După analiza instituţiei Preşedintelui României şi a relaţiilor acestuia cu Guvernul, săptămâna aceasta vom prezenta atribuţiile Guvernului, insistând mai ales asupra aptitudinii acestuia de a emite ordonanţe de urgenţă.

Potrivit art. 102 din Constituţie, Guvernul, potrivit programului său de guvernare acceptat de Parlament, asigură realizarea politicii interne şi externe a ţării şi exercită conducerea generală a administraţiei publice. În exercitarea atribuţiilor sale constituţionale Guvernul adoptă hotărâri sau ordonanţe. Dacă hotărârile se emit pentru reglementarea în detaliu a aplicării legii, ordonanţele sunt acte cu valoare egală cu legea.

Practic, pe lângă administrarea curentă a problemelor statului, Guvernul are posibilitatea de a emite acte de valoarea juridică a unei legi, substituindu-se astfel Parlamentului în anumite situaţii. Ordonanţele Guvernului sunt de două feluri: simple şi de urgenţă. Ordonanţele simple sunt emise pe perioada vacanţei parlamentare, în baza unei legi emise de Parlament în care se specifică extrem de clar în ce domenii se pot emite, şi sunt supuse imediat validării Parlamentului.

Ordonanţele de urgenţă pot fi adoptate numai în situaţii extraordinare, a căror reglementare nu poate fi amânată, Guvernul fiind obligat a motiva urgenţa în chiar cuprinsul acestora. Ordonanţa de urgenţă intră în vigoare numai după depunerea sa spre dezbatere în procedură de urgenţă la camera competentă să fie sesizată şi după publicarea ei în Monitorul Oficial al României.

Potrivit art. 115 alin. 6 din Constituţie, ordonanţele de urgenţă nu pot fi adoptate în domeniul legilor constituţionale, nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului, drepturile, libertăţile şi îndatoririle prevăzute de Constituţie, drepturile electorale, şi nu pot viza măsuri de trecere silită a unor bunuri în proprietate publică.

În afara acestor limitări, practic Guvernul poate adopta ordonanţe de urgenţă în toate domeniile. Toate guvernele au uzat extrem de mult de aceste ordonanţe, ele fiind emise şi în multe situaţii care nu justificau urgenţa şi în materii în care nu trebuiau să fie emise. De aceea, multe dintre ordonanţele de urgenţă au şi fost declarate neconstituţionale de către Curtea Constituţională.