Chiar dacă ar vrea să uite de anii pandemiei, copiii și părinții încă se confruntă cu efectele izolării. În Bihor tot mai mulți preșcolari și elevi din clasele primare au probleme de pronunție, pentru că în anii în care ar fi trebuit să-și dezvolte abilitățile de vorbire au fost înconjurați doar de părinți și de tablete și n-au reușit să învețe cum să vorbească corect.

Județul are o rețea de logopezi plătiți de stat care, chiar dacă sunt prea puțini pentru a ajunge în toate școlile și grădinițele din județ, oferă ajutor, gratuit, oricărui copil.

„Drăgălășenia” trebuie corectată 

Aparent banale, greșelile de pronunție ale copiilor nu trebuie ignorate. „De la vârsta de 5 ani copilul trebuie să vorbească corect”, spune Csilla Simo-Ritter (foto), logoped cu peste 20 de ani de experiență, coordonatoarea Centrului Logopedic Interșcolar din cadrul Centrului Județean de Resurse și Asistență Educațională (CJRAE) Bihor, instituție ce oferă gratuit diferite terapii elevilor din județ.

La fiecare început de an școlar, Csilla și cei 19 colegi ai ei evaluează copiii din 34 de unități de învățământ la care specialiștii sunt arondați. În ultimii doi ani, spune logopeda, depistează tot mai des copii de clase primare care vorbesc stâlcit, pentru că fie nu pot pronunța consoane precum „r”, „ș”, „ț” sau „z”, fie încurcă literele și spun, de exemplu, „tâine” în loc de „câine”.

În funcție de cât de avansate sunt problemele lor de pronunție, copiii sunt incluși, cu acordul părinților, în 2-3 ședințe săptămânale de terapie, care se țin în grădinițele și școlile unde învață. „În prezent am 86 de copii în terapie”, spune Csilla. Nu toți părinții sunt, însă, de acord cu terapia, unii motivând că micuții sunt „drăgălași” când stâlcesc cuvintele. Doar că „drăgălășenia” asta ar putea să le provoace probleme mai serioase.

Izolați și tăcuți

În total, cei 20 de logopezi școlari din Bihor tratează în prezent 1.512 copii, mai mulți ca oricând. „Au ajuns în clasele primare copiii care în anii de grădiniță au prins restricțiile cauzate de pandemie, iar părinții nu au reușit să suplinească lipsa activităților”, zice Csilla. Fără dubiu, lecțiile pe tablete sau telefoane au fost ineficiente pentru „grădinari”.

Nu doar lipsa comunicării cu dascălii le-a îngreunat micuților vorbirea, pe care ei o învață prin imitare, ci și izolarea. „Limbajul și dezvoltarea merg mână-n mână. Copilul închis în casă, care nu se dă în leagăn sau nu se cațără, nu își dezvoltă motricitatea fină, care dezvoltă legăturile neuronale”, explică logopeda. 

Citește, dar nu înțelege 

Problemele de vorbire devin importante când copilul ajunge la școală, pentru că îi îngreunează învățarea. „Un copil nu poate analiza cuvântul «câine», pentru că îl pronunță «tâine», așa că îi este greu să-l citească și să-l scrie. Trebuie să depună un efort suplimentar și va fi concentrat pe citirea propriu-zisă, fără să perceapă informația, și așa apar analfabeții funcțional”, spune Cristina Avrigeanu (foto), directoarea CJRAE Bihor. 

Citirea și scrierea vor fi o corvoadă pentru copilul cu probleme de pronunție, iar eșecul îl va descuraja în învățare, motiv pentru care terapia trebuie să înceapă cât mai repede.

„Știm că ședințele în cabinetele private sunt scumpe și, din păcate, logopezii noștri nu pot ajunge în toate unitățile de învățământ din județ. Deocamdată, avem doar promisiuni de la Ministerul Educației că vom putea angaja mai mulți specialiști. Până atunci, am desemnat o colegă care, din acest an școlar, oferă terapie gratuită la sediul CJRAE”, spune Avrigeanu. 

Învățare prin joacă 

În terapie, logopezii folosesc diverse jocuri menite să-i ajute pe copii să vorbească corect. De asemenea, îi pun în fața unei oglinzi, ca să își vadă mimica feței atunci când imită pronunția corectă.

„O ședință cu copiii de grădiniță este de 30 de minute, iar cu cei de clase primare 45”, spune Antonia Avram (foto), logopeda de la sediul CJRAE. Micuții sunt grupați câte 3-4, în funcție de vârstă și de problemele de pronunție pe care le au. 

Părinții interesați de terapia logopedică pot face programări la numărul de telefon 0359-462.782. Dar apoi nu trebuie doar să ducă micuții la instituția aflată pe strada George Barițiu 9A, ci și să exerseze cu ei acasă. Cu vorba dulce, care mult aduce...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!