După ce şi-a ridicat mulţi orădeni în cap introducând, odată cu sistemul e-ticketing, obligativitatea ca oricare abonat să-şi valideze cardul la fiecare călătorie, şeful societăţii de transport local, Csuzi Istvan, spune că orădenii trebuie să înveţe să respecte noile reguli. Totodată, directorul explică şi de ce Oradea are cele mai scumpe bilete de călătorie din ţară, dar şi ce probleme a identificat el, ca simplu călător, în mijloacele de transport în comun.
Urcaţi la "urcare"!
- OTL a introdus un sistem pentru validarea tichetelor electronice de călătorie în mijloacele de transport în comun. Ce scop are şi de ce sunt nemulţumiţi călătorii?
- Sistemul creşte siguranţa biletului de călătorie, ca să nu mai avem cazuri de bilete falsificate, şi ne dă posibilitatea să personalizăm necesităţile călătorului. Asta înseamnă introducerea unor abonamente restrânse pe trasee, pe zone sau pe număr de călătorii. Însă asta presupune că la urcare călătorul trebuie să-şi valideze abonamentul, adică să verifice dacă are dreptul să circule cu acel vehicul. Ştiu că unii au o repulsie faţă de această situaţie şi putem avea discuţii eterne, până când călătorul nu va conştientiza că transportul public local are reguli pe care trebuie să le respectăm. Iar o regulă de bază este că se urcă pe uşile inscripţionate cu "urcare", unde tramvaiele şi autobuzele au validatoare.
- Oradea are cea mai scumpă călătorie în transportul public din ţară. Credeţi că acesta e principalul motiv de nemulţumire pentru clienţii OTL?
- Avem cea mai scumpă călătorie pe bilet, căci la abonamente suntem printre cei mai ieftini. Este strategia noastră de a fideliza locuitorii municipiului, căci bilete îşi cumpără, în mare măsură, cei care vin din afara municipiului. Noi sprijinim orădeanul, dar nu suntem dispuşi să subvenţionăm călătoria celor care vizitează Oradea. Totodată, trebuie ţinut cont că 53% din veniturile OTL sunt asigurate din vânzări de abonamente şi bilete, pe când în Bucureşti, de exemplu, valoarea încasărilor proprii abia atinge 15% din venituri.
Autogara din Nufărul, pe final
- OTL a devenit operator regional de transport, având dreptul să transporte călători şi din Sânmartin şi Borş. Câţi călători aveţi în fiecare zi şi la câţi vreţi să ajungeţi?
- OTL transportă 173.000 de călători zilnic. Din totalul de 25.000 de navetişti care vin zilnic în Oradea, sperăm că vom prelua pe transport metropolitan între 3.000 şi 5.000 de călători.
- În ce stadiu este construcţia autogărilor noi din Oradea?
- Autogara din Nufărul are termen de predare la sfârşitul lunii noiembrie, aşa că sperăm că în luna decembrie o vom preda călătorilor spre utilizare. Recent, s-au aprobat indicatorii tehnico-economici pentru staţia Gara CFR, iar în zona de vest, pe bulevardul Dacia, facem o construcţie uşoară cu copertină.
Transport cu strategie
- OTL îşi face acum aşa-numitul plan de mobilitate. Ce înseamnă, concret, acesta? Ce scop are el?
- Investiţiile şi modificările obiceiurilor călătorilor din ultimii ani impun o analiză amplă, pentru a vedea în ce direcţie trebuie să mergem. Nu-i totuna dacă azi există o viziune să mergem către nord cu tramvaiul, iar mâine se schimbă culoarea politică în administraţie şi se decide că mergem la sud. Planul de mobilitate, care sperăm că va fi finalizat la sfârşitul anului, va prezenta necesitatea de transport public pe moment, respectiv pe următorii 6-10 ani, trasând şi câteva linii directoare pe termen lung.
- Şoferii blochează zilnic mersul tramvaielor, prin parcări neregulamentare ori ambuteiaje pe şinele de tramvai. Ce soluţie aveţi la această problemă?
- Este nevoie de disciplină în trafic, dar şi să decidem cine are prioritate. Pe traseul comun, dacă am scoate tramvaiul, ar rămâne ambuteiajul autoturismelor. Dar dacă scoatem autoturismul de pe linia de tramvai, aş putea să mă duc de la Gară până în centru în 5 minute. Ce-i drept, ar fi o decizie politică controversată, pentru că ambuteiajele ar fi şi mai mari, dar călătorul va decide: mă duc cu maşina personală şi stau în trafic jumătate de oră, sau iau tramvaiul şi să ajung în 5 minute?
Autobuze mai mici
- Câte din autobuzele şi tramvaiele aflate în circulaţie ar trebui schimbate? Are OTL bani de investit în înnoirea parcului?
- Mereu am putea aduce ceva nou, dar o investiţie în tramvaie nu e simplă, pentru că implică investiţii costisitoare în infrastructură. Însă avem în plan să cumpărăm autobuze mai mici, pentru 25-30 de persoane, pentru că am economisi combustibil care ar acoperi o mare parte din rata de leasing.
- Cât de des folosiţi dv. mijloacele de transport în comun şi ce vă nemulţumeşte, ca şi călător?
- Recunosc că folosesc foarte rar, dar am constatat multe lucruri bune. Avem autobuze şi tramvaie curate, care respectă graficele. E adevărat, am avut ocazia să văd şi mizerie într-un autobuz sau probleme de grafice care nu corespund cu informaţiile către călători de pe afişajele electronice.