Bihorenii din mai multe comune nu ar avea la cine să apeleze în primării în caz de inundaţii sau alte situaţii de urgenţă, au descoperit reprezentanţii Instituţiei Prefectului Bihor în urma unui control dispus de prefectul Dumitru Ţiplea.

Verificarea a fost făcută după ce inundaţiile au provocat pagube în ultimele zile pe raza mai multor localităţi. "Precipitaţiile abundente din perioada 13-17 iunie au produs creşteri bruşte ale nivelurilor cursurilor de apă din bazinul hidrografic Crişuri, provocând pagube pe raza localităţilor Lazuri de Beiuş, Criştioru de Jos, Auşeu şi Ţeţchea. La nivelul judeţului au fost afectate 13 anexe gospodăreşti, 1 solar, 28 de podeţe, 2 poduri, 1,75 km de străzi, 2,5 km de drumuri comunale, 7 km de drumuri forestiere, 19,7 hectare de teren arabil, 3 hectare de păşuni şi 3 construcţii hidrotehnice", se arată într-o informare transmisă, joi, de Cancelaria Prefectului.

Cum judeţul Bihor continuă să fie sub avertizare de cod portocaliu, prefectul Dumitru Ţiplea, în calitate de preşedinte al Comitetului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă (CJSU), a dispus verificarea funcţionării serviciilor de permanenţă de la nivelul primăriilor din judeţul Bihor, pentru asigurarea stării de operativitate şi a capacităţii optime de intervenţie.

"În urma verificărilor efectuate în 53 de primării, s-a constatat că doar în 7 funcţionează serviciul de permanenţă. În consecinţă, CJSU a emis în atenţia primăriilor din judeţul Bihor o circulară prin care se aduce în vedere obligativitatea aplicării următoarelor măsuri, în scopul gestionării corespunzătoare a situaţiilor de urgenţă ce se pot produce în urma manifestărilor meteorologice sau hidrologice periculoase", precizează reprezentanţii Prefecturii.

Prefectul Dumitru Ţiplea a precizat că "ducerea la îndeplinire a măsurilor va fi verificată în teren de către personalul Instituţiei Prefectului judeţului Bihor, respectiv al ISU Crişana. Cetăţenii judeţului trebuie să poată apela la autorităţile locale în caz de urgenţe".

Ce măsuri trebuie să ia primăriile:

- Instituirea serviciului de permanenţă la sediul primăriei;
- Convocarea membrilor Comitetului Local pentru Situaţii de Urgenţă în şedinţă extraordinară în vederea repartizării sectoarelor de activitate, a sarcinilor şi misiunilor de îndeplinit potrivit prevederilor legale;
-  Alarmarea membrilor Serviciului Voluntar pentru Situaţii de Urgenţă (SVSU);
- Utilizarea sistemului de avertizare – alarmare (sirene etc.) a populaţiei şi a obiectivelor situate în zona de influenţă;
- Asigurarea informării permanente a populaţiei cu măsurile urgente care trebuie aplicate;
- Supravegherea cursurilor de apă cu echipe specializate din cadrul S.V.S.U.;
- Emiterea dispoziţiei de evacuare şi coordonarea nemijlocită a evacuării populaţiei din zonele afectate, dacă este cazul;
- Asigurarea necesarului de apă potabilă, alimente şi materiale de cazarmament de strictă necesitate pentru populaţia sinistrată (în primele 72 ore de la evacuare sau instituirea stării de alertă);
- Informarea C.J.S.U. şi a Inspectoratului Judeţean pentru Situaţii de Urgenţă "Crişana" (ISU) prin centrul operativ cu activitate temporară, cu privire la situaţia operativă;
- Participarea la acţiunile de protecţie şi de apărare împotriva inundaţiilor, cu utilajele şi echipamentele din dotarea proprie;
-  În caz de necesitate, solicitarea sprijinului cu forţe de intervenţie de la ISU "Crişana";
- Verificarea şi asigurarea stocurilor de materiale şi mijloace de apărare împotriva inundaţiilor potrivit Planului de Analiză şi Acoperire a Riscurilor întocmit la nivel local;
-  Coordonarea activităţii S.V.S.U. în zonele afectate, pentru:
- supraînălţarea malurilor în funcţie de cotele maxime prognozate;
- supravegherea continuă a digurilor, a podurilor, podeţelor şi altor secţiuni înguste de pe cursurile de apă, în scopul evitării blocării lor cu plutitori, precum şi a zonelor în care este posibilă formarea torenţilor.