Cea de-a 53-a ediţie a Turului României la ciclism s-a încheiat duminică, 13 septembrie, la Bucureşti şi a fost câştigată de Eduard Grosu, membru al echipei naţionale. Este pentru a 28-a oară când competiţia este câştigată de un rutier român.

"A fost o ediţie foarte grea şi foarte lungă a Turului României, dar sunt bucuros că s-a reuşit organizarea competiţiei în acest an dificil. Vreau să mulţumesc pe această cale organizatorilor, Federaţiei Române de Ciclism şi partenerilor săi, care au făcut posibilă această ediţie. Conform planurilor iniţiale, eu nu aş fi putut să termin concursul, însă am muncit zi de zi pentru că îmi doream victoria şi tricoul galben a venit după prima etapă. Fiind un sprinter, prima şi cea de a doua etapă erau cele pe care le vizam, însă, după a treia, pe care ar fi trebuit să o părăsesc, aveam încă tricoul galben. Exista posibilitatea să îl menţin şi după etapa de pe Transfăgărăşan, cu toate că era o căţărare la mijloc, dar datorită sacrificiului lui Serghei Ţvetcov am reuşit să înving. Sunt foarte bucuros că am câştigat două etape şi că am purtat tricoul galben pe parcursul întregii competiţii, clasându-mă permanent în primii 3. Vreau să mulţumesc şi antrenorului echipei naţionale, Georgios Georgiadis, echipei CSA Steaua Bucureşti şi echipei Olimpic Torpedo Zărneşti, pentru că s-au sacrificat în fiecare etapă pentru a mă proteja şi pentru a proteja tricoul galben. Sunt foarte bucuros că toţi aceşti sportivi au reuşit să facă faţă cu brio unui pluton profesionist şi să mă aducă în cele mai bune condiţii la Bucureşti. Mi-aş fi dorit să ridic mâinile sus şi în ultima etapă, dar am fost cu gândul mai mult la clasamentul general, iar pe final am făcut o mică greşeală, declanşând sprintul mult prea devreme. Toate acestea fac însă parte din joc şi sunt foarte bucuros că am reuşit să câştig clasamentul general", a declarat Eduard Grosu, câştigătorul Turului României.

Pe locul doi în ierarhia generală s-a situat HOLLER Nikodemus, de la echipa germană Bike Aid, iar pe locul trei polonezul KRAWCZYK Szymon (CCC Development Team). Rutierii Serghei Ţvetcov, component al echipei naţionale, şi Emil Dima (Giotti Victoria - Savini Due) s-au clasat pe locurile 5, respectiv 7.

Astfel, câştigătorii ultimei etape din Turul României sunt:

1. GUARDINI Andrea (Giotti Victoria - Savini Due)

2. GROSU Eduard-Michael (Naţionala României)

3. KRAWCZYK Szymon (CCC Development Team)

Pentru a patra etapă consecutiv, tricoul galben, pentru ocuparea poziţiei de lider în clasamentul general, precum şi cel albastru, pentru cel mai bun român din competiţie, au rămas la Eduard Grosu. NIKITIN Matvey (Vino Astana Motors) a îmbrăcat tricoul roşu, pentru cel mai bun sprinter. Tricoul verde, pentru cel mai bun căţărător, a rămas după ultima etapă tot la OVSYANNIKOV Alexandr (Vino Astana Motors), iar tricoul alb, acordat celui mai bun rutier sub 23 de ani, a fost acordat polonezului KRAWCZYK Szymon (CCC Development Team).

Primele cinci poziţii în clasamentul pe echipe sunt ocupate după cum urmează:

1. Bike Aid

2. Giotti Victoria - Savini Due

3. CCC Development Team

4. Vino Astana Motors

5. Echipa Naţională a României

Primii 3 sprinteri după etapa a V-a sunt:

1. NIKITIN Matvey (Vino Astana Motors)

2. OVSYANNIKOV Alexandr (Vino Astana Motors)

3. GROSU Eduard-Michael (Naţionala României)

În ceea ce priveşte clasamentul tinerilor sub 23 de ani, primele trei poziţii sunt ocupate de:

1. KRAWCZYK Szymon (CCC Development Team)

2. BERGSTRÖM FRISK Erik (Bike Aid)

3. BRUSSENSKIY Gleb (Vino Astana Motors)

Turul României 2020 a fost organizat de Federaţia Română de Ciclism alături de partenerii principali Auchan Retail România şi Ministerul Tineretului şi Sportului. Competiţia a debutat pe 8 septembrie cu o cursă prolog la Timişoara, iar ulterior caravana ciclistă a parcurs 5 etape pe rutele: Timişoara-Oradea, Oradea - Cluj-Napoca, Târgu Mureş – Lacul Sf.Ana, Cârţişoara-Transfăgărăşan-Curtea de Argeş şi, nu în ultimul rând, circuitul de la Bucureşti. În total, Turul României a parcurs anul acesta peste 700 km prin ţară alături de 11 echipe din 6 ţări.

Despre Turul României

Turul României sau "Mica Buclă" este cea mai importantă competiţie ciclistă din România. Prima ediţie a Turului, câştigată de echipa Bulgariei, a avut loc în 1934, pe o distanţă de 1026 de kilometri, având 7 etape. Originile Turului datează însă de la începutul secolului trecut. În august 1910, inspirată de Turul Franţei, publicaţia "Revista Automobila" a organizat Circuitul Munteniei, la care au participat 18 concurenţi, pe ruta Bucureşti-Sinaia-Târgovişte-Butimanu-Bucureşti. Odată cu venirea Primului Război Mondial, competiţia s-a oprit. În 1934, ziarul "Sportul Zilnic" a organizat prima ediţie a Turului României, ţara noastră devenind a şasea din lume cu propriul tur naţional. Din 1950 până în 1974, Turul României a fost organizat cu regularitate, urmat de o perioadă de pauză până în 1983. Din 1984, a fost reluată organizarea Turului. Cea mai rapidă cursă parcursă în cadrul Turului României a fost în 1974, între Piteşti şi Bucureşti, când cei 109 kilometri au fost parcurşi cu o medie de 52,516 km/h. Mircea Romaşcanu şi Constantin Dumitrescu, două legende ale ciclismului românesc, au câştigat fiecare de 3 ori Turului României, fiind cel mai mare număr de victorii individuale.