Întrucât în ultimele zile, unul dintre subiectele dezbătute de presă este cel al aplicării Ordonanţei nr. 50/2010, săptămâna aceasta voi prezenta modalităţile în care persoanele care se consideră victimele clauzelor abuzive ale băncilor vor trebui să procedeze pentru înlăturarea acestora. Nu voi face aici analiza dispoziţiilor Ordonanţei nr. 50/2010 deoarece spaţiul nu permite, pe de-o parte, iar, pe de altă parte, fiecare bancă înţelege să aplice în alt mod prevederile legale.

De aceea, fiecare va trebui să analizeze în parte actul adiţional propus de bancă, iar în măsura în care consideră că acesta sau contractul de credit iniţial conţine clauze abuzive să procedeze în consecinţă. Un lucru foarte important de reţinut este acela că Legea nr. 193/2000 privind clauzele abuzive din contractele încheiate între comercianţi şi consumatori în articolul 4 alineat 3 spune că "Faptul că anumite aspecte ale clauzelor contractuale sau numai una dintre clauze a fost negociată direct cu consumatorul nu exclude aplicarea prevederilor prezentei legi pentru restul contractului, în cazul în care o evaluare globală a contractului evidenţiază ca acesta a fost prestabilit unilateral de comerciant. Dacă un comerciant pretinde că o clauză standard a fost negociată direct cu consumatorul, este de datoria lui să prezinte probe în acest sens".

Clauza abuzivă este definită de articolul 4 alineat 1 din lege ca fiind o clauză contractuală care nu a fost negociată direct cu consumatorul dacă, prin ea însăşi sau împreună cu alte prevederi din contract, creează, în detrimentul consumatorului şi contrar cerinţelor bunei-credinţe, un dezechilibru semnificativ între drepturile şi obligaţiile părţilor. Când apreciem că avem asemenea clauze în contract vom putea sesiza instanţa de judecată solicitând constatarea existenţei clauzelor abuzive şi despăgubiri pentru prejudiciul suferit datorită acestora.

Mare atenţie însă - înainte de înregistrarea cererii la instanţă va trebui să parcurgem o procedură prealabilă reglementată de art 720 indice 1 Cod procedură civilă, adică va trebui să notificăm banca comunicându-i în scris pretenţiile noastre şi temeiul lor legal.

Data concilierii nu o vom putea fixa mai devreme de 15 zile de la data primirii de către bancă a actelor comunicate.