Guvernul a decis, miercuri, prin ordonanţă de urgenţă, reducerea a 9.200 de paturi în spitale şi a 577 posturi de directori, concomitent cu transferul, de la 1 iulie, a 373 de spitale în administrarea autorităţilor locale, a anunţat ministrul Sănătăţii, Cseke Attila.

El a arătat că, astfel, numărul de directori într-un spital va fi redus la maxim trei posturi, comparativ cu situaţia actuală când numărul acestora ajunge chiar şi la zece posturi.

"După introducerea sistemului de asigurări de sănătate, astăzi am făcut cel mai important pas din ultimii ani în sistemul sanitar românesc- descentralizarea. După 5 luni în această funcţie am convingerea că descentralizarea reprezintă soluţia pe termen lung. Nu mai putem continua pe un drum care duce nicăieri şi cred că a venit momentul să ne hotărâm, în sfârşit, dacă vrem sau nu "să punem pe picioare" sistemul sanitar", a afirmat ministrul bihorean.

El a mai spus că descentralizarea spitalelor nu este <un leac miraculos pentru toate "bolile" sistemului sanitar>, dar reprezintă în acest moment "singura soluţie de eficientizare şi de asigurare a transparenţei decizionale pentru sistemul serviciilor sanitare spitaliceşti din România".

"În prezent, avem un sistem bicefal: clădirile spitalelor sunt în proprietatea administraţiilor publice (locale, respectiv, judeţene), în timp ce managerii acestor instituţii sunt numiţi de către ministrul Sănătăţii. Practic, în mâinile ministrului Sănătăţii se află destinul a 435 de spitale. Realitatea ne-a demonstrat că această decizie a fost una păguboasă", a spus Cseke Attila, adăugând că nimeni nu are cum să conducă sau să verifice modul în care sunt conduse 435 de instituţii, "indiferent cât de priceput ar fi".

Datoriile vor fi plătite

Spitalele au fost transferate, prin hotărâre, exclusiv în administrarea autorităţilor publice locale proprietare ale imobilului, "fără a ţine cont de culoarea politică a primarului sau a preşedintelui consiliului judeţean", a susţinut ministrul. Doar un număr de 62 institute naţionale, unităţi sanitare de interes de naţional şi spitale de urgenţă importante la nivel regional vor rămâne în subordinea ministerului.

Managerul spitalului va fi numit printr-un concurs organizat de consiliul de administraţie, în care reprezentanţii autorităţilor locale vor fi majoritari, şi va fi obligat să raporteze lunar execuţia bugetară.

Actul normativ adoptat de Guvern prevede totodată limitarea fondului de salarii din bugetul unui spital. "Am reglementat fără echivoc procentul de cheltuieli salariale din bugetul spitalului, care va fi de maxim 70%, inclusiv pentru spitalele care rămân ale statului", a spus ministrul Sănătăţii.

Statul va acorda în continuare sprijin pentru achiziţionarea de echipamente intraspitaliceşti, cu condiţia să existe şi cofinanţare din partea autorităţilor publice locale.

Cseke a subliniat că spitalele vor fi transferate autorităţilor locale cu plata arieratelor înregistrate la 31 martie 2010, în sumă totală de 673,9 milioane lei. Plata acestora este prevăzută în ordonanţă şi va fi efectuată în urma viitoarei rectificări bugetare.

Aproximativ 60% dintre spitale au primit deja noile structuri organizatorice, iar până la sfârşitul săptămânii va fi finalizată reducerea numărului de paturi.

În judeţul Bihor, Consiliul Judeţean Bihor va prelua Spitalul Clinic Judeţean de Urgenţă şi Spitalul de Psihiatrie Nucet, restul instituţiilor cu paturi fiind preluate de consiliile locale din Oradea, Beiuş, Salonta, Marghita, Aleşd, Ştei şi Bratca.

Primăria Oradea îl felicită pe Cseke

Printr-un comunicat dat publicităţii miercuri, administraţia orădeană salută decizia privind transferul spitalelor locale către primărie, simultan cu plata datoriilor acestora.

"Conducerea Primăriei municipiului Oradea doreşte să-l felicite public pe ministrul Sănătăţii, dl. Cseke Attila, pentru descentralizarea sistemului sanitar şi pentru transferul unităţilor sanitare către autorităţile locale fără restanţe, din conţinutul actelor normative adoptate rezultând că bugetul Ministerului Sănătăţii urmează să fie suplimentat cu sumele necesare pentru plata obligaţiilor peste termenele de scadenţă înregistrate până la data de 31 martie 2010 de către unităţile sanitare cu paturi", se spune în comunicat, care precizează că "Primăria Oradea face toate demersurile pentru preluarea administrării spitalelor într-un timp cât mai scurt".

Spitalele orădene care urmează să intre în subordinea Primăriei orădene sunt: Spitalul Municipal Gavril Curteanu, Spitalul de Neuropsihiatrie, Spitalul de Penumoftiziologie şi Spitalul de Obstetrică Ginecologie.

După cum se ştie, conducerea municipalităţii orădene a făcut demersuri pentru trecerea în administrarea Primăriei a celor patru spitale încă din anul 2008 când municipiul a fost cuprins, alături de Bucureşti, într-un program pilot privind descentralizarea unităţilor spitaliceşti. Pentru reducerea cheltuielilor şi eficientizarea activităţii celor patru spitale Consiliul Local Oradea a hotărât în august 2008 unificarea lor în cadrul Spitalului Clinic Municipal Oradea. Unificarea n-a mai avut loc deoarece hotărârea care prevedea acest lucru a fost abrogată în ianuarie 2009, după plecarea guvernării liberale.