La dezbaterea privind demolarea pasarelei ce traversează liniile de cale ferată din apropierea Gării Oradea, derulată miercuri la Palatul Copiilor, au participat aproximativ 100 de orădeni.

Chiar dacă au fost invitaţi la eveniment, reprezentanţii municipalităţii, respectiv ai Direcţiei Tehnice, ai Institiţiei Arhitectului Şef, ai Fundaţiei pentru Protejarea Monumentelor Istorice şi ai UDMR-ului nu au luat în serios invitaţia Asociaţiei Tineretului Maghiar din Ardeal (ATMA) şi nu s-au prezentat la discuţii. Singurul sosit la întâlnire a fost un reprezentant al CFR, care nici măcar nu mai are în proprietate pasarela.

"Ţinând cont de faptul că invitaţii au refuzat să ne onoreze cu prezenţa, cred că putem spune că am fost boicotaţi", a constatat preşedintele ATMA Oradea, Csomortányi István. Acesta a adăugat, ironic, că "în Oradea există două tipuri de întâlniri - unele organizate de Primărie, la care nu vin cetăţenii, şi altele organizate de cetăţeni, la care nu vin reprezentanţii Primăriei".

Liderul ATMA Oradea a făcut o scurtă prezentare a situaţiei, în care a amintit că pasarela a fost construită în 1906 şi că Primăria vrea să o demoleze fără a fi făcut cerere la Comisia pentru Monumente Istorice din Cluj. Au fost prezentate pe scurt mai multe declaraţii apărute în presa locală cu privire la pasarelă, despre care reprezentanţii ATMA au spus că sunt neadevărate.

"De la ultima conferinţă de presă făcută de primarul Ilie Bolojan am înţeles că strada Ecaterina Teodoroiu, cea spre care a fost construită pasarela, va fi reabilitată, pentru că pe acolo va trece o nouă arteră a oraşului. Aşa se explică de ce se doreşte cu atâta ardoare demolarea pasarelei. Oamenii nu au fost însă întrebaţi dacă vor acest lucru. Sau se face ca în anii '80, când se moderniza tot fără voinţa cetăţenilor?", s-a întrebat retoric Csomortányi István.

Au luat apoi cuvântul mai mulţi cetăţeni. Unii au vorbit despre pericolul pe care îl prezintă pasarela, alţii despre zgomotul şi mizeria pe care o va aduce transformarea străzii Ecaterina Teodoroiu în arteră principală de circulaţie, iar alţii l-au acuzat pe primarul Bolojan că face băi de mulţime şi organizează întâlniri doar cu cetăţenii din zonele în care se fac investiţii, în timp ce pe cei din alte zone nici măcar nu îi primeşte personal în audienţă.

După cum se ştie, ATMA nu a fost de acord încă de la început cu demolarea pasarelei, iar potrivit reprezentanţilor acesteia, scopul dezbaterii de miercuri a fost "să aflăm adevărul şi să obţinem redeschiderea pasajului", închis în luna august a acestui an.

"Este important de ştiut că pasajul, ca şi parte a ansamblului gării mari, figurează pe lista monumentelor din municipiu, astfel este o construcţie protejată de lege. Şi totuşi, de exemplu "expertul" UDMR-ului a afirmat că pasajul este o vechitură care nicidecum nu este monument protejat", scriau reprezentanţii tineretului maghiar într-un comunicat anterior evenimentului.

Organizatorii dezbaterii nu sunt de acord nici cu varianta oferită de autorităţi în locul pasarelei. "Pentru traversarea liniilor ferate s-a propus pasajul subteran prelungit, neţinând cont de starea de putoare permanentă de urină şi de cetele de boschetarii, "chiriaşi" pe timp de noapte". Membrii ATMA sunt nemulţumiţi şi de faptul că la ieşirea din pasajul subteran, pe strada Ecaterina Teodoroiu nu există trotuar.