La cei 46 de ani, Graham Kilbane, directorul general al Omilos Group, dezvoltatorul ERA Shopping Park, are în spate 12 ani în imobiliare. El spune că, deşi oraşul de pe Criş nu mai suportă pe viitor alte malluri, deschiderea recentă a Oradea Shopping City chiar  "peste drum" ajută ERA în afaceri. "Majoritatea celor care vin la OSC traversează la ERA", afirmă el, prognozând că zona de sud va deveni cel mai puternic vad comercial al oraşului.

Sinergia Argo

- Cine este Graham Kilbane şi pe cine reprezentaţi?

- Argo (Argo Real Estate Opportunities Fund - n.r.) a cumpărat în septembrie cele două proiecte Omilos Group din Oradea şi Iaşi şi le-a alăturat portofoliului fondului existent în Sibiu, Suceava şi Odessa (Ucraina). Acum suntem unul dintre cei mai mari dezvoltatori şi proprietari de centre comerciale din România, listat la bursa din Londra, cu spaţii totalizând 320.000 mp. Lucrez şi trăiesc în România de 2 ani şi jumătate şi am fost responsabil cu cele două proiecte dezvoltate de Omilos. Am fost instruit în Marea Britanie ca real estate developer (dezvoltator în domeniul imobiliar - n.r.) şi am debutat în carieră la începutul anilor '90. Timp de 12 ani am activat în ţări precum Polonia, Olanda, Republica Cehă, Ucraina, Rusia şi acum România.

- Dar cu ce vin noii proprietari ai ERA Park?

- Legal, am fost preluaţi şi integraţi în capitalul Argo, dar în fapt a fost vorba de o fuziune şi de o complementaritate a celor două echipe. Înainte, Argo se ocupa în principal de leasing şi asset management (administrarea activelor - n.r.) iar noi (Omilos Group - n.r.) eram axaţi pe dezvoltări imobiliare. Fuziunea e o simbioză foarte bună. Argo a preluat partea de project management şi dezvoltare de la Omilos, iar acum avem relaţii mai puternice cu retailerii români şi internaţionali, pentru că vorbim deja de un portofoliu de 5 proiecte. E mai uşor de construit relaţia cu ei. Practic Argo a adus chiriaşi noi precum Pada Murre, Elvila, Gentil, Fox. Retailerii interesaţi să-şi extindă reţelele beneficiază direct de pe urma faptului că noi avem patru locaţii de oferit în România. De exemplu Elvila, care a deschis recent la ERA Oradea, negociază locaţii noi în celelalte trei proiecte din cadrul portofoliului Argo. La fel Flanco. E o sinergie.

Nu e criză, ci concurenţă

- Cum a resimţit centrul comercial criza economico-financiară?

- Când criza a afectat cu adevărat România, în 2009, efectul direct a fost că s-a blocat finanţarea, dar nu din cauza proiectului, ci pentru că efectiv nu s-au mai infuzat bani. Nu ne-a afectat doar pe noi, ci şi pe retaileri, care nu şi-au mai putut continua expansiunea. 2009 a fost un an realmente dificil pentru toată lumea. Dar, după cum vedeţi, finanţarea a fost reluată, proiectul a înaintat, am terminat construcţia şi anul acesta am semnat peste 15 contracte noi. Lumea e precaută, dar totuşi piaţa se mişcă. Pentru noi e mult mai bine azi decât în urmă cu 2 ani.

- Totuşi, ritmul de dezvoltare iniţial nu a fost păstrat...

- A fost încetinit în primul rând de blocarea finanţării de către bănci. Când dezvolţi un centru comercial trebuie să aştepţi după retaileri, ale căror proiecte au fost de asemenea încetinite. Dar acum nu este criză. Criza a fost în 2009. Acum este doar o piaţă care aduce foarte multe provocări.

- Când va fi gata mall-ul?

- Construcţia în sine a fost complet încheiată până la sfârşitul anului.

- Cât s-a investit la Oradea şi cât s-a pierdut?

- Nu am pierdut nimic. Am investit aproximativ 80 milioane de euro. Toată lumea în real estate are o strategie pe termen lung şi mult din ceea ce facem noi se numeşte asset management, adică managementul proprietăţii: întărim, creştem mixul de chiriaşi, reconfigurăm, extindem, îmbunătăţim şi aducem chiriaşi retaileri mari internaţionali.

În expansiune

- În Oradea ce mari retaileri vor mai veni?

- Piaţa este foarte competitivă. Elvila a deschis acum, Mobexpert - la anul. Suntem în negocieri cu un alt mare jucător de pe piaţa mobilei din România, dar şi cu alţi retaileri mari care vor deschide în martie. Am avut o problemă de credibilitate pentru că n-am deschis în 2009, în septembrie, cum trebuia, iar acum ceea ce promitem trebuie să fie bine ancorat în ce urmează. Retailerii au o reală problemă să vină în proiecte care încă nu au fost finalizate, deci terminarea construcţiei ne ajută foarte mult să avansăm. Până în primăvară vom avea cea mai variată şi puternică ofertă pe mobilă şi accesorii pentru casă. Clienţii vor găsi toate lucrurile de care au nevoie sub acelaşi acoperiş şi ne-am asigurat că preţurile noastre vor fi extrem de competitive...

- Cum se defineşte ERA Park, ca fiind un centru comercial, un mall, un loc de cumpărături sau de distracţie, dedicat tinerilor ori familiei?

- Dacă Lotus e predominant axat pe modă, Oradea Shopping City e pe divertisment şi relaxare, noi ne orientăm pe familie şi pe tot ce ţine de casă. Momentan suntem concentraţi pe închirierea efectivă a întregului mall şi pe inaugurarea lui. În viitor vom dezvolta şi partea de entertainment.

- Dacă Lotus este "mall-ul brandurilor mari", ERA ce branduri promovează?

- Nişa noastră e pentru brandurile din zona de familie şi casă. Vom merge foarte mult pe moda accesibilă şi punem accent deosebit şi pe retailerii locali, care înţeleg foarte bine nevoia oraşului de anumite produse şi preţuri. Avem aici 20 de designeri şi producători locali şi în general am avut o strategie de a-i ajuta. În timp poate îşi vor creşte propriul brand, vor avea magazine proprii. Este o parte foarte importantă a strategiei noastre. De asemenea, punem mare accent şi pe campaniile caritabile.

Orădenilor le place gratis

- Va continua seria de evenimente demarată în acest an? Ce efect are ea?

- Sigur că da, generează trafic şi vânzări. În Oradea oamenii caută foarte mult activităţi unde accesul să se facă liber şi să aibă opţiuni. Le plac lucrurile noi, iar campaniile noastre au avut un succes uriaş. Ne concentrăm majoritatea evenimentelor pe familie, pe copii, păstrând profilul chiriaşilor existenţi.

- Simte ERA Park un handicap pentru faptul că e amplasat în afara oraşului?

- Nu, este un centru regional de shopping în primul rând. Aduce lume nu doar din Oradea, ci şi din împrejurimi. Evident, suntem mult mai frecventaţi în weekend, de vineri până duminică. Ne calcă pragul circa 8-9.000 de oameni pe zi.

- Dar mărcile Inditex au ales Lotus Center, iar cunoscătorii spun că asta se datorează tocmai poziţionării în oraş şi traficului foarte bun...

- Am avut o întrevedere cu cei de la Inditex, care au solicitat o întâlnire cu toţi dezvoltatorii. Marea noastră problemă a fost că nu am putut să livrăm şi să deschidem noua extindere în timpul propus de ei. Lotus nu este în centrul oraşului, dar era deja consolidat şi putea garanta că vor respecta deadline-ul pentru deschidere.

Pericolul maghiar

- Câte mall-uri poate suporta un oraş ca Oradea?

- Nu cred că mai poate suporta încă unul. Oradea e deja unul din oraşele cu cele mai multe spaţii comerciale pe cap de locuitor. E adevărat, pentru ERA viaţa ar fi mai uşoară fără atâtea, dar partea bună e că ceilalţi au ceea ce noi nu avem şi invers.

- Nu vă deranjează prezenţa, peste drum, a unui alt shopping center? Fostul Tiago prezintă şi avantajul că este gata "la cheie", în vreme ce ERA încă se dezvoltă?

-  Până la urmă deschiderea peste drum a OSC ne-a ajutat, pentru că retailerii pe care ei îi au noi nu îi avem şi invers. Cei care vin la OSC traversează la noi, pentru că noi avem ca ancoră un hypermarket. Văd că atunci când autobuzul opreşte în faţa OSC, 70% din oameni trec peste drum, la ERA, deci cred că vom convieţui fericiţi. Noi, OSC, cei de la BauMax, care vor să deschidă în apropiere, împreună cu Real, vom crea un vad comercial puternic în această zonă. Odată cu dezvoltarea şoselei de centură ajungi mult mai repede în oraş şi afară şi e clar că în următorii 5-10 ani va fi o zonă predominantă pe retail. Competiţia dintre Carrefour şi Real este înainte de toate în avantajul clientului. Dar o adevărată provocare şi un dezavantaj pentru toate centrele comerciale din oraş e că oamenii preferă să îşi facă cumpărăturile în Ungaria. Orădenii au nevoie să îşi cheltuiască banii aici, pentru că astfel se creează noi locuri de muncă şi se stimulează economia locală. E foarte important! Trebuie să fie o loialitate puternică faţă de oraş şi atunci câştigă toată lumea. Noi avem angajaţi 300 de oameni aici, în centru, plus încă 300 care lucrează în funcţii adiacente.

- Cum percepeţi profilul clientului orădean? Cum este el, faţă de consumatorul din Iaşi de exemplu?

- Cumpărătorul orădean este foarte bine orientat către valoare, adică pe ce obţine pentru banul pe care îl dă. Aici întâlneşti mai puţin loialitatea faţă de brand, vânzările cresc imediat ce ai o ofertă foarte bună. La promoţiile orientate pe "preţul corect" răspunsul e mult mai rapid aici decât în alte oraşe.