Dacă până acum dădeau 70 lei pe abonament, dar ştiau că pot călători liniştiţi oriunde în oraş, de când cu sistemul e-ticketing orădenii trebuie să stea la coadă la unul dintre cele două validatoare din fiecare autobuz sau vagon de tramvai.

Această obligaţie, valabilă chiar şi-n cazul pensionarilor, care poate abia urcă scările mijlocului de transport, este nemulţumirea cea mai mare a călătorilor la e-ticketing, un sistem ale cărui beneficii nu sunt, însă, foarte clare...

Ca-n Europa

OTL a început introducerea sistemului e-ticketing, care în total a costat circa 450.000 euro, fără TVA, în ianuarie 2013, după mai multe întârzieri cauzate de unele "probleme tehnice" ale Radcom Bucureşti, firma care a câştigat licitaţia. Oradea era al treilea oraş, după Bucureşti şi Timişoara, cu un astfel de sistem.

09 Csuzi.jpgLa acea vreme, directorul Csuzi Istvan spunea că e-ticketingul aduce un control mai strict asupra călătorilor dar, în timp, şi beneficii. "Sistemul este folosit în toată Europa şi ne va permite să ţinem o evidenţă sigură a călătoriilor, a traseelor, a intervalelor, pe baza cărora putem optimiza activitatea. Important e să nu circulăm cu autobuzele goale sau arhipline", spunea acesta.

Distribuţia abonamentelor pe carduri electronice a început în ianuarie la elevi şi studenţi, iar până în august 11.000 dintre aceştia au trecut pe noul sistem. Din luna mai, societatea a început înlocuirea abonamentelor şi pentru abonaţii obişnuiţi, eliberând alte 14.000 de carduri, şi din luna iunie a început personalizarea celor pentru pensionari, valabile timp de 1 an. Până acum au fost emise 9.000. Chiar şi aşa, cel puţin până la sfârşitul anului, vârstnicii vor putea să circule şi cu legitimaţiile vechi de la ASCO.

Validaţi!

Chiar dacă circa 35.000 de abonamente au fost deja vândute, orădenii nu s-au obişnuit să le şi folosească. "Fie că este vorba despre elevi, studenţi, abonaţi obişnuiţi ori pensionari, aceştia trebuie să-şi valideze abonamentele de câte ori circulă. Deocamdată doar 20-25% dintre abonaţi fac lucrul acesta. Vom începe să facem serios controale...", spunea marţea trecută directorul economic al OTL, Ioan Purge, într-o conferinţă de presă.

Conform HCL 673 din 2012, cei care nu-şi validează abonamentul riscă o amendă de 10 lei. În ochii călătorilor, decizia nu este, însă, corectă. "De multe ori abia ne putem găsi loc. De acum va trebui şi să stăm la coadă la uşile tramvaiului", spune o pensionară. Şi plătitorii sunt revoltaţi. "Dau 70 lei pe lună şi nu înţeleg de ce mai trebuie să tot validez, că e aglomeraţie, că sunt încărcată cu bagaje...", se plânge o orădeancă.

Radcom a instalat 500 de validatoare electronice pe toată flota OTL, adică două în fiecare autobuz, respectiv vagon de tramvai. Prea puţine pentru orele de vârf, acuză călătorii. "La toate uşile prevăzute cu inscripţia "Urcare" există un validator. Dacă oamenii şi-au pregătit cardul, nu se pierde timp. Şi aşa pe zi doar 3-5% din curse sunt aglomerate", răspunde Csuzi, precizând că, şi dacă OTL va avea bani pentru suplimentarea aparatelor (unul costând peste 500 de euro) ele tot nu vor fi amplasate la uşa marcată cu "Coborâre". "Teoretic, călătorii nici n-ar trebui să urce pe acolo".

Tichie de mărgăritar

Nemulţumiţi că preţurile biletelor OTL sunt cele mai mari din ţară, că multe garnituri sunt vechi şi uneori murdare, mulţi călători cred că e-ticketingul nu era prioritar. Mai ales că beneficiile lui nu sunt clare. "Validarea este necesară nu doar pentru statistici, ci şi pentru autocontrol, ca omul să ştie dacă abonamentul îi este valabil", explică Csuzi. Motivul? De la anul, OTL plănuieşte să introducă tipuri de abonamente pe linii şi pe zone, iar până atunci călătorii trebuie să se obişnuiască să-şi valideze cardurile. "Aşa vor şti că circulă pe linia sau în zona pentru care au plătit. În urmă cu câţiva ani, dădeam cele mai multe amenzi pentru orădenii care mergeau cu abonamente pe liniile greşite".

Explicaţia tot nu ţine în cazul pensionarilor şi persoanelor cu handicap, care vor continua să aibă gratuitate. Unii orădeni merg însă mai departe şi văd în validarea cardului cu informaţii personale o încălcare a intimităţii. "De ce trebuie să ştie OTL-ul când şi unde circul eu? Şi de unde ştiu că sistemul lor nu va fi spart de hackeri?", întreabă un student. Csuzi asigură, însă, că softul este "100% securizat" şi că OTL nu urmăreşte traseele persoanelor. "Softul ne arată doar categoria călătorilor, adică elev, student, pensionar ori abonat întreg. Dacă avem decizie judecătorească putem, într-adevăr, face o filtrare complexă pentru a afla când a călătorit o anume persoană".

Csuzi susţine că un sistem mai puţin invaziv, cu senzori montaţi la uşi, ar fi fost extrem de scump ("pe un singur tramvai ne-ar fi costat 10.000 euro"), pe când e-ticketing-ul a fost mult mai ieftin şi, în timp, va fi şi în avantajul călătorilor. Mai rămâne să se lămurească şi aceştia...


VOCEA STRĂZII

Ce părere aveţi de decizia OTL de a-i obliga chiar şi pe abonaţi să-şi valideze cardurile electronice la fiecare călătorie?

02 Eugenia Lupou.jpgPentru noi, bătrânii, nu e bun sistemul ăsta. La anumite ore abia găsim un scaun liber, dacă trebuie să şi stăm la coadă să le validăm va fi mai rău.
Eugenia Lupou (foto), 65 ani, pensionară

Nu e plăcut, mai ales dacă am bagaje, să mă plimb prin tramvai până la validator. În plus, am păţit să nimeresc şi validatoare defecte. Atunci ce facem?
Dorina Dărăban, 48 ani, plasatoare

02 Nicolae Porumb.jpgCând e înghesuială, e obositor să ajungi la validatoare, căci sunt doar două într-un vagon. Dar dacă aşa au decis cei de la OTL, ce putem noi să facem?
Nicolae Porumb (foto), 45 ani, recuziter

După mine e o mare prostie sistemul ăsta. Din moment ce am dat banii pe abonament, nu văd de ce mai trebuie să-l validez de fiecare dată când urc în autobuz.
Georgeta Bertalan, îngrijitor vârstnici

02 Nicolae Florea.jpgCred că sistemul acesta cu cartele ar fi trebuit făcut altfel, să verifice controlorii dacă e valabil sau nu. Noi, pensionarii, mai şi uităm, şi atunci putem primi amendă.
Nicolae Florea (foto), 70 ani, pensionar

Nu ne-a explicat nimeni ce folos au abonamentele noi şi nici nu-mi convine să trebuiască să validez tot timpul, mai ales când e aglomeraţie.
Cătălin Beraru, 16 ani, elev