Primăria „curăță” poluarea cu drujba în mână! Sub pretextul că vrea să încurajeze orădenii să pedaleze prin oraș, reducând astfel nivelul de noxe, municipalitatea pregătește amenajarea unei noi piste pentru bicicliști.

Lucrările vor duce, însă, la tăierea a zeci de arbori, motiv pentru care orădenii care locuiesc în zona afectată au chemat Primăria la judecată, arătând că proiectul nu este doar paradoxal, ci și plin de hibe.

„Primăria ne ia oxigenul”

În toamna anului 2022, mașina de vot liberală din Consiliul Local a aprobat proiectul unei piste pentru bicicliști, lungă de un kilometru, care va lega altele două, deja existente, pe cea din cartierul Grigorescu cu cea de pe Sextil Pușcariu. Traseul, aparent benign, pornește de lângă Biserica Baptistă Speranța Oradea, continuă pe Atelierelor, traversează strada Ceyrat și pârâul Peța, intră pe Ronald Reagan (fostă Vaporului), iar la final ajunge în Piața 22 Decembrie.

Inițiativa este binevenită, Oradea fiind deficitară la infrastructura pentru cicliști, cu doar 76 km de piste, multe amenajate superficial. Însă planul nu este „eco-prietenos”, pentru că, după cum se arată în HCL 902/2022, lucrările se vor face prin sacrificarea a zeci de copaci maturi și sănătoși.

Orădenii de pe Ronald Reagan, care stau la case, au aflat despre aprobarea investiției din ziare și au fost contrariați. „Nu ne-a consultat nimeni, deși proiectul ne afectează direct. Primăria ne ia oxigenul”, acuză un riveran.

De dragul mediului...

Studiul de fezabilitate prevede că pista lată de 2,5 metri va fi construită pe marginea carosabilului, pe partea dreaptă, în direcția spre Parcul 22 Decembrie. Conform studiului, pe Ronald Reagan, unde există un spațiu verde generos între carosabil și case, cu două rânduri de copaci, traseul de ciclism de 600 de metri ar urma să pună la pământ 31 de copaci, majoritatea nuci (specie protejată) și tei. Asta, culmea, în timp ce pista este menită să „îmbunătățească calitatea mediului înconjurător”, prin „diminuarea emiterii de praf, zgomot, noxe etc.”.

„Sunt copaci sănătoși, care ne umbresc vara și ne protejează de noxele mașinilor care circulă pe stradă. Cine propune defrișarea lor pentru îmbunătățirea mediului ar trebui să meargă la medic”, zice bărbatul. 

Nemulțumiți, 35 de locuitori au făcut o plângere comună la Primărie, dar municipalitatea le-a răspuns în doi peri, spunându-le că investiția „este necesară și oportună”, iar traseul, de fapt, protejează 24 de copaci, fără alte explicații. Drept urmare, oamenii au deschis un proces, cerând anularea HCL 902 pe motiv că le încalcă dreptul la un mediu sănătos.

Studiu „pe genunchi”

În instanță, orădenii au invocat și alte motive de anulare a hotărârii: a fost votată într-o ședință „de îndată”, dar fără ca Primăria să justifice urgența, încalcă principiile de transparență, pentru că nu a fost dezbătută public, dar și propriul regulament al Primăriei privind spațiile verzi, care prevede că în aceste zone se pot face alei pietonale, nu și piste pentru ciclism.

În plus, SF-ul întocmit de firma Proconsolutions SRL sub semnătura inginerilor Cosmin Vaida și Adrian Lăzău, are informații contradictorii, lăsând impresia că a fost făcut de mântuială. Asta deși onorariul n-a fost mărunțiș: 24.900 lei plus TVA.

Inginerii au luat în calcul și varianta amenajării a două piste pe Ronald Reagan, câte una de 1,2 m lățime pe fiecare parte a carosabilului, dar n-au recomandat-o, deși prevedea tăierea a doar 3 arbori. Justificarea lor, neexplicată, este că cealaltă variantă, pe care Primăria a și aprobat-o, „protejează 24 de copaci”, fără a lămuri care anume sau cum rămâne cu cei 31 „condamnați” la tăiere.

SF-ul are și alte hibe, cum ar fi că subliniază corelarea investiției cu o lege a protecției mediului abrogată din 2003 și pretinde că investiția va asigura un „confort vizual” pentru locuitori, ca și cum oamenilor le este mai bine dacă nu văd copaci. BIHOREANUL a încercat să afle și explicațiile inginerilor, dar Vaida, care este și administratorul firmei, a refuzat să răspundă zile la rând apelurilor și mesajelor. 

Scuza cu greșeala

Arătând că proiectul va afecta aspectul peisagistic al străzii, contestatarii proiectului au propus variante alternative, sugerând ca pista să se facă pe străzi adiacente, precum Beiușului, sau ca strada lor să devină cu sens unic, ceea ce ar permite amenajarea pistei de 2,5 metri fără sacrificarea copacilor. Fără succes, pentru că, în instanță Primăria le-a reproșat că n-au specializarea necesară să facă astfel de sugestii. Și oricum, nu le-a cerut nimeni părerea...

Despre problema principală, tăierea celor 31 de copaci, municipalitatea a pretins, tot în instanță, că ar fi o banală greșeală de redactare și că, în realitate, proiectul va duce la doborârea a doar 8 arbori. Ulterior, în aprilie 2024, Primăria a și corectat HCL, adoptând una nouă, în care doar a modificat numărul copacilor sacrificați, reducându-l din pix de la 31 la 8, fără alte lămuriri. Tot atunci a crescut și costul estimat al investiției, de la 1,7 la 2,7 milioane lei.

Pentru reclamanți e clar că Primăria se ține de fente. Simplele măsurători pe care le-au făcut pe stradă arată că, la o lățime de 2,4 metri, pista va duce la tăierea a minimum 24 de arbori, fără să-i mai numere pe cei ale căror rădăcini ar putea fi afectate de săpături. „Primăria ne ia de proști, doar ca să dea de lucru unor firme”, spun oamenii, încrezători că judecătorii le vor da dreptate și vor opri planul municipalității. O sentință e așteptată pe 5 decembrie. 

Populisme de primar 

Întrebat de BIHOREANUL cum explică anomaliile din SF, primarul Florin Birta (foto) a preferat să joace cartea populistă. „Dacă facem piste pentru bicicliști nu e bine? Atunci mai bine nu facem deloc”, a răbufnit el, de parcă variante de mijloc n-ar exista. 

Edilul spune că pe Ronald Reagan vor fi tăiați doar 8 copaci, pentru că pista nu va fi amenajată la marginea carosabilului, ci prin mijlocul fâșiei verzi. Promisiunea nu este susținută însă de documente, căci HCL actualizată prevede că pista se face tot pe marginea carosabilului. Ce va deveni realitate, SF-ul sau promisiunea „pe gură” a lui Birta, doar timpul va lămuri.

Pe de altă parte, primarul se arată convins că locuitorii străzii nu sunt preocupați de aerul pe care îl respiră, ci de faptul că nu vor putea parca în fața porților, odată ce va fi „brăzdată” de pistă. „Le este greu să își bage mașinile în curte și de aceea contestă proiectul. Instanța va decide cine are dreptate”, a concluzionat Birta.

Inflexibilitatea primarului are și o explicație pecuniară: amenajarea pistei face parte din proiectul de reabilitare a depoului OTL, pentru care Primăria cere bani europeni, și a fost gândită ca să asigure șanse mai mari pentru accesarea fondurilor, cu un punctaj mai bun. Miza este mare, pentru că valoarea proiectului este de 278 milioane euro, din care 144 milioane ar fi nerambursabili. 

Așadar, grija municipalității pentru nevoile bicicliștilor și pentru aerul pe care îl respiră orădenii este una scriptică. Ținta sunt „banii gratis” de la UE, chiar cu prețul arborilor și al supărării unor orădeni...


AGENȚIA CUI?
Acuzații pentru APM Bihor

Orădenii de pe strada Ronald Reagan contestă și avizul Agenției pentru Protecția Mediului Bihor, acordat prea ușor Primăriei. Conform Legii 292/2018, APM poate să facă un studiu de impact asupra mediului în cazul proiectelor de dezvoltare urbană, dar nu a considerat că investiția necesită o asemenea analiză. „Noi credem că tăierea a 31 de copaci sănătoși are impact asupra mediului. Ar trebui să se numească Agenția pentru Protecția Intereselor, că mediul sigur nu-l ocrotește”, zice unul dintre locuitorii străzii. 

Directoarea Sanda Mercea (foto) respinge acuzațiile, spunând că investiția propusă de Primărie nu se încadrează în criteriile prevăzute de lege pentru un proiect de dezvoltare urbană. În plus, APM Bihor nu a considerat proiectul problematic fiindcă, potrivit documentelor depuse de Primărie, se vor doborî 8 copaci, scenariul cu 31 de arbori defrișați nefiind cunoscut de specialiștii instituției.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!