Inspectorul şcolar general Daniel Negrean a prezentat miercuri, într-o conferinţă de presă, analiza rezultatelor obţinute de elevii bihoreni de clasele a VIII-a, a XI-a şi a XII-a la simulările examenelor naţionale, adică Evaluarea Naţională şi Bacalaureat. "Rezultatele le apreciez ca fiind slabe spre medii", a declarat Negrean.

Matematica, bat-o vina!

Rata de promovabilitate la simularea Evaluării Naţionale în Bihor este de 48%. La limba română, 63% din elevii bihoreni au luat note peste 5, la limba maternă 69%, în timp ce la matematică doar 26%.

"Ne îngrijorează acest procent la matematică, care arată că abia un sfert din elevii de clasa a VIII-a din Bihor ar putea lua note peste 5 la examen", a declarat Daniel Negrean. În plus, puţini elevi au reuşit să smulgă câte un zece la examenele simulate: doar opt elevi bihoreni au luat nota 10 la română, 17 la matematică şi 5 la limba maternă. Statisticile IŞJ arată că fetele învaţă mai bine decât băieţii, dar şi că elevii din mediul urban au luat note mai bune decât cei de la sate.

În aceste condiţii, şeful IŞJ a cerut inspectorilor de specialitate să identifice cauzele care au dus la aceste note mici. "La matematică se datorează în special dificultăţii subiectelor. Au fost subiecte mai grele decât cele din vară, de la examen", a precizat Negrean.

În plus, la unele şcoli din nordul judeţului, elevii au luat note mici la toate disciplinele. "Acolo avem o problemă cu înţelegerea limbii române", a explicat şeful IŞJ. Cum n-au înţeles ce li se cerea, elevii n-au reuşit nici să rezolve subiectele. Drept urmare, profesorii de aici trebuie acum să muncească mai mult la predarea limbii române.

Cele mai bune rezultate din judeţ le-au obţinut elevii de la Liceul German (promovabilitate 100%), Colegiul Naţional Emanuil Gojdu (98,48%), Liceul Betel (97,92%), Liceul Ady Endre (87,72%), Şcoala nr. 1 Butani (87,50%), Şcoala nr. 1 Balc (87,10%), Colegiul Naţional Avram Iancu (86,36%) şi Colegiul Naţional Mihai Eminescu (86,05%).

La polul opus se situează şcolile unde nici măcar un elev n-a luat media 5 la simularea Evaluării Naţionale: Şcoala nr. 1 Urviş de Beiuş, Şcoala nr. 1 Petreu, Şcoala Benedek Elek Cetariu, Şcoala nr. 1 Cheresig, Şcoala Iosif Vulcan Holod, Şcoala Mădăras, Liceul Tehnologic Cadea, Şcoala Dr. Balasi Jozsef Curtuişeni, Şcoala nr.1 Văşad, Şcoala nr. 1 Otomani, Şcoala nr. 2 Adoni şi Şcoala nr. 3 Galoşpetreu.

Dezastru şi la Bac

La simularea Bacalaureatului la clasa a XI-a, 40% din elevi au luat note peste 5 la limba română, 64% la limba maternă şi doar 33,5% la proba obligatorie a profilului, adică matematică sau istorie. Îngrijorător este că la Colegiul Tehnic Andrei Şaguna, Liceul Tehnologic George Bariuţiu, Liceul Tehnologic Agroindustrial Tamasi Aron, Liceul Ioan Bococi Oradea şi la Liceul Cadea niciun elev nu a luat măcar nota 5 la limba română.

Potrivit lui Negrean, o surpriză neplăcută se regăseşte şi la Colegiul Naţional Emanuil Gojdu, unde doar 52% din elevii de clasa a XI-a au luat note peste 5 la matematică.

La clasa a XII-a, notele de la simularea Bacalaureatului sunt ceva mai mari, dar tot proaste: 52% din elevii bihoreni au luat măcar 5 la limba română, 76% la limba maternă, doar 39% la proba obligatorie a profilului şi 56% la cea la alegere.

Printre liceele cu note mari la simulare se numără, ca şi la examenele reale, Liceul Emanuel, Liceul Szent Laszlo, Liceul German, Colegiul Gojdu, Liceul Aurel Lazăr, Liceul Onisifor Ghibu şi Colegiul Eminescu.

Şeful IŞJ Bihor este convins că vina pentru notele mici nu o poartă doar elevii. "Nu cred că un elev care ştie să rezolve un subiect nu o face doar pentru că notele nu se trec în catalog", a spus Negrean, care le-a cerut inspectorilor de specialitate să verifice în şcoli cum li se predă elevilor şi cât ştiu aceştia. "Eu mă întreb dacă un profesor dintr-o clasă în care nu a promovat niciun elev merită calificativul foarte bine", a mai spus inspectorul general.

Pe de altă parte, Negrean mai spune că nu există o corelare între nivelul real al elevilor şi subiectele care se dau la examene, adică subiectele sunt prea dificile în raport cu ce li se predă elevilor la ore. Tocmai din acest motiv, inspectorul general nu exclude ca la examenele reale din vară subiectele primite de elevi să fie mai uşoare.