În 2009, a fost adusă taman de la Bistriţa pentru a conduce, ca director general marketing-economic, firma RER Ecologic Service, alături de timişoreanul ing. Florin Cepănariu, director general tehnic-investiţii.

După doi ani în care Oradea i-a devenit casă, Gabriela Mălinaş spune că schimbările în bine în salubritatea orădeană încep să se vadă. Totodată, directorul îi asigură pe orădeni că sistemul de colectare duală a deşeurilor nu este un moft al operatorului de salubritate, ci o necesitate, iar RER Ecologic Service nu face niciun profit economic din strângerea deşeurilor reciclabile de la cetăţeni.

Tot fără familii

- În urmă cu un an, o problemă a sistemului de salubritate din Oradea era că oraşul părea unul fără familii, adică în multe gospodării erau declarate doar câte două persoane. S-a schimbat această situaţie?

- În prezent, avem în jur de 152.000 de persoane contractate. Oradea are circa 200.000 de locuitori, iar noi nu reuşim să ne apropiem măcar de 160.000 de persoane cu contracte încheiate. Problema încă există, media persoanelor într-o gospodărie fiind tot în jur de două persoane. Ceea ce e, totuşi, greu de crezut. Pentru că ar însemna că Oradea nu are copii.

- Ce alte probleme mai are oraşul, din perspectiva salubrităţii?

- Tot timpul sunt probleme din perspectiva salubrităţii, având în vedere că deşeuri se produc permanent. Faţă de acum doi ani, s-a rezolvat marea problemă a prestării de către mai mulţi operatori. Acum suntem singurul operator pentru persoanele fizice şi asociaţiile de proprietari. De asemenea, a scăzut numărul de deşeuri clandestine, adică cele depozitate în locuri nepermise. Aceste deponee au scăzut şi prin faptul că, între certificatul de urbanism şi autorizaţia de construire, Primăria Oradea solicită acum dovada unui contract de transport moloz. Dacă omul face contract şi plăteşte, sigur că are şi interesul să ceară containerul şi să i se ducă deşeurile la depozit.

- Dar mai sunt în Oradea operatori piraţi de salubritate?

- Pe partea de colectare la persoane fizice şi asociaţii de proprietari nu, pentru că nu există interes, întrucât acestora li se aplică un tarif de persoană care acoperă costurile şi cam atât. Mai prestează alţi operatori la societăţile comerciale, folosindu-se de o neconcordanţă între legislaţia specifică de salubrizare şi legislaţia de mediu privind deşeurile reciclabile. O societate comercială poate să-şi scoată o autorizaţie de la Prefectură pentru recuperarea şi refolosirea deşeurilor reciclabile. În baza aceastei autorizaţii, colectează deşeuri reciclabile de la persoane juridice şi le duc la valorificare.

Investiţii pentru profit

- Unii orădeni spun că sistemul de colectare selectivă aduce beneficii financiare operatorului de salubritate şi astfel se scuză pentru că nu separă reciclabilele...

- Înainte de implementarea sistemului de colectare selectivă, RER Ecologic Service presta serviciul de colectare de deşeuri municipale, asta însemnând deşeuri menajere şi asimilate acestora, la un tarif aprobat prin hotărâre de Consiliu Local. Din anul acesta, la acelaşi tarif s-au deschis trasee noi, suplimentare, pentru colectarea deşeurilor reciclabile. Nu se percepe de la populaţie nimic în plus, noi suportăm costurile de colectare şi transport, singurul avantaj fiind că depozitarea este fără plată. RER Ecologic Service, comparativ cu ceilalţi operatori care mai colectează deşeuri reciclabile, este restricţionată ca toată cantitatea să o depună la Eco Bihor (n.r. halda ecologică a municipiului Oradea). Aşa că nu facem profit, pentru că trebuie să suportăm costurile suplimentare din aceiaşi bani. În plus, sacii galbeni pentru fracţia reciclabilă sunt puşi la dispoziţia populaţiei gratuit de către RER Ecologic Service. Ţinând cont de aceste lucruri, e necesar ca orădenii să colecteze corect deşeurile reciclabile. Programul de colectare selectivă este afişat pe site-ul nostru, oricine poate să-l consulte, după numele străzii, şi află când i se colectează aceste deşeuri.

- RER Ecologic Service a anunţat, la finele anului trecut, că va face o infuzie de capital. Ce decizie a luat municipalitatea în acest sens?

- Acţionarii sunt în negocieri privind mărirea de capital. S-a făcut o reevaluare a societăţii de către o firmă autorizată, aleasă în urma unei licitaţii. Mărirea de capital înseamnă de fapt o puternică retehnologizare, precum şi servicii suplimentare pentru populaţie, care însă nu vor afecta preţul prestaţiei. Mai mult decât atât, calitatea serviciilor va creşte semnificativ. Este şi în interesul acţionarilor să se păstreze o limită din punct de vedere financiar pentru populaţie. Dorim ca preţul prestaţiei noastre să rămână cel mult constant, dacă nu chiar să scadă, în condiţiile în care calitatea serviciilor noastre va creşte substanţial.

- În ultima vreme, aţi investit mai accentuat în achiziţia de noi utilaje. Aceste investiţii vor fi "recuperate" prin creşterea tarifelor?

- Avem un plan de investiţii corelat cu bugetul pe fiecare an. În planul de investiţii, dotarea tehnică se calculează după necesitatea prestării serviciului. Aşa că am achiziţionat în leasing, politica firmei fiind să ia numai utilaje noi, şi autocompactoare pentru salubritatea menajeră şi măturătoare pentru cea stradală. Investiţia în sine este calculată în bugetul de venituri şi cheltuieli, dar tarifele se aprobă de Consiliul Local o dată pe an şi se indexează cu rata inflaţiei. Asta însemnând că din tarife acoperim doar cheltuieli materiale şi umane, nu şi investiţiile.