La Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă nr. 1 din Oradea învaţă peste o sută de copii, de la preşcolari la adolescenţi, cu diverse deficienţe mintale. Pentru mulţi, terapia a început de ani buni, dar rezultatele se obţin anevoios.

La fel cum fac şi părinţii, dascălii nu se dau însă bătuţi. Alături de două ONG-uri, profesorii au obţinut finanţare pentru introducerea în şcoală a terapiei asistate de câini, o metodă alternativă renumită în străinătate, dar nemaifolosită până acum în Oradea.

Pe banii MOL

Terapia asistată de animale este recunoscută în Occident pentru efectele benefice asupra persoanelor cu probleme de comunicare, motricitate, echilibru ori cognitive. De obicei, această formă de terapie foloseşte câini, iar pacienţi sunt copiii cu deficienţe mintale, care interacţionează greoi, nu răspund la stimulii ori comenzile adulţilor şi, în multe din cazuri, nici nu pot spune ce simt ori ce nevoi au. Animalele, însă, îi înveselesc şi îi ajută să interacţioneze cu cei din jur, mai ales dacă sunt anume dresate.

După ce au învăţat despre terapia asistată de animale, patru profesoare de la Centrul Şcolar de Educaţie Incluzivă (CSEI) nr. 1 au decis, alături de Asociaţia Down Oradea, să implementeze această terapie şi în Oradea. Au cooptat în proiect şi Angel Dogs, o asociaţie din Satu Mare cu experienţă în dresarea câinilor pentru terapie, şi au obţinut o finanţare de 20.000 lei prin programul "MOL pentru Sănătatea Copiilor", derulat de Fundaţia pentru Comunitate şi MOL România.

Jocuri în doi

08_Ramona_Kiss_bihoreanul.jpgDin ianuarie până la vară, în iunie, 30 de copii din Centru, bolnavi de autism, de sindrom Down sau cu alte forme de deficienţe mintale, au parte, o dată la două săptămâni, de o şedinţă de terapie cu doi căţei aduşi din Satu Mare. "Am împărţit copiii în trei grupe, pentru ca şedinţele să fie mai eficiente. Fiecare ţine aproximativ 45 de minute", explică Ramona Kiss (foto), psihopedagog şi logoped la CŞEI nr. 1 şi membră a echipei de proiect. La primele şedinţe, pentru a se familiariza cu animalele, copiii au fost îndemnaţi să mângâie căţeii şi să le identifice lăbuţele, ochii, urechile sau gura.

Treptat, micuţii vor fi puşi să se joace cu patrupedele, jocurile fiind şi ele anume concepute. De pildă, dresorul va cere câinelui să sară, iar apoi copiii vor face la fel. "De asemenea, copilul va primi comenzi de imitaţie: fă ca mine, şi vom atinge amândoi lăbuţa căţelului", explică Ramona Kiss. Toate aceste activităţi îi vor învăţa pe copii să asculte de adulţii din jur, dar şi să-şi coordoneze mişcările. Cel mai important, însă, e că animalele îi vor face să-şi exprime mai uşor sentimentele şi să devină mai sociabili.

Înainte de debutul terapiei, profesoarele au diagnosticat starea exactă a fiecărui copil, urmând să facă acelaşi lucru şi la finalul celor 6 luni. Sunt încrezătoare că rezultatele vor fi vizibile. "Vom căuta şi soluţii să finanţăm în continuare această terapie", spune Maia Indrie, coordonatoarea proiectului.

Câine cu nervi buni

Preşedintele Asociaţiei Angel Dogs, Szabo Zoltan, a ales pentru terapia de la Oradea un Labrador şi un Golden Retriever. Dar nu doar câinii de rasă pot fi folosiţi în tratament. "Pot fi dresaţi chiar şi câinii care nu sunt rasă pură. Noi am pregătit şi câini de la adăpostul nostru. Este apt orice patruped care are sistemul nervos stabil", spune Zoltan, precizând că animalul trebuie să fie docil, deloc violent şi să aibă răbdare cu copiii.

Unii părinţi n-au avut destulă încredere în această terapie neconvenţională. "Ne-au spus că lor le este frică de câini, aşa că nu-şi lasă copiii în preajma animalelor", explică Ramona. Majoritatea părinţilor, totuşi, au privit cu interes noul proiect, având speranţa că terapia le va ajuta, oricât de puţin, copiii. În final, niciunul dintre micuţi nu are nimic de pierdut. Şi chiar dacă terapia cu căţei nu-l va vindeca, fiecare se va alege măcar cu un tovarăş sincer şi devotat...