor 5 pasaje subterane în centrul Oradiei a fost adjudecat în februarie 2022, la suma de 84,9 milioane de lei fără TVA, contractul a fost semnat la finalul lunii iunie, iar constructorul a constituit garanția de bună execuție la începutul lunii august.
Lucrările ar trebui să se desfășoare în ritm alert pe șantierul din Centrul Civic. „Ce nu vom finaliza până la sfârșitul anului 2023 va trebui să achităm din banii municipalității, nu din bani europeni. Noi sperăm să se prelungească termenul. (...) Firma Freyrom, care a realizat și Podul Centenarului, și Pasajul Magheru, știu că este o firmă serioasă, care, dacă se mobilizează și nu apar alte probleme - legate de pildă de descărcări arheologice -, va putea să termine peste 90% din lucrare până la finalul anului viitor”, a spus primarul Florin Birta.
Trafic dat peste cap
În ceea ce privește blocarea traficului în zona Piața Gojdu - Piața Cetate, edilul a spus că municipalitatea și polițiștii rutieri au încercat să găsească soluții alternative pentru zona centrală.
„Este una dintre cele mai importante lucrări pe care le are orașul Oradea, care blochează total circulația în zonă. De o lună de zile, împreună cu Poliția Rutieră, încercăm să găsim cele mai bune soluții pentru devierea traficului. Am stabilit o bretea, care le va permite celor care vin de pe Magheru să intre pe Calea Clujului, plus străzi cu dublu sens în toată această zonă, plus sens giratoriu în zona străzii Parcul 1 Decembrie. Modificările au fost aprobate în comisia de circulație în această săptămână și au fost anunțate imediat ce au fost aprobate”, a spus Birta, întrebat de BIHOREANUL de ce nu au fost anunțate mai devreme rutele alternative.
De asemenea, edilul a adăugat: „Am ținut neapărat ca aceste devieri să se întâmple cu cel puțin o săptămână înainte de începerea școlii. În aceste zile de vacanță nu cred că vor fi mari probleme, iar oamenii se pot obișnui și înțelege în teren rutele noi. Au timp înainte de a începe școala să își găsească rutele alternative. Oricum, doar când ieși cu mașina în aceste zone înțelegi mai bine rutele”.
Amintim că, de sâmbătă, 27 august, circulația va fi oprită pe o bretea ce începe dinspre Nufărul, în apropiere de viitorul pasaj subteran de lângă Piața Cetate, și până după „turbogirația” din Piața Gojdu. Aici vor rămâne deschise niște rute de circulație care să lege podul Dacia de Calea Clujului și de Piața 1 Decembrie.