Cu câteva zile înainte de alegerile locale, ONG-ul studenţesc Eco Planning a organizat o dezbatere cu candidaţii la funcţia de primar al Oradiei, pentru a afla optica acestora în ceea ce priveşte Universitatea şi studenţii.

Cu "delegaţi"

La întâlnirea desfăşurată marţi la Casa de Cultură a Sindicatelor au participat şase din cei nouă pretendenţi la funcţia de primar: Ilie Bolojan (USL), Cseke Attila (UDMR), Mihai Groza (PDL), Marius Sonea (UNPR), Horea Vuşcan (PUER) şi Zatyko Gyula (PPMT).

Dorel Vesa (PP Legea Cojocaru) şi Gheorghe Frenţ (PPDD) n-au venit la întâlnire, iar candidatul PRM, Ioan Francisc Hathazi, şi-a trimis un reprezentant, pe liderul organizaţiei judeţene a partidului, Mihai Drecin. El însuşi cadru didactic universitar, deci teoretic apropiat de tema dezbaterii, Hathazi n-a venit la eveniment pentru că, sesiune fiind, a avut un examen. Drecin a dat asigurări, însă, că îi va prezenta corect programul şi opiniile...

De la dezbatere au lipsit şi studenţii, în afara celor câţiva membri ai Eco Planning şi a unor tineri mobilizaţi de PDL, UNPR şi de Horea Vuşcan. Din rândul profesorilor au participat preşedintele Senatului, Sorin Curilă, prorectorul Marcela Prada, profesoara Lia Pop (care a şi moderat dezbaterea), Valentin Nemeş (preşedintele Eco Planning), plus încă două-trei cadre didactice.

Cseke, mândru că a terminat la Oradea

În prima parte a dezbaterii, fiecare candidat şi-a prezentat programul pe temele propuse. Punând accent pe faptul că este mândru că a absolvit o facultate a Universităţii din Oradea, Cseke Attila i-a îndemnat pe toţi studenţii să se simtă la fel. "Veţi avea în mine un primar cu care veţi putea colabora, care va fi prezent la evenimentele dumneavoastră şi pe care veţi putea să-l criticaţi", a spus Cseke.

Începându-şi discursul prin a saluta audienţa şi pe "domnul primar Bolojan", UNPR-istul Marius Sonea a spus, foarte pe scurt, că vrea ca studenţii să lupte pentru ei, că doreşte o casă de cultură a studenţilor şi să le asigure baza materială pentru practică şi cercetare.

Mihai Groza, care e şi conferenţiar la Facultatea de Inginerie Managerială şi Tehnologică, şi-a construit discursul pe facilităţile pe care are de gând să le ofere studenţilor la transportul în comun, prin subvenţii la abonamentele la instituţiile culturale, ajutoare sociale şi eliminarea taxelor de parcare din jurul facultăţilor.

Ilie Bolojan a garantat că va colabora cu Universitatea pentru a se asigura că studenţii sunt pregătiţi în domeniile cerute pe piaţa muncii. "Este nevoie să atragem dezvoltatori, pentru că fără locuri de muncă absolvenţii vor rămâne şomeri cu diplome", a spus Bolojan.

Din partea candidatului PRM Ioan Hathazi, Mihai Drecin a vorbit despre necesitatea înfiinţării de centre de cercetare ale Academiei Române la Oradea şi despre faptul că Primăria trebuie să sprijine financiar Universitatea.

Horea Vuşcan a explicat de ce, cu câteva minute înainte, candidatul PUER la CJ Raul Derecichei a împărţit participanţilor la dezbatere câte o oglindă. "Spuneţi ce vedeţi! Un lider politic gata să stopeze corupţia, un viitor Bill Gates, Steve Jobs, un spirit lipsit de prejudecăţi? Îmi cer scuze, eu nu văd!", a spus Vuşcan, mustrându-i pe studenţi şi adăugând că tinerii sunt îndoctrinaţi, dar că totuşi e important ca ei să-şi urmeze visul.

În fine, Zatyko Gyula (PPMT) a vorbit despre necesitatea ca oraşul să aibă o viziune de dezvoltare şi să-şi pregătească tinerii în acel domeniu.

Avem sau nu brand?

În a doua parte a dezbaterii, publicul a putut să le pună întrebări candidaţilor. Prima a fost formulată de un student medicinist din gaşca susţinătorilor lui Vuşcan care l-a întrebat pe Bolojan de ce locurile de parcare din jurul facultăţilor sunt cu taxă, edilul răspunzându-i că numai aşa se poate evita ca toate locurile să fie ocupate la 8 dimineaţa pentru toată ziua şi numai aşa se poate ca persoanele care au nevoie de locurile de parcare să le poată folosi.

Apoi, Raul Derecichei a vrut să afle de la fiecare candidat în parte dacă crede că e oportun să încurajeze antreprenoriatul în rândul tinerilor, Zatkyo răspunzând că ar fi, Vuşcan ca "da, categoric", iar Drecin că proiectele noi pot fi acceptate doar din partea "unuia care a făcut şcoală pe bune".

Bolojan a precizat că antreprenorii în general trebuie sprijiniţi prin debirocratizare şi o atitudine corectă a administraţiei, iar Cseke că mai importantă este atragerea tinerilor spre viaţa publică. Groza a răspuns că ar înclina spre un program de premiere a iniţiativelor ingenioase din rândul studenţilor ori doctoranzilor, iar Sonea că trebuie pus accent pe perioada între terminarea studiilor şi angajare, fără să precizeze cum anume în mod concret.

Ultimele două întrebări pentru pretendenţii la Primărie au venit din partea sociologului Şerban Olah, care a vrut să ştie care este brandul Oradiei şi cum vor candidaţii să-l scoată în evidenţă. În timp ce Sonea a spus, scurt, că oraşul nu poate fi un brand, pentru că "brandul este pentru firme", Groza a afirmat că arhitectura şi clădirile oraşului pot reprezenta brandul, iar pentru asta Primăria şi Consiliul Judeţean trebuie să identifice fonduri europene.

Cseke a spus că oraşul trebuie să-şi identifice domeniul în care să exceleze, iar Bolojan că Oradea este un oraş al diversităţii, ceea ce ar putea fi marca sa, însă numai dacă se rezolvă problemele elementare. "Nu putem să facem reclamă "Veniţi la festivalul din Oradea!" şi să îi cadă cuiva o ţiglă în cap", a spus candidatul USL.

Drecin a zis că Oradea va putea avea un brand doar peste 10-15 ani, iar Vuşcan a marşat exclusiv pe ideea că orădenii trebuie uşuraţi de taxe. În fine, Zatyko a preluat ideea necesităţii reabilitării clădirilor, respectiv cea a axării pe multiculturalitatea oraşului.