Într-o conferinţă de presă susţinută joi, Mihai Togor, preşedintele Centrului Regional de Supraveghere Ecologică (CRSE), a acuzat Primăria că a făcut de mântuială raportul privind impactul asupra mediului pentru proiectul "Pod peste Crişul Repede în municipiul Oradea pe relaţia străzilor Oneştilor-Sovata-Fagului-Carpaţi-Dacia". "Un raport de genul acesta trebuie să fie complet, să arate cu cât va creşte nivelul noxelor în zonă dacă se va construi acest pod şi cât de alterată va fi biodiversitatea", a spus Mihai Togor.

Încurcă circulaţia

Preşedintele CRSE susţine că în raport nu au fost nominalizate concret nici măcar străzile pentru care s-au făcut studiile privind emisiile de noxe, nici valorile concrete ale acestora. El a mai imputat municipalităţii şi că va încurca circulaţia, având în vedere că podul "nu este construit pe o arteră principală rutieră".

"Pe strada Sovata şi pe Aluminei se circulă cu prioritate. Sunt două străzi care practic fac legătura între cartierul Rogerius şi centrul oraşului. Ce se va întâmpla? Se vor pune semafoare sau sensuri giratorii. Gâtuirea circulaţiei va încurca şoferii care, pentru a ajunge din nou pe un drum cu prioritate, vor merge pe podul Decebal şi vor ocoli mult", a spus şi Andrei Acs, membru CRSE.

Faptul că raportul se bazează "doar pe o hârtie" a Direcţiei de Sănătate Publică, şi nu pe studii fundamentate asupra sănătăţii locuitorilor din zonă, neprecizarea măsurilor şi costurilor de protecţie împotriva zgomotului provocat de traficul desfăşurat pe viitorul pod, dar şi relatarea inexactă privind reducerea spaţiului verde sunt alte acuze menite să arate superficialitatea cu care a fost făcut raportul.

"Nu e precizat câţi arbori vor fi tăiaţi, care este coronamentul şi vârsta lor. Degeaba tăiem de acolo şi plantăm în alte zone ale oraşului, pentru că se va crea o problemă", a acuzat şeful CRSE.

Să explice!

Mihai Togor a mai afirmat că, după ce a studiat raportul, săptămâna trecută şi-a prezentat punctul de vedere asupra lui şi la dezbaterea organizată pe această temă de Primărie şi de APM, iar ca atare a înaintat o listă de întrebări concrete vizavi lacunele din raport. Printre altele, a cerut lămurirea detaliilor legate de noxele eliberate în atmosferă în zonă, "ca să ştie populaţia ce respiră", dar şi care va fi impactul concret asupra mediului. "În raport se spune că biodiversitatea şi fauna nu există! Or, noi am depus o listă cu cel puţin 20 de specii care există acolo. În plus, ce se va întâmpla cu lebedele care vin an de an acolo?", a mai spus Togor.

Atât Togor cât şi Acs susţin că, per ansamblu, construcţia podului peste Criş şi ambiţia municipalităţii de a construi parcări nu fac nimic altceva decât "să crească parcul de maşini al oraşului, în detrimentul spaţiului verde şi al pietonilor". Reprezentanţii CRSE mai impută Primăriei şi că, prin aceste măsuri, nu promovează deloc mersul pe bicicletă şi folosirea transportului în comun.

De altfel, Togor a mai spus că a solicitat Agenţiei pentru Protecţia Mediului să nu dea acordul de mediu până nu vor fi rezolvate aceste probleme, dar şi că a depus o solicitare la Ministerul Mediului pentru a afla dacă firma Search Corporation, cea care s-a ocupat de întocmirea raportului, este avizată pentru aşa ceva.