Drumul Expres Oradea – Arad, proiect de aproape 11 miliarde de lei, intră în etapa dezbaterilor pentru emiterea acordului Agenției Naționale pentru Protecția Mediului, pas foarte important în vederea finalizării documentației tehnice și lansării licitației pentru execuția lucrărilor.

Impact redus

Studiul de evaluare adecvat și raportul de impact asupra mediului, documentațiile necesare obținerii acordului, au fost finalizate și au intrat în procedura de dezbatere publică la ANPM, pe al cărei site a fost publicat luni. Publicul interesat poate transmite în scris comentarii, opinii și observaţii la sediul Agenției - Splaiul Independentei nr. 294, Sector 6, Bucureşti - până la data de 29 iunie.

Potrivit președintelui CJ Bihor, Ilie Bolojan, proiectul prevede soluții de natură să reducă impactul asupra unor zone naturale. În zona Chișineu Criș, de exemplu, a fost adoptată soluția devierii traseului și a unui nod rutier în așa fel încât să nu afecteze ariile naturale protejate din zonă.

Pe de altă parte, Bolojan a transmis că, dat fiind faptul că „traseul nu se suprapune peste siturile de interes comunitar Natura 2000, la sfârșitul lunii iunie, după finalizarea acestei ultime etape de consultare publică, putem obține și avizul de mediu”.

În această perioadă, în contextul reconfigurării traseului pe teritoriul județului Arad în zona limitrofă orașului Chișineu Criș, se realizează ultimele foraje pe noul amplasament și se lucrează la identificarea proprietarilor de terenuri de pe noul culoar de expropriere.

Dezbateri locale, apoi licitație

Președintele CJ Bihor a afirmat că în ultima săptămână a lunii iunie vor avea loc patru dezbateri publice în Oradea, Salonta, Arad și Chișineu Criș.

„În cursul lunii iulie ne propunem să obținem avizele necesare pentru adoptarea hotărârilor de guvern pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici și pentru exproprierea terenurilor afectate de proiect. În aceste condiții, în luna august am putea demara procedura de licitație pentru selectarea constructorilor ce vor realiza cele trei tronsoane în care este împărțit drumul”.

Ca o autostradă

Drumul Expres va avea o lungime propriu-zisă de 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulație. Proiectul include și realizarea unui drum de legătură cu orașul Salonta, de 5 km (care va funcționa ca o centură a localității), a unui drum de legătură cu municipiul Arad, de 3 km, și a unui drum de legătură cu punctul de trecere a frontierei româno-ungare (Salonta - Békéscsaba), de 9,85 km. Astfel, lungimea totală a drumului expres va fi de 138 km.

Proiectul DX Oradea – Arad are o vechime mai mare de un deceniu, însă a rămas în „sertarele” fostei Companii Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România până la finele anului 2020 când, proaspăt instalat la conducerea CJ Bihor, Bolojan a obținut preluarea lui de la actuala CNAIR de către administrațiile județene din Bihor și Arad, împreună cu primăriile celor două reședințe de județ.

Studiul de fezabilitate a fost aprobat în luna decembrie 2022, iar lucrările de construire vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad. Valoarea totală estimată a proiectului este de 10,7 miliarde lei, cu TVA inclusă, iar sursa de finanțare va fi asigurată din fonduri europene.

Detalii privind viitoarea șosea, în articolul Cum va arăta viitorul Drum Expres Oradea – Arad, estimat la peste 10 miliarde lei