În anul 2019, Direcţia Tehnică a Primăriei a finalizat 12 investiţii în oraş, în valoare totală de 25,5 milioane de lei. Datele au fost făcute publice marţi, de directorul Mircea Ghitea şi de viceprimarul Florin Birta, într-o conferinţă de presă susţinută cu prilejul prezentării raportului de activitate al Direcţiei Tehnice.

Printre investiţiile finalizate anul trecut se numără amenajarea sau modernizarea străzilor Vasile Alecsandri, Caraiman, Lăcrămioarelor şi Martin Anderson Nexo, amenajarea de accese auto şi spaţii de parcare pe străzile Morii şi Cornieţului, respectiv între arterele Bulevardul Dacia, Constantin Brâncuşi, Costache Negruzzi şi Doinei. Tot anul trecut, Direcţia Tehnică a relocat reţele electrice de pe strada Ion Irimescu, pe malul Crişului între arterele Cele Trei Crişuri şi Mareşal Averescu, respectiv în zona blocurilor ANL din Calea Aradului.

Tot anul trecut, s-au făcut lucrări de întreţinere şi reparaţii pe străzi pe 272 străzi, printre care Bulevardul Dacia, Bulevardul Ştefan cel Mare, Aleea Rogerius, Calea Clujului, Calea Aradului, Sovata, Moldovei. Pe străzi precum Câmpului, Bumbacului, Iza, Milcovului ori Piaţa Creangă s-au făcut trotuare noi, iar covoare asfaltice au fost turnate pe străzile Vlădeasa, Mihai Eminescu, Renaşterii, Răspântiilor, Piersicilor, Camille Petrescu, Sanatorului şi Albinelor.

Din cele 294 de străzi neasfaltate din oraş, anul trecut s-au făcut lucrări de întreţinere sau reparaţii (adică acoperiri cu balast sau piatră spartă) pe 210 străzi.

Atât Ghitea, cât şi Birta au precizat, în conferinţa de presă, că numărul străzilor neasfaltate creşte an de an, deoarece în oraş apar străzi noi, în cartierele în dezvoltare. „Avem o strategie de asfaltare a străzilor rămase nemodernizate. Vom încerca să creştem partea de buget în ceea ce priveşte asfaltarea şi reabilitarea străzilor, să modernizăm 30-35 de străzi pe an până în 2026”, a declarat Ghitea. De altfel, în această săptămână BIHOREANUL a arătat, într-un articol, că Primăria are de gând să accelereze ritmul de asfaltare, tocmai pentru că tot a treia stradă din oraş este neasfaltată. 

Ambiţii uriaşe

În ciuda numărului mic de investiţii finalizate anul trecut, Direcţia Tehnică a Primăriei este pusă pe fapte mari. În 2020, are în lucru 110 investiţii.

Din acestea, 23 sunt lucrări care au demarat în anii 2017-2019 şi ar trebui să fie finalizate în acest an, precum drumul de legătură între strada Suişului şi Calea Bihorului, modernizările străzilor Balogh Istvan, Coriolan Hora, Piaţa Bobâlnei, Arabilor, Ioan Buşiţa, Thomas Mann, amenajarea pasajului suprateran de la capătul străzii Universităţii, peste şoseaua de centură, amenajarea de accese auto şi locuri de parcare în cartierul Calea Aradului, ori amenajarea unui coridor verde pe strada Barcăului şi a unui parc pe strada Morii, respectiv realizarea sistemului de iluminat public în cartierul Ceyrat. Valoarea totală a investiţiilor în execuţie derulate prin Direcţia Tehnică se ridică la 127,9 milioane lei, cu TVA.

Pe lângă aceste lucrări, pe lista şantierelor pe care Direcţia vrea să le deschidă în 2020 se mai numără investiţii precum amenajarea coridoarelor verzi pe străzile Ion Bogdan, Coriolan Pop, Aurel Covaci şi în cartierul Grigorescu, amenajarea unei piste de alergare în parcul Salca, ori modernizarea străzilor Luceafărului, Trotuşului, Pionierilor, Alexandru Papiu Ilarian, Aurora, Digului, Ion Mincu, Năvodarilor, reabilitarea Podului Intelectualilor (pasarela hobanată din beton peste Crişul Repede, între străzile Libertăţii şi Aleea E. Gojdu), modernizarea parcului Petofi, amenajarea unui parc în Episcopia Bihor, iluminarea cu LED a tuturor trecerilor de pietoni din oraş, etc.

Niciun parc

În 2019, Direcţia Tehnică a finalizat un singur parc nou în oraş, cel de pe strada Martin Anderson Nexo, deşi edilii urbei au repetat de multe ori în ultimii ani că amenajarea de zone verzi în Oradea reprezintă o prioritate pentru ei. În schimb, anul trecut, Direcţia a comandat lucrări de întreţinere spaţii verzi în valoare totală de 2,8 milioane de lei.

Din acest an, Primăria vrea suplimentarea lucrărilor de întreţinere spaţii verzi din centrul oraşului. „În Piaţa Unirii, organizăm tot felul de evenimente şi avem o dilemă: ce să facem cu cetăţenii să calce pe spaţiul verde sau nu. De aici reiese această dorinţă a întreţinerii mai aplicată a spaţiilor verzi din centrul oraşului. Sunt anumite lucruri călcate în picioare şi ai nevoie să îngrijeşti suplimentar”, a declarat Birta.

Raportul mai arată că anul trecut operatorul licenţiat de salubritate, RER Vest, a transportat la depozitul ecologic de deşeuri 18.334,18 tone de deşeuri colectate de la orădeni, cu circa 2.000 de tone mai multe decât în anul precedent.

„La capitolul salubrizare stradală, ne-am menţinut într-o stare de curăţenie acceptabilă, şi nu ne raportăm la alte municipii, ci la nişte cerinţe pe care orădenii le au”, a precizat Ghitea, amintind şi că este în derulare procedura privind stabilirea noului operator licenţiat.

Totodată, directorul a reiterat că la finalul anului trecut RER Vest a deschis, pe strada Uzinelor, al doilea punct de colectare separată a deşeurilor, unde orădenii pot preda gratuit mai multe tipuri de resturi inutile.