Într-o conferinţă de presă susţinută miercuri, şeful Inspectoratului Şcolar Bihor, Dorel Luca, a anunţat că, după rezolvarea contestaţiilor la cea de-a doua sesiune a examenului de Bacalaureat, procentul promovabilităţii s-a modificat de la 22,31% la 22,94%, deci, a crescut cu 0,63%.

Ingnoranţă sau speranţă?

"Procentul de promovabilitate intră în marja de la nivel naţional. Eu m-aş fi aşteptat să fie mult mai mare, având în vedere că cei care au dat examenul în a doua sesiune aveau mai bine de o lună să se pregătească la doar una sau două materii. Dar acest procent arată din partea lor ori ignoranţă, ori speranţa că vom face rabat de la reguli. Subiectele nu au fost nici mai grele, nici mai uşoare", a spus Luca.

La nivelul judeţului au fost înregistrate 546 de contestaţii, iar lucrările au fost reevaluate în centrul regional Timiş. "Cele mai multe au fost la matematică, 231, şi limba şi literatura română, 197. În rest, au fost mult mai puţine: la biologie de exemplu au fost 45, la geografie 30, iar la fizică 10", a explicat Luca.

Şeful IŞJ a mai spus că, în urma soluţionării contestaţiilor, încă 18 elevi au promovat examenul de Bacalaureat. "Din cele 546 de contestaţii, în cazul a 58 nota a scăzut cu mai mult de un punct, în 26 de cazuri nota a crescut cu mai mult de un punct, în cazul a 19 elevi nota a fost peste 5 (dar asta nu înseamnă că au avut în total media 6), iar la 56 de lucrări nota a scăzut sub 5. În 143 de cazuri nota a scăzut faţă de nota iniţială, iar în 79 de cazuri nota finală a crescut faţă de nota iniţială", a spus el.

Diferenţe mari

Inspectorul general a mai punctat că şi de această dată cele mai bune note s-au înregistrat la liceele teoretice, dar şi la colegiile tehnice. El a dat ca exemplu Colegiul Tehnic Mihai Viteazul, unde procentul de promovabilitate a fost mult mai bun decât în vară, de aproximativ 47,85%, 145 din cei 303 candidaţi fiind promovaţi.

Cea mai mare diferenţă de note a fost de 2,8 de puncte, în cazul unei lucrări notate iniţial cu nota 5, care după admiterea contestaţiei a ajuns la 2,2, respectiv 2,6, în cazul unei lucrări notate iniţial cu 8,1 la limba maghiară, care după contestaţie a ajuns la 5,5.

Cea mai mare creştere a notei s-a înregistrat în cazul unei lucrări la geografie, unde candidatul obţinuse iniţial 3,70, iar după contestaţie a primit nota 6. "În cazul lucrărilor cu diferenţe, vom vedea cine au fost corectorii şi vom analiza motivele pentru care au apărut", a promis Luca.

În Bihor anul acesta au fost în total 3.358 de elevi înscrişi la bacalaureat, dar doar 2.793 s-au prezentat la examene, iar din aceştia 23 au fost eliminaţi pentru tentative de fraudă. Din cei rămaşi, 641 au fost admişi în total, iar 2.129 nu au promovat.

Şeful IŞJ a mai spus şi că va face o analiză a activităţii la clasă în şcoli, pentru a vedea în ce condiţii au reuşit să promoveze elevii care nu promovat examenul de bacalaureat, de vreme ce subiectele au fost "de greutate medie".

Controale în şcoli

Pe de altă parte, Luca a mai spus că în judeţ din cele 204 şcoli cu personalitate juridică, 176 au autorizaţii de funcţionare, iar 28 nu au obţinut-o deocamdată. La fel, dintre cele 706 şcoli fără personalitate juridică, doar 233 sunt autorizate, iar 476 nu. "Dar şcoala începe luni peste tot, urmând ca aceste neajunsuri să fie remediate", a precizat Luca.

Şeful IŞJ a explicat că în Bihor nu există săli de clase insalubre, decât cu foarte puţine excepţii, majoritatea motivelor pentru neacordarea autorizaţiei fiind lipsa canalizării sau faptul că la unele clădiri încă se desfăşoară lucrări de reabilitare. Cifrele nu sunt definitive, pentru că în această perioadă au loc mai multe controale din partea ISJ, DSP şi Prefecturii, pentru a vedea dacă şcolile au remediat deficienţele găsite în urma unor controale.

În altă ordine de idei, Luca a mai amintit că anul acesta profesorii care nu au luat nota 5 la cele două examene de ocupare a posturilor nu au ce să caute să predea în şcoli. În cazul în care după începerea anului şcolar vor fi prinşi la catedră, vor fi daţi afară atât ei cât şi directorii instituţiilor de învăţământ în cauză.