Se ştie bine cât de mult contează câteva secunde în medicina de urgenţă. Pe acest principiu, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale (STS) a prezentat vineri, în cadrul unei demonstraţii, un nou serviciu pentru apel de urgenţă din vehicule. Din ianuarie 2015, Comisia Europeană le cere tuturor producătorilor din Europa să monteze astfel de sisteme, denumite eCall, pe toate autovehiculele nou fabricate.

Practic, în caz de accident, maşina va suna singură la 112, reducând mult timpii de identificare a zonei producerii evenimentului şi chiar poate salva vieţi.

În caz de accident grav, sistemul eCall se declanşează automat şi permite apelarea numărului european de urgenţă 112, transmiţând informaţiile despre accident (poziţia exactă a vehiculului accidentat şi direcţia deplasării) către operatori. De asemenea, solicitarea ajutorului de urgenţă poate fi efectuată manual de către oricare dintre călătorii din maşină prin simpla apăsare a unui buton instalat la bordul autovehiculului, scrie Adevărul.

Porivit sursei citate, localizarea este automată, pe baza informaţiilor GPS, şi durează aproximativ 14-15 secunde de la primirea apelului "Acesta este un apel e-call, vă rugăm aşteptaţi transmiterea datelor". În acest mod, operatorul ştie că este un apel e-call şi, în urma informaţiilor primite (care pot include tipul construcţiei maşinii, numărul de pasageri), stabileşte tipul de incident şi transferă aceste informaţii dispeceratelor responsabile pentru intervenţia la faţa locului: Poliţie, Ambulanţă, ISU.

În cazul în care dispecerul are nevoie de date suplimentare, poate apela la funcţia de interogare a bazei de date EUCARIS (o bază de date europeană care permite obşinerea datelor suplimentare despre autovehicule: număr de înmatriculare, proprietarul maşinii, dacă automobilul a fost sau nu furat). Unul dintre avantajale acestui sistem constă în faptul că, pe tot parcursul intervenţiei, echipajele comunică permanent cu dispeceratele pentru a transmite localizarea sau pentru a cere echipaje de suplimentare a intervenţiei.

Prin informatizarea întregului lanţ de procesare a cazului, reacţia echipajelor de salvare în caz de accidente va fi mult mai promptă, spun specialiştii, în special în situaţia în care există victime care nu pot comunica cu dispeceratul.

Preţul acestui sistem va fi între 50 şi 100 de euro, iar, potrivit estimărilor, această tehnologie grăbeşte sosirea echipajelor de salvare cu 40% în oraş şi cu 50% în mediu rural.