Operatorul licenţiat al Oradiei, RER Ecologic Service, se află într-un continuu proces de tehnologizare, despre care directorul de producţie al societăţii, Ionel Ban, spune că duce la o creştere vizibilă a randamentului şi a calităţii serviciilor prestate.

Pe de altă parte, compania lucrează la îmbunătăţirea sistemului de colectare selectivă a deşeurilor, care în Oradea mai are câteva hopuri de trecut. Pentru asta, e nevoie însă şi de colaborarea orădenilor, pentru că scopul RER coincide cu al cetăţenilor: de a face oraşul mai frumos, mai curat, mai verde...

GPS-ul asigură seriozitatea

- De anul trecut, RER a demarat un proces amplu de tehnologizare. Pentru care operaţiuni a fost înlocuită munca manuală cu cea automatizată?

- La măturat, unde e cel mai mare volum de activitate, avem măturătoare mecanice. S-a redus numărul de personal necesar, mai ales în parcuri. S-au înlocuit şi coasele cu fir cu tractoraşe care tund şi aspiră gazonul. Randamentul este clar mai bun.

- Ce dotări are firma în prezent, ce a achiziţionat din 2008 încoace?

- În 2010 şi anul acesta am achiziţionat în leasing opt autocompactoare noi, de 16, 18 şi 23 de metri cubi. Am mai cumpărat măturători mecanice şi am adus un utilaj pentru spălarea recipientelor.

- Aţi dotat maşinile de colectare cu aparatură GPS. A meritat investiţia?

- Nu doar maşinile de colectare, ci toate utilajele noastre sunt echipate cu astfel de aparate, din două motive. Unul e de a urmări dacă şoferii respectă zona de acoperire şi cât de serioşi sunt. În al doilea rând, în cazul unor reclamaţii, putem da un răspuns fondat, nu unul gratuit. Investiţia a meritat: s-au făcut economii de carburant, iar calitatea muncii prestate a crescut.

Se cere front comun

- Care sunt problemele RER în relaţia cu orădenii? Dar cu municipalitatea?

- Aş porni de la problemele pe care le facem noi orădenilor. Lucrăm cu oameni dintr-o anumită categorie socială, care lasă loc de nemulţumire. De pildă, se fac că au uitat să golească o pubelă... Dar lucrăm la îmbunătăţirea calităţii serviciilor. Cât despre problemele în relaţia cu orădenii, cele mai multe vizează sistemul de colectare duală. Unii orădeni care locuiesc la case nu respectă zilele de colectare, iar cei de la blocuri nu colectează reciclabilele. Cert este că, pentru reuşita sistemului, trebuie ca noi, Primăria şi orădenii să facem front comun. Relaţia cu municipalitatea e foarte bună. Noi încercăm să fim prompţi, iar când apar probleme care ne depăşesc, precum vandalismul, am găsit întotdeauna deschidere pentru rezolvarea lor.

- Care este soluţia pentru depozitele clandestine de deşeuri, care apar aproape la orice colţ de stradă?

- Soluţia e pândirea locurilor cu probleme. Cei prinşi trebuie amendaţi, căci cu vorba bună nu înţelege nimeni.

- Mai sunt operatori "piraţi" de salubritate în Oradea?

- Da, din nefericire mai prestează, şi încă cu pretenţii că au drepturi depline. Abordează clienţii persoane juridice, cu volum mare de deşeuri. Tot colaborarea cu autorităţile e soluţia, pentru că RER nu poate să controleze sau să aplice sancţiuni.

- Dar gospodării care nu au contracte cu RER?

- Nu prea, persoanele fizice s-au disciplinat şi au încheiat contracte. Singura problemă nerezolvată e la numărul de persoane. Media, conform contractelor, este de două persoane într-o locuinţă.

- Cum se desfăşoară colectarea selectivă? Ce obligaţii are oraşul din acest punct de vedere?

- Serviciul de colectare a reciclabilelor se adresează către trei segmente ale populaţiei. Sunt asociaţiile de proprietari, care au o ridicare pe săptămână, miercurea. A doua categorie e cea a orădenilor care locuiesc la case şi unde colectarea se face din două în două săptămâni, lunea pentru cei care au marţea colectarea la deşeuri menajere, respectiv vinerea pentru cei care au această colectare joia, iar a treia categorie sunt instituţiile publice şi agenţii economici. Directivele europene impun reducerea cu 15% a cantităţii de deşeuri depuse la halda ecologică. În caz contrar se pot aplica, la nivel de Consiliu Local, sancţiuni pe tona de depăşiri. Dacă se va ajunge aici, cu toţii vom plăti.

Primăria alege copacii

- E adevărat că în oraş se taie şi copaci sănătoşi, după cum acuză unii ecologişti?

- E important de ştiut că Primăria ia deciziile legate de arbori. Noi ne deplasăm cu reprezentantul Primăriei, care indică crengile de tăiat sau dacă trebuie doborât copacul.

- Care e relaţia RER cu alte firme care îngrijesc spaţiile verzi? Colaboraţi sau sunteţi competitori?

- Competitori am fost când ne-am prezentat la licitaţie. După semnarea contractelor, am devenit colaboratori. Ne ajutăm reciproc, pentru că cetăţenii nu separă sectorul RER de al altei firmei.

- Care e cea mai mare realizare a RER în Oradea?

- Mulţumirea clienţilor. Dacă mai mulţi orădeni, comparativ cu perioada de dinainte de câştigarea licitaţiei pentru serviciul de salubritate al oraşului, spun că aspectul parcurilor, al spaţiilor verzi şi al străzilor s-a îmbunătăţit, e bine. Dacă cetăţeanul nu e mulţumit, nu ne putem lăuda cu nicio realizare.

- Planuri de viitor?

- Să eliminăm cât mai mult din activităţile prestate manual şi să menţinem încrederea câştigată până în prezent.