Piaţa asigurărilor de viaţă este în creştere, foarte aproape de vârful atins în 2008. Asigurările de viaţă au avut o creştere de peste 10,8% anul trecut, potrivit cifrelor Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASAF), ajungând la un nivel de peste 1,81 miliarde de lei, după căderea suferită în 2013-2014, ca urmare a numeroaselor răscumpărări de poliţe, şi se reapropie de nivelul anului 2008, când se situa la un volum de 1,87 miliarde de lei.

Totuşi, România rămâne pe ultimul loc în Europa (locul 6 în Europa Centrală şi de Est, după volumul primelor brute subscrise) în aproape toate privinţele. De exemplu, în ce priveşte densitatea asigurărilor, la noi în ţară media investiţiilor într-o asigurare de viaţă este de aproximativ 18 euro, asta în timp ce elveţienii dau şi de 1.000 de ori mai mult.

Românii sunt, în continuare sceptici în privinţa asigurărilor de viaţă, principalele motive fiind: lipsa educaţiei (consideră costurile prea mari pentru a fi accesibile indiferent de valoarea venitului), dar şi superstiţiile ("dacă atrag pericolul prin încheierea unei astfel de asigurări?"), ca să nu mai vorbim de lipsa responsabilităţii ("nu mi se poate întâmpla mie").

Într-un asemenea context, se nasc mai multe întrebări. Cum pot facilita societăţile de profil accesul românilor, şi implicit al bihorenilor, la serviciile de asigurări? Ce anume poate schimba mentalităţile învechite? Cum se vor reduce decalajele faţă de societăţile aşezate? Câteva din răspunsuri sunt date de doamna Emilia Bunea, CEO al cunoscutei societăţi de asigurări de viaţă Metropolitan Life.

- Ce face concret Metropolitan Life pentru a acoperi lipsurile menţionate, în contextul pieţei româneşti?

În primul rând, educaţie financiară. Metropolitan Life continuă să investească în educaţia financiară a consumatorilor români, explicând rolul asigurărilor în viaţa lor. Integrăm în activitate proiecte globale de responsabilitate socială corporativă (CSR), cum ar fi Programul "Schimbăm vieţi" (Life Changer). Acesta a fost relansat la nivel naţional în luna mai, cu susţinerea Metropolitan Life şi Junior Achievement România, din dorinţa de a sprijini elevii de gimnaziu din 19 localităţi din România să dobândească noţiuni şi abilităţi elementare de educaţie financiară, necesare vieţii de adult. Printre aceste localităţi se numără şi Oradea. Programul din România este parte a iniţiativei dezvoltate de Junior Achievement, cu sprijinul MetLife Foundation, în 18 ţări din Europa şi Orientul Mijlociu, cu scopul de a oferi tinerei generaţii suport în exersarea abilităţilor necesare pentru o viaţă sigură şi independentă financiar.

- Care este "costul" financiar al implicării în proiecte de CSR?

- Metropolitan Life şi Fundaţia MetLife au acordat, în 2015, o finanţare totală de 500.000 dolari pentru proiectele de CSR. Acestea vor fi continuate şi în 2016 şi în 2017. Ele sprijină incluziunea socială şi financiară, precum şi educaţia financiară a copiilor şi a tinerilor din diferite categorii sociale. În plus, în 2016, compania plănuieşte să investească 200.000 dolari şi în proiecte locale de CSR, folosind fonduri locale.

- În ce fel asiguraţi informarea şi, implicit, distribuţia serviciilor către consumatori?

Urmărim eficientizarea canalelor de distribuţie astfel încât fiecare segment de piaţă să primească produsele într-un mod simplu şi accesibil. Metropolitan Life a dezvoltat o structură echilibrată de distribuţie, oferind diversitate şi acces multiplu, structură pe care o perfecţionează constant în funcţie de nevoile şi profilurile clienţilor. Realizăm distribuţia atât prin intermediul consultanţilor, cât şi a reţelelor bancare şi prin telemarketing. Totodată, facem investiţii constante în dezvoltarea agenţiei - ea reprezentând unul dintre canalale importante de vânzări - prin digitalizarea procesului de vânzare, introducerea unor module noi de training online pentru manageri şi consultanţi şi creşterea forţei de vânzări.

- Cum ştiţi că un produs i se potriveşte sau nu unui potenţial client?

- Aici intervine rolul strategic pe care îl are agenţia. Consultanţii noştri sunt cei care analizează situaţia şi nevoile complexe ale fiecărui client, astfel că pot răspunde adecvat, în funcţie de necesităţi, prin oferte relevante. Ei sunt cei care au cel mai des oportunitatea de a discută cu oamenii despre protecţia lor şi a familiilor lor. Pentru ei un portofoliu de clienţi este de fapt un grup de oameni pentru care ajung să fie un partener de încredere pe termen lung sau poate chiar un bun prieten. Activitatea consultanţilor din cadrul Metropolitan Life e percepută ca propria lor afacere, iar de aici şi spiritul antreprenorial susţinut de companie.

- Cât sunt de receptivi orădenii, respectiv bihorenii, la serviciile de asigurări?

- Observ din ce în ce mai des că oamenii încep să conştientizeze că, în lumea în care trăim, o asigurare de viaţă este mai mult decât necesară. În Oradea, de pildă, avem deja 3.238 de clienţi cu poliţe individuale şi ne aşteptăm ca numărul acestora să crească. Noi suntem pregătiţi.

Cât de dezvoltată este colaborarea cu reţelele bancare?

În materie de bancassurance, Metropolitan Life continuă să colaboreze cu 11 parteneri, atât bănci, cât şi instituţii financiare, printre care se numără: Garanti, Raiffeisen Bank, Banca Transilvania, Piraeus, TBI, RCI Leasing, Credit Europe Bank, BRD. Anul acesta, am semnat un parteneriat strategic cu Banca Transilvania, prin care clienţii băncii pot beneficia de pachete de asigurare de viaţă ataşate creditelor de consum.

Cum vă raportaţi la mediul de afaceri, B2B (Business to Business)?

- Analizele de piaţă au arătat oportunitatea de dezvoltare în această arie, astfel că Metropolitan Life este pregătită să răspundă organizaţiilor, în special segmentului de IMM-uri, cu un portofoliu de produse adecvat. Dacă privim industria HR, atât la nivel global, cât şi pe plan local, observăm o tendinţă de intensificare a competiţiei corporaţiilor pentru talente. Calitatea şi retenţia angajaţilor sunt dezideratele la care organizaţiile sunt din ce în ce mai atente, atât prin oferte salariale motivante, dar şi beneficii extra-salariale variate, iar aici este evident rolul nostru.

(Advertorial)