Vinerea trecută, în clasa a XII-a E a Colegiului Economic Partenie Cosma trebuia să se audă doar râsetele adolescenţilor. Era ultima zi de şcoală pentru tinerii aflaţi în pragul examenului maturităţii.

În loc să se bucure, au vărsat râuri de lacrimi. Cu o zi înainte, o pierduseră pe colega lor Andrada Nemeş, iar o alta, Antonia Onea, a ajuns pe un pat de spital. Fetele sunt două din cele patru victime ale unui accident îngrozitor ce avusese loc joi la prânz pe şoseaua de centură, în spatele Cimitirului Municipal.

Moartea Andradei lasă în urmă nu doar disperarea părinţilor, ci şi întrebarea dacă nu cumva tragedia putea fi prevenită. De opt ani, poliţiştii cer Companiei Naţionale de Drumuri să monteze parapeţi separatori în zonă, care ar împiedica în mod cert coliziunile frontale şi ar salva vieţi. Dar nu aude nimeni...

Cu gândul la chef

Joia trecută, la ora 11, Andrada şi Antonia erau la şcoală cu colegii. Eleve în clasa a XII-a E, se pregăteau pentru ultima zi de cursuri, pe care urmau s-o sărbătorească vineri, şi pentru banchetul de absolvire. Mai aveau doar o grijă: ce rochii să-şi ia pentru petrecere.

Virgil Blage (foto), directorul Colegiului Economic Partenie Cosma"Au cerut permisiunea dirigintei să plece de la şcoală şi n-au primit-o. Mama uneia a trimis un SMS, învoindu-le de la ora 13, dar fetele n-au mai avut răbdare şi, profitând că Statutul elevilor le dă voie celor majori să iasă din şcoală, au plecat", a povestit BIHOREANULUI profesorul Virgil Blage (foto), directorul Colegiului. Ceva mai târziu, avea să afle că destinul uneia dintre fete a fost curmat brusc, pe şoseaua de centură...

La 11.25, maşina în care se aflau cele două fete, un Renault Clio, s-a izbit frontal de un BMW X5 pe strada Ogorului, în spatele Cimitirului. La volan era Andrada, care abia îşi luase permisul de conducere de câteva luni, după cum semnala şi bulina galbenă de pe parbriz şi lunetă. Se îndreptau pe direcţia Nufărul - Calea Aradului când, spun poliţiştii, din cauza vitezei excesive pentru ploaia deasă, Renault-ul a derapat, a intrat pe contrasens şi a lovit frontal cealaltă maşină, condusă de o femeie însărcinată în vârstă de 30 de ani şi în care mai era un bătrânel de 76 de ani.

Impactul a fost nimicitor: partea din faţă a ambelor vehicule a fost complet distrusă, iar resturile au fost împrăştiate pe toate cele patru benzi. Traficul în zonă a fost blocat aproape două ore.

Ultimul drum

Încarcerată în Clio, Antonia a fost transportată în comă la Spitalul Judeţean. "A suferit un traumatism toracic şi mai multe fracturi, dar este stabilă şi are o evoluţie spre bine", spunea şeful SMURD-UPU Bihor, dr. Hadrian Borcea. La Urgenţe au ajuns şi şoferiţa BMW-ului şi pasagerul ei, din fericire în stare mai puţin gravă. Viitoarea mămică a suferit totuşi o fractură de coloană care, în timp, se poate vindeca, dar sarcina nu i-a fost afectată.

Andrada Nemeş a murit pe loc. Medicii au încercat s-o resusciteze, dar zadarnic. Vestea i-a şocat şi i-a întristat nu doar pe cei care au cunoscut-o, ci şi pe orădenii care au aflat din presă despre eveniment. Frumoasă şi mereu voioasă, fata avea o mulţime de prieteni, care acceptă cu greu că n-o vor mai vedea niciodată. "Era o prietenă foarte bună. Mereu veselă şi optimistă, chiar dacă se îngrijora puţin pentru Bacalaureat", povesteşte un băiat din anturajul Andradei.

De altfel, toţi colegii acesteia au mers vineri la şcoală îmbrăcaţi în negru şi i-au pus flori şi lumânări pe bancă. După încă două zile, tânăra a fost înmormântată în Ineu, unde locuia împreună cu mama sa şi tatăl vitreg.

Familie distrusă

Accidentul le-a reamintit multora că tronsonul de centură dintre strada Nufărului şi Calea Aradului pare blestemat. De la reabilitarea şoselei, acum şapte ani, prea mulţi şi-au găsit sfârşitul aici. Poveşti care mai de care mai dramatice...

Pe 26 noiembrie 2012, Roxana Sărătoc, o mamă de 25 de ani, şi fiul ei Elias, care avea doar un an, au murit la câteva zeci de metri distanţă de locul unde a pierit Andrada. Aflată la volanul unui Ford, Roxana se îndrepta şi ea dinspre Nufărul către Calea Aradului. Distrasă de copilul aflat într-un scaun prins pe bancheta din spate, femeia a intrat pe contrasens, unde s-a izbit de un TIR care circula regulamentar pe banda întâi.

Urmările au fost şi atunci devastatoare: Fordul a fost zdrobit şi împins vreo 50 de metri, iar bucăţi din el, chiar şi motorul, au sărit în toate părţile, pe asfalt răspândindu-se şi lucruşoarele micuţului...

În viteză, spre moarte

Nu mai puţin dramatic a fost un alt accident care a avut loc, pe acelaşi tronson, în 15 octombrie 2014. Un BMW seria 7 ce rula tot spre Calea Aradului a ieşit pe contrasens şi s-a lovit frontal de o camionetă care circula din sens opus. Bolidul a fost complet distrus, iar şoferul, un tânăr de 35 de ani, şi pasagerul din dreapta sa, în vârstă de 37 de ani, au fost scoşi cu greu dintre epave. Unul a murit pe loc, celălalt la spital. Ca şi acum, poliţiştii au stabilit drept cauză viteza neadaptată la carosabilul umed. Maşina tocmai fusese scoasă din service, iar proprietarul a vrut probabil s-o testeze, în dreapta sa fiind chiar mecanicul. Accelerase spre moarte...

Anul trecut, pe 6 ianuarie, tot în spatele Cimitirului şi tot într-o zi cu ploaie, şi-au pierdut vieţile alţi doi bărbaţi, şoferul de 45 de ani şi un pasager de 65, ambii din Sîntandrei. Cu un Fiat Stilo, cei doi se îndreptau spre Nufărul, la un moment dat şoferul pierzând controlul direcţiei, intrând pe contrasens şi lovind întâi un TIR, apoi o dubă. La locul accidentului, imaginea era oribilă: şoferul fusese proiectat, cu volan cu tot, pe bancheta din spate, fără nicio şansă de supravieţuire.

"Imperios necesar"

Poliţiştii susţin că tronsonul de centură din spatele cimitirului este o adevărată "şosea neagră". Drumul e drept, cu vizibilitate mare, iar şoferii profită de cele două benzi pe sens pentru a apăsa acceleraţia mult peste limita legală de 70 km/h. În zilele ploioase, însă, apa stă pe şosea, iar maşinile acvaplanează uşor. De altfel, după cum arată şi relatările accidentelor grave, toate au avut loc în zile ploioase.

Alina Dinu, purtătorul de cuvânt al Poliției BihorTotuşi, dacă şoseaua ar avea parapeţi separatori între sensurile de mers, derapajele nu s-ar solda cu ciocniri frontale şi fatale. "Este imperios necesară montarea la axul drumului a unor separatoare de sensuri pe întreaga porţiune a şoselei de centură, aşa cum a fost eliberat avizul Poliţiei Rutiere", a declarat BIHOREANULUI comisarul Alina Dinu (foto), purtător de cuvânt al Poliţiei Bihor, dezvăluind astfel un aspect pe cât de important, pe tot atât de necunoscut până acum: în 2009, când CNADNR (acum Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere) a lărgit şoseaua la patru benzi, Poliţia Rutieră a avizat lucrările doar cu condiţia amplasării parapeţilor separatori, care să prevină accidentele rutiere de gravitate extremă.

Şi nu doar avizul de atunci a fost ignorat, ci şi solicitările ulterioare. "Reprezentanţii Poliţiei Rutiere au întocmit numeroase adrese şi solicitări către administratorul tronsonului de drum, inclusiv prin exemplificarea cu stări de fapt ale accidentelor mortale produse acolo, cu cererea de a monta separatoare de sens", a mai spus Dinu.

Oficialii de la Drumuri au rămas, însă, surzi la orice avertisment, având propriile priorităţi. Dacă şi-ar fi îndeplinit obligaţiile, Roxana, Elias, Andrada şi mulţi alţii ar fi rămas, poate, lângă cei dragi...


ZIUA REA
Joia neagră

Accidentul în care a murit Andrada Nemeş confirmă o statistică sumbră a Poliţiei Rutiere Bihor, conform căreia, de ani buni, cele mai multe evenimente de acest fel au loc în zilele de joi.

Psihologii contactaţi de BIHOREANUL susţin că acest lucru are şi o explicaţie ştiinţifică: ziua de joi marchează mijlocul săptămânii, curba oboselii este maximă, iar oamenii devin mai neatenţi. Mai mult, cu gândul la weekend-ul care începe a doua zi, conduc imprudent, în viteză şi fără să ia în calcul condiţiile şi partenerii de trafic.