Dezbaterea planului de mobilitate urbană a Oradiei, strategie obligatorie pentru accesarea fondurilor în Programul Operaţional Regional 2014-2020, a adunat, miercuri seară, în sala mare a Primăriei peste 60 de orădeni, majoritatea locuitori pe străzile Avram Iancu şi Sucevei, nemulţumiţi că acest document prevede între proiectele prioritare pentru traficul orădean lărgirea celor două străzi, prin demolarea unui rând de case.

Fără demolări în centru!

Participanţii la dezbatere au ascultat cuminţi lunga prezentare a planului de mobilitate urbană, ţinută de Luigino Szecsy, reprezentant al societăţii IncerTrans, care a realizat studiul. Deşi bărbatul a povestit aproape o oră despre analiza făcută şi concluziile trase, respectiv despre cele 22 de proiecte care vizează traficul orădean pe care firma le-a propus Primăriei ca prioritare pentru oraş de acum până în anul 2030, participanţii la dezbatere au dat dovadă de stoicism şi l-au lăsat să îşi încheie cuvântarea.

De îndată ce au primit cuvântul, însă, s-au dezlănţuit. Mai mulţi locuitori de pe aceste străzi au cerut microfonul, pentru a spune că sunt împotriva unuia dintre cele 24 de proiecte, respectiv a celui care prevede ca străzile Avram Iancu şi Sucevei să fie lărgite prin demolarea unui rând de case.

"Avem un oraş frumos, un centru reabilitat şi dumneavoastră doriţi să demolaţi. Nu cred că este oportună schimbarea imaginii oraşului şi noi am semnat şi petiţia UDMR săptămâna trecută. Familiile respective care stau în casele de pe Avram Iancu şi Sucevei nu sunt de acord, nu se ştie ce se va întâmpla cu ele", a spus Szanto Ildiko, o orădeancă ce s-a recomandat ca reprezentantă a mai multor asociaţii.

Idee de viitor

În timp ce Marcel Iacob, reprezentant al IncerTrans, totodată orădean la origine, i-a răspuns femeii că la întocmirea planului de mobilitate s-a ţinut cont de prevederile din Planul Urbanistic General al Oradiei, deci specialiştii n-au inventat proiecte care să contravină acestui document, viceprimarul Mircea Mălan, care a şi moderat dezbaterea, a încercat să închidă subiectul spunând că o discuţie pe această temă este prematură.

"Această lărgire nici nu se pune problema să fie una în viitorul apropiat. Dacă va fi vreodată, va fi doar pentru că aşa se va aprecia la acel moment că este mai bine pentru acest oraş şi pe baza deciziilor care au fost luate până acum la adoptarea Planului Urbanistic General. Nu e o chestiune că vom demola în anul următor cele două străzi, nici vorbă de asta", a declarat Mălan.

Viceprimarul a mai spus că, în planul de mobilitate, acest proiect nici nu are prevăzută vreo sumă alocată, dorind să demonstreze astfel că este doar o idee de viitor, care, dacă se va dori aplicată, pentru a primi finanţare europeană trebuie să existe în strategie. "Nu există nici această intenţie de a trece la executarea efectivă a acestor proiecte, nici resursele financiare necesare. Nu este o problemă de actualitate", a spus Mălan.

Subiectul a fost, însă, departe de a fi închis. În dezbaterea care a ţinut două ore şi jumătate, cea mai mare parte a timpului s-a vorbit despre acest proiect.

Cu finanţare sau nu?

Mircea Mălan a fost chiar contrazis de consilierul local Kis Gabor (UDMR), prezent la dezbatere, care a răsfoit planul şi i-a precizat edilului că proiectul de lărgire are prevăzută o finanţare de 400.000 de euro în anii 2020-2025.

"Eu nu cred că cineva îşi poate închipui că se pot face astfel de proiecte, care presupun, dacă se realizează, exproprieri cu valori de milioane de euro, ca să nu mai vorbim de lucrări, că se pot face cu 400.000 de euro. Aceşti bani sunt prinşi alături de încă 4 milioane euro pentru cele trei străzi care merg spre comunele limitrofe", a replicat Mălan.

Răspunsul n-a fost pe placul audienţei, întrucât în planul de mobilitate nu există nicio precizare că cele două proiecte ar merge mână în mână, aşa că oamenii au insistat să ceară ca acest proiect, dacă tot este prezentat ca o idee departe de actualitate, să şi dispară din strategie.

Reacţii dure

Alţi orădeni s-au plâns viceprimarului că preţul locuinţelor lor a scăzut din cauză că Primăria a anunţat această intenţie, că îşi doresc să locuiască în continuare în centrul Oradiei, respectiv că nici nu ştiu dacă să mai investească sau nu în case. "Noi ne gândim că ar trebui reabilitată clădirea. O vom face, n-o vom face, de cine depinde viitorul nostru?", a spus Cristina Iovan, o orădeancă ce locuieşte pe strada Sucevei de 30 de ani.

Un alt discurs a fost şi mai dur. Mircea Stroe, fost jurnalist şi preşedintele unui club local de tir cu arcul, s-a răstit reprezentanţii municipalităţii, cerându-le să abandoneze proiectul. "Demolaţi-vă casele voastre!", a strigat Stroe, sugerând şi că i-ar fi fost lezat dreptul la a-şi spune părerea, deşi a fost lăsat să vorbească până şi-a finalizat discursul.

Reconfigurare vs. lărgire

Pe acest subiect s-a pronunţat şi fostul viceprimar Huszar Istvan, prezent la dezbatere, care a spus din capul locului că UDMR a strâns deja 1.700 de semnături împotriva acestui proiect. În plus, Huszar a arătat o neconcordanţă: Planul Urbanistic General prevede "reconfigurarea" celor două străzi, ceea ce nu înseamnă neapărat lărgirea arterelor şi demolarea caselor. Drept urmare, Huszar a cerut conducerii Primăriei să schimbe şi formularea din planul urbanistic din "lărgirea" străzilor în "reconfigurarea" lor, astfel încât să nu mai existe confuzii.

"Soluţia ar fi să se preia această expresie din PUG: reconfigurare. Pentru că dacă intenţia este de a mări spaţiul accesibil pentru pietoni, acest subiect nu are rost. Ca atare, în planul de mobilitate, trebuie doar eliminat termenul "lărgire", şi cu asta basta, cred că toată lumea va fi mulţumită", a spus Huszar. Viceprimarul Mircea Mălan a insistat să repete că discuţia nu are sens, întrucât dacă se va dori depunerea spre finanţare un proiect de lărgire a străzii, va fi dezbătut un plan urbanistic zonal şi abia apoi se va lua o decizie.

Mălan: "De-aia!"

Că nervii edilului au fost întinşi s-a văzut atunci când Huszar a întrebat de ce propuneri de modificare a planului s-au putut transmite doar până pe 20 septembrie, iar dezbaterea are loc o zi mai târziu, sugerând astfel că propunerile făcute miercuri de orădeni ar putea fi nebăgate în seamă. "De-aia!", a răspuns Mălan, iar publicul a vociferat. Edilul şi-a îndreptat greşeala, iar apoi i-a spus lui Huszar că toate propunerile făcute miercuri seară vor fi transmise.

Pe lângă orădenii de pe cele două străzi din centrul oraşului, au mai luat cuvântul şi doi locuitori din Sânmartin şi Oşorhei, curioşi să afle ce planuri are municipalitatea orădeană pentru a-i aduce mai uşor în Oradea pe localnicii din aceste comune care lucrează în reşedinţa de judeţ.

La rândul său, directorul OTL, Csuzi Istvan, şi-a arătat nemulţumirea că la o dezbatere dedicată planului de mobilitate nu s-au ridicat probleme legate de traficul orădean ori de transportul în comun.