Aşa cum am arătat săptămâna trecută, la nivelul Ministerului Justiţiei a fost demarat proiectul Dosarului Electronic Naţional, care va trebui să fie utilizabil în întreaga ţară de la 1 ianuarie 2022.

În primul rând, cum spuneam, principalul beneficiu al Dosarului Electronic Naţional este faptul că se va utiliza o unică aplicaţie la toate instanţele din ţară, inclusiv la nivelul Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. În concret, odată ce va fi operaţional, sistemul îi va permite oricărui justiţiabil să primească şi să depună acte în format electronic, precum şi să-şi consulte dosarul la orice oră din zi sau din noapte.

Astfel, cei care doresc să utilizeze aplicaţia, vor primi, în urma unei cereri, posibilitatea de a accesa dosarul utilizând un cod primit prin SMS pe telefonul mobil, printr-o procedură asemănătoare aplicaţiilor bancare. De asemenea, în urma acordului justiţiabilului, acesta va primi actele de procedură, inclusiv hotărârea judecătorească prin e-mail. 

E-mailul respectiv va conţine un link pentru descărcarea hotărârii, iar data comunicării va fi considerată data accesării respectivului link, pentru a fi siguri că cetăţeanul a intrat efectiv în posesia actului respectiv. De aceea, simpla primire a e-mailului nu va fi considerată comunicare procedurală. 

Dacă persoana în cauză nu va accesa linkul respectiv o perioadă de timp, ce va fi decisă în curând (spre exemplu 3 zile), procedura de comunicare se va realiza din nou, în format clasic, pe hârtie. Experienţa unor instanţe care au aplicat deja sistemul ne arată, însă, că rata de neaccesare este destul de mică.

De asemenea, orice cetăţean va putea depune actele de procedură prin e-mail, preconizându-se o modificare legislativă în sensul în care actele scanate şi trimise prin e-mail să fie considerate de lege copii conforme cu originalul.

Instanţa care primeşte actele în format electronic le va comunica în acelaşi format părţilor care şi-au dat acordul pentru comunicarea electronică, realizându-se economii importante. Pentru cei care nu şi-au dat acordul pentru comunicare electronică, instanţa va lista actele respective şi le va comunica în format fizic, respectând toate drepturile garantate de lege persoanelor în cauză.