Pentru că pregătirea elevilor nu este doar o sarcină a şcolii, ci şi a comunităţii, RoMarketing, Asociaţia EduBiz şi Asociaţia Parteneriat pentru Educaţie (fondată de Agenţia de Dezvoltare Locală Oradea şi companiile Celestica, Nidec, Plexus şi Emsil) derulează un proiect prin care elevii din mediul rural să-şi descopere talentele şi potenţialul, să înveţe despre oportunităţile de pe piaţa muncii din Oradea şi să facă alegerea potrivită când îşi decid parcursul educaţional şi profesional.

Vizite în fabrici

Proiectul "Descoperă. Învaţă. Acţionează – DIA" îi vizează pe elevii din clasele de-a VII-a şi de-a VIII-a din mediul rural şi din oraşe mici, mai precis din Aleşd, Cefa, Nojorid, Diosig, Sălard, Sântandrei, Tărian şi Vadu Crişului. Aceştia participă la activităţi de informare, de orientare şcolară şi profesională, dar şi de valorizare, în cadrul cărora vor înţelege că, dacă fac alegerea educaţională potrivită, vor avea un viitor de succes.

Pe lângă că află, de la profesori anume pregătiţi, dar şi de la iniţiatorii proiectului şi de la reprezentanţii companiilor, ce presupune învăţământul profesional şi care sunt avantajele acestui sistem, elevii vor merge în vizită în companiile din Bihor, pentru a vedea condiţiile în care lucrează persoanele calificate pentru diferite meserii cerute pe piaţa muncii locale.

La aceste vizite participă şi părinţii elevilor, tocmai pentru ca şi aceştia să vadă cu ochii lor cum se face producţia astăzi, ce fel de utilaje există şi care sunt dotările fabricilor.

În plus, iniţiatorii proiectului vor mai organiza şi concursuri de creaţie în şcolile implicate în proiect, elevii urmând să elaboreze eseuri, colaje, filem video sau machete pe temele stabilite. Cele mai bune trei creaţii din fiecare şcoală vor fi premiate.

De asemenea, în cadrul proiectului va fi realizat un videoclip care, ulterior, va fi folosit la promovarea învăţământului dual şi profesional.

Informaţia contează!

Recent, partenerii implicaţi în proiect au avut o întâlnire, pentru a discuta despre rezultatele obţinute deja.

Cu acest prilej, Alina Silaghi, director ADLO, a precizat că elevii trebuie să înţeleagă ce este o meserie, să nu plece din România, "ci să vadă că aici au condiţii bune de muncă şi dezvoltare profesională". "Este foarte important ca tinerii să ştie că au cazarea, masa, transportul şi bursa asigurate pe durata practicii profesionale", a subliniat directoarea ADLO. În opinia acesteia, parteneriatele sunt cheia succesului, iar ceea ce s-a întâmplat până acum, toate proiectele demarate anterior precum şi cele mai noi, implementate sau în curs sunt paşi pentru o schimare.

Prezent şi el la întâlnire, inspectorul şcolar general Alin Novac-Iuhas a subliniat importanţa continuării şi extinderii proiectului, recomandând totodată ca profesorii să le spună elevilor despre colegii lor care au devenit angajaţi ai companiilor la care au mers în practică. Puterea exemplului chiar există...

Uniţi în aceeaşi cauză

La aceeaşi întâlnire, Sorina Bradea, directoarea RoMarketing, a subliniat că "pregătirea elevilor cade nu doar în sarcina şcolii, ci şi a societăţii", motiv pentru care prin proiect este important să se afle ce vor elevii, cum îi pot ajuta profesorii, ce face şcoala profesională pentru ei şi cum îi primesc companiile. De asemenea, Teodora Chifor, coordonatoarea Asociaţiei EduBiz, care merge în şcolile din judeţ şi află direct care sunt nevoile tinerilor, a putut împărtăşi informaţiile astfel aflate.

De cealaltă parte, profesorii spun că dificultăţile cele mai mari apar când discută cu părinţii. Mulţi din aceştia nu îşi lasă copiii să se înscrie la şcoli profesionale, însă adesea nu înţeleg avantajele pe care acest sistem le oferă. Tocmai de aceea, dascălii apreciază proiectul "Descoperă. Învaţă. Acţionează – DIA".

Ascultând toate aceste opinii, reprezentanţii companiilor din Bihor au confirmat că sunt conştienţi că trebuie să menţină entuziasmul copiilor, odată ce aceştia află de oportunităţile învăţământului profesional.

(advertorial)