Asociaţia Firmelor Bihorene şi Asociaţia "Condamnă Corupţia!" organizează o dezbatere publică pe tema modului de soluţionare a plângerilor penale referitoare la înşelăciunea cu cecuri şi bilete la ordin şi delapidarea prin furt de combustibil.

Potrivit unui comunicat transmis marţi, la întâlnire vor participa atât proprietari şi jurişti ai firmelor membre ale AFB (şi nu numai) cât şi reprezentanţii Parchetului de pe lângă Curtea de Apel Oradea (procuror şef Secţie Urmărire Penală - Păunel Galoş), respectiv Inspectoratului de Poliţie Judeţean Bihor (inspector principal Florian Sîrca).

Dezbaterea va avea loc joi, de la ora 11, la Hotelul Continental Forum din Oradea, sala Belvedere, etajul 8.

"Centrala incidentelor de plăţi a Băncii Naţionale a României înregistra, la 1 decembrie 2011, un total de peste 494,171 milioane lei, reprezentând sume refuzate la plată la operaţiuni cu instrumente de debit sub formă de cecuri şi bilete la ordin. Un număr de 890 de cecuri şi 14.996 de bilete la ordin au fost respinse de la decontare şi clasate în categoria incidentelor majore, fiind emise fără acoperire", se arată în comunicat, care mai specifică şi că numărul incidentelor de plată semnalate poliţiştilor de către bănci înregistrează o creştere continuă.

Membrii AFB semnalează că în prezent, atât exectuarea silită a debitorilor cât şi atragerea lor la răspunderea penală, în cazul în care au emis cu bună ştiinţă file cec şi bilete la ordin fără acoperire de lichidităţi băneşti în cont, "reprezintă o procedură anevoioasă şi complexă" în urma căreia de multe ori debitele nu sunt recuperate, iar făptuitorul scapă de răspunderea penală. "Mai mult, "ţeparii" par protejaţi de oamenii legii, aceştia considerând că fapta lor "nu prezintă pericolul social al unei infracţiuni"!", mai arată informarea.

Pe de altă parte, documentul precizează că un studiu naţional spune că furturile de combustibil scot anual din buzunarele patronilor de companii de transport mărfuri aproximativ 200 milioane de euro. O altă analiză naţională plasează domeniul transporturilor pe unul dintre primele 4 locuri în clasamentele anuale ale cererilor de insolvenţă, una dintre cauze fiind chiar imposibilitatea recuperării debitelor.

"În ciuda acestor realităţi, şoferii care fură combustibil par "protejaţi" de oamenii legii care îi cercetează pentru delapidare, aceştia considerând că fapta "nu prezintă pericolul social al unei infracţiuni", mai spun reprezentanţii AFB.