Cei care au trecut prin şcoală îşi aduc aminte că au avut cel puţin un profesor care le cerea să înveţe mai mult decât ar fi vrut. Elevii de la Colegiul Tehnic Transilvania sunt, însă, nişte privilegiaţi: deşi au şi ei astfel de profesori, directoarea este de partea şcolarilor şi ţine ca ei să aibă note de la 5 în sus, chiar şi atunci când nu le merită.

Unii profesori o acuză pe Maria Ruge că le îngrădeşte drepturile, impunându-le să dea note mari şi să ierte absenţele, numai ca elevii să nu plece din şcoală. De cealaltă parte, managerul consideră că nu face nimic rău, ci încearcă să adapteze pedagogia la vremurile actuale şi să determine profesorii să renunţe la modalităţile de predare învechite...

"Record" la absenţe

De regulă, ce se întâmplă într-un consiliu profesoral rămâne între pereţii cancelariei, fiind vorba de cele mai multe ori de probleme care îi interesează doar pe cei implicaţi. Însă un profesor de la Colegiul Tehnic Transilvania, dornic să rămână anonim, de teama represaliilor, a trimis BIHOREANULUI mai multe înregistrări audio de la aceste şedinţe, susţinând că vrea să facă publice pretenţiile ciudate pe care directoarea şcolii, Maria Ruge, le are faţă de colegi.

Într-una din înregistrări, de pildă, directoarea, profesoară de ştiinţe economice, aduce în atenţie problema absenţelor. "Ne batem recordul la numărul de absenţe, pentru că fiecare profesor trece absenţa", constată ea. "Cum adică, să nu treci absenţa?", o întreabă un profesor. "Operaţi cu agenda", zice directoarea, recomandând astfel colegilor săi să nu treacă absenţele în catalog, ci doar în agendele personale, ca să aibă, totuşi, o acoperire în cazul în care elevul păţeşte ceva. Când i spune că asta încurajează chiulul, directoarea răspunde: "Eu n-am spus că e bine să nu vină copilul la şcoală, dar ce e bine astăzi?".

"Ţii elevii ca să ai salar!"

O altă înregistrare redă discuţia dintre directoare şi un profesor căruia îi cere să nu mai dea note de 3 şi de 4. "Acelea nu sunt note?", întreabă profesorul. "Din partea mea, dă-le numai 1. Dacă tu nu înţelegi minimul din ce vreau eu să transmit, e problema ta. Dă-le şi zero", răspunde Ruge, vădit nemulţumită de riposta profesorului.

"Care-i minimul? Începem notele de la 5?", o chestionează colegul. "Nu mă întreba care-i minimul, că eu îţi spun să-ţi ţii elevii ca să ai salar. Tu eşti plătit pe costul pe elev. Poţi să înţelegi? Vrei să dai numai 4, o să-ţi place elevii", îi răspunde răstită directoarea. În apărarea sa, profesorul spune că nu are nicio vină că elevii nu învaţă şi că "nu vin cu lunile la şcoală". "Crezi că la alte şcoli vin mai mulţi? Du-te şi tu acolo!", îi răspunde cu tupeu managerul.

Problema notelor e redată şi de o a treia înregistrare, în care directoarea o mustră în faţa colegilor pe profesoara de fizică Virginia Lucuţa. "Sunt supărată astăzi în mod deosebit pe tine", zice directoarea, după care citeşte notele la fizică ale mai multor elevi din clasele a IX-a, toate fiind sub 5. "Te rog frumos să mă crezi că toţi am alergat după copiii ăştia, nici nu ştii cum. Nu ştiu ce s-a întâmplat cu tine semestrul ăsta", îi reproşează directoarea profesoarei, de parcă aceasta ar fi trebuit mustrată pentru că n-a învăţat. Întrebând dacă a creat probleme cu aceste note, Lucuţa află că da. "Cel puţin trei elevi din clasa aia sunt dornici să plece din cauza notelor la fizică", punctează directoarea.

"Hai să-ţi spun cum să faci"

Apoi, directoarea vrea s-o "înveţe" pe profesoară: "Hai să-ţi spun cum să faci"... "Nu, mulţumesc, ştiu, doamna directoare. Lăsaţi-i aşa, că nu se va întâmpla nimic", îi zice profesoara, încercând să o convingă că nişte note mici la început de semestru îi face pe elevi să muncească apoi mai mult.

"Mie nu-mi convine. Trece în agendă, fă-te că treci în catalog", se impune, însă, Ruge. "Scoate din notarea ta 1, 2, 3 şi 4. Nu poţi să motivezi un elev, nu poţi să-l ţii în şcoala noastră", continuă directoarea, cerându-i, practic, profesoarei să renunţe la exigenţă. Scopul, cum se vede, nu este obţinerea vreunei performanţe, ci păstrarea loazelor în şcoală. Iar pretenţia directoarei de a elimina notele sub cinci contravine Statutului Personalului Didactic, unde articolul 96 asigură profesorilor dreptul la "evaluarea performanţelor la învăţătură ale elevilor în baza unui sistem validat şi potrivit conştiinţei proprii". Pentru că profesorul ştie cel mai bine ce notă merită elevii săi...

Profesori comozi

Aflând că BIHOREANUL are înregistrarea unor asemenea discuţii, directoarea s-a declarat convinsă că sunt trunchiate. Asta înainte să i se spună şi conţinutul exact. "În mod sigur, nu aţi primit înregistrări complete, sunt rupte din context", susţine Maria Ruge.

Când a aflat despre ce era vorba, a pornit cu explicaţiile. Despre discuţiile pe tema absenţelor, directoarea spune că şcoala are mulţi elevi navetişti care nu reuşesc să ajungă la timp dimineaţa. "Profesorii îi trec absenţi, chiar dacă ei ajung după 15 minute. Eu despre aceste absenţe vorbeam". Cât despre notele mici, susţine că are probleme doar cu anumiţi profesori, cramponaţi într-o pedagogie învechită. "Vi se pare normal ca la fizică sau chimie jumătate de clasă să aibă note de 1 şi 2, iar la alte materii să aibă note mari?", întreabă Ruge. Explicaţia, susţine directoarea, e că profesorii nu îşi explică materia cum trebuie, iar când prind un elev cu o scăpare, oricât de mică, o taxează prea aspru.

Ruge e convinsă că "bombardarea" elevilor cu note mici este o atitudine comodă pentru profesori, fiindcă aceştia nu-şi bat capul încercând să-i facă pe elevi să înţeleagă ce le predau. De asemenea, spune ea, notele mici sunt şi în dezavantajul profesorilor, pentru că fişa postului prevede că aceştia trebuie să dea consultaţii gratuite elevilor cu risc de corigenţă şi celor care învaţă mai greu. Directoarea zice că profesorii care o acuză nu ţin aceste ore, pentru a nu-şi sacrifica timpul liber, sugerând astfel că dacă aceştia ar asculta-o şi ar fi mai indulgenţi la clasă ar fi scutiţi de orele suplimentare. În fine, mai spune Ruge, o deranjează şi că notele mici îi fac pe elevi să plece din şcoală, însă dă asigurări că obiectivul ei nu e să adune elevi, ci ca aceştia să facă dacă nu performanţă, măcar faţă cerinţelor standard.

Pasul cu modernitatea

Managerul şcolii susţine că vrea să schimbe mentalitatea unor colegi. "Trebuie să ţinem pasul cu societatea modernă. Există atâtea metode de a educa un copil, nu doar să-l scoţi la tablă, să-l întrebi răstit ce a avut de pregătit, iar când el zice că nu ştie, să-i dai nota 3", zice Ruge. Directoarea nu consideră că a greşit prin ceea ce le-a cerut profesorilor, chiar dacă recunoaşte că în şcoala ei există şi elevi care pur şi simplu nu vor să înveţe.

Pus în faţa acestei situaţii de BIHOREANUL, inspectorul şcolar general Dorel Luca susţine că problema va fi investigată. "Vom constitui o comisie care se va deplasa la Colegiul Transilvania pentru a lua declaraţii de la cadrele didactice, să aflăm dacă acuzele sunt reale. După ce vom avea un raport al comisiei, ne vom pronunţa". Comisia Inspectoratului va cântări, deci, argumentele tuturor părţilor. Rămâne de văzut care taler va trage mai jos în balanţă: cel al "exigenţilor" profesori sau cel al "generoasei" directoare...


FĂRĂ RECLAMAŢII
Mai speriaţi ca-n Japonia

Până acum, niciun cadru didactic de la Transilvania nu a reclamat-o pe directoare la Inspectoratul Şcolar. "Ameninţă cu concedierea pe oricine. Consiliul profesoral nu se opune niciodată deciziilor, pentru că mulţi membri sunt mai speriaţi decât cei de la centrala nucleară din Japonia. Ceilalţi aplică dictonul: capul plecat sabia nu-l taie", spune un profesor.

Tot el susţine că acelor colegi care au încercat să comenteze vreo decizie a directoarei li s-au întocmit note de constatare care sunt puse la dosarul personal, fiind folosite la evaluarea anuală. "Mai rău ca Securitatea", comentează profesorul. Directoarea recunoaşte existenţa acestor note, dar susţine că sunt întocmite doar în baza unor fapte reale şi cu acelaşi scop, de a le schimba colegilor mentalităţile.


REGRES ÎN CALITATE
Învăţământul românesc, tot mai slab

În ultimii ani, calitatea sistemului de învăţământ este în cădere liberă. Rezultatele obţinute de elevi la Bacalaureat sunt cea mai bună dovadă, tot mai mulţi liceeni luând note mici sau chiar picând examenul. De multe ori, acest regres e explicat şi prin salariile mici ale cadrelor didactice, care nu-i motivează să se ocupe cu adevărat de elevi, dar şi prin sărăcia care îi determină pe copii să abandoneze studiile sau să le frecventeze cu întreruperi.

Pentru anul şcolar 2009-2010, IŞJ Bihor nu are încă o statistică în acest sens, însă în anul şcolar 2008-2009 numărul elevilor bihoreni care s-au lăsat de şcoală aproape s-a dublat faţă de anul anterior, crescând de la 312 la 522.

Citiţi pe această temă şi articolul "Sex în şcoală! Un elev de la Colegiul Tehnic Transilvania a încercat să-şi violeze o colegă mai mică"