Timp de două săptămâni, orădenii au ocazia să vadă o nouă expoziție interesantă găzduită de Casa Darvas-La Roche.

26 de măști purtate de bolnavi de cancer la tratamentele cu radioterapie au fost reinterpretate de artista locală Mirela Dobrescu, cea care a dat fiecărui obiect o nouă formă și culoare, transformându-l dintr-un dispozitiv medical într-o poveste.

Nu întâmplător expoziția intitulată „Războinicul Timpului” a fost deschisă duminică, deoarece pe 4 februarie se sărbătorește Ziua Mondială de Luptă Împotriva Cancerului. De asemenea, pentru organizatoarea evenimentului, Asociația Buni Prieteni Împotriva Cancerului, a fost un dublu prilej de sărbătoare: ONG-ul orădean a împlinit trei ani de existență.

„Dacă nu ne rămâne speranța, ce ne rămâne?”

Măștile au fost expuse într-o încăpere de la etajul Casei Darvas-La Roche, fiecare având o poveste sau făcând parte dintr-o poveste.

Prima mască pe care o văd vizitatorii expoziției este și singura care nu a fost stilizată, ci a fost expusă exact cum a arătat când Sandu Dascăl, co-fondatorul Asociației Buni Prieteni Împotriva Cancerului, a folosit-o, în timp ce făcea tratamentele cu radioterapie pentru a învinge cancerul oral. După tratament, Dascăl a ținut masca acasă, la loc de cinste, folosind-o ca prilej pentru a le spune musafirilor săi cum a învins boala. „Atunci mi-am dat seama că, prin aceste măști, putem transmite un mesaj de speranță. Este o luptă grea, dar dacă nu ne rămâne speranța, ce ne mai rămâne?”, a spus, la vernisajul organizat duminică, Alina Dascăl, soția lui Sandu Dascăl și „motorașul” care ține în mișcare ONG-ul înființat de cei doi.

„Este lupta prin care am trecut și mi-am dat seama că trebuie să îi ajutăm și pe ceilalți. (...) Această boală te transformă, iar prin această expoziție am vrut să arătăm și această transformare, dar că în același timp viața trebuie să aibă cursul ei, iar noi trebuie să fim optimiști. Trebuie să privim această mască și acest tratament ca pe o luptă pe care 100% o câștigăm”, a spus bărbatul, privind spre masca lui, agățată acum pe peretele singurului muzeu Art Nouveau din România.


Soții Dascăl și masca ce amintește de victoria lor împotriva cancerului

Femei cu nori, fluturi, funde...

În România, s-au mai organizat două asemenea expoziții-liant între lumea medicală și lumea artistică, dar la Oradea este pentru întâia oară când cineva imaginează alt aspect pentru aceste dispozitive medicale, menite să țină capul pacientului imobil, în timpul tratamentului.

Povestea măștilor orădene, obținute cu ajutorul firmei Medeuropa, și-a imaginat-o artista Mirela Dobrescu (foto jos), care și-a prezentat conceptul, pentru publicul prezent la vernisaj. Patru măști negre, asociate cu un ceas impunător și cu niște valize, simbolizează trecerea timpului și anotimpurile care „curg” normal, indiferent ce s-ar întâmpla. „Nu întâmplător, tema timpului, pentru că majoritatea dintre noi suntem obsedați de timp: ne trebuie timp, nu avem timp să dormim, nu avem timp să facem mai multe lucruri, și de aceea mintea mea a creat aceste măști. Toate probleme se pot rezolva cu puțin timp, cu o noapte dormită, cu o discuție cu un prieten. Timpul rezolvă foarte multe”, a spus artista.

Într-o altă parte a expoziției, alte măști, vopsite în alb și nuanțe de roșu și „acompaniate” de o oglindă, sunt măștile-femei, cu „nor” deasupra ori cu fundă. O mască a fost acoperită cu numeroși fluturi, iar alte trei s-au transformat în trei iele diafane, cu voaluri lungi, care par că urmează să danseze în mijlocul încăperii.

Alte măști au fost puse pe manechine elegant îmbrăcate, iar o alta, devenită ea însăși „rochie”, a fost accesorizată cu numeroase fundițe mov, simbol universal al luptei împotriva cancerului. Toate exponatele sunt însoțite de poezii scrise de Alina Petrescu.

„Au prins viață”

Inițiatorii expoziției au fost felicitați de Angela Lupșea, directoarea Oradea Heritage, instituția care administrează Casa Darvas-La Roche, care a recunoscut și că a fost sceptică la început, temându-se că o asemenea expoziție ar putea să nu se potrivească decorului Art Nouveau. „Când am pășit în atelier, am înțeles ce vrea Mirela să facă”, a declarat Lupșea.

Ea a deconspirat și un detaliu „de culise”: în prima noapte în care măștile au fost instalate în Casa Darvas-La Roche, alarma din clădire s-a declanșat, aparent fără niciun motiv. „Firma care asigură paza a verificat, a văzut că nu s-a întâmplat nimic, și m-a întrebat dacă avem vreo expoziție interesantă. Am zis da, măștile au prins viață”, a mai spus directoarea.

Expoziția va rămâne deschisă până pe 18 februarie.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!