Evaluarea Națională de la finalul gimnaziului nu este eficientă, crede ministrul Educației, Daniel David, care consideră că acest examen este prea restrictiv.
Drept urmare, David vrea să propună, chiar de anul viitor, ca elevii să rezolve cerințe de dificultate medie și din alte materii decât română și matematică. În prezent, elevii de clasa a VIII-a sunt evaluați doar la aceste discipline.
„Poate e foarte bun la biologie și chimie. Și, pur și simplu, la matematică și la limba română, ca urmare a unei zile proaste, ne-am trezit că are o notă foarte mică. E, i-ai omorât orice șansă de a merge la un liceu bun, într-o zonă de științe, el poate fiind foarte bine pregătit pe acele competențe”, a declarat ministrul, joi, într-o conferință de presă.
„Examenul național pentru clasa a VIII-a, cum se întâmplă acum, punctual și cu două materii, nu e OK. Flexibilizăm lucrurile, nu mergem doar pe două materii, mergem pe mai multe, mai lăsăm și câteva locuri la școală. Când vom reuși să eliminăm discrepanțele, cum spuneam, între școli și între profesori, modalitatea de notare, atunci trebuie să schimbăm cu totul acest model”, a mai spus ministrul.
Astfel, a explicat oficialul, în viitor, examenul de Evaluare Națională ar putea să dispară, dar aceasta este o măsură care nu se poate aplica mai devreme de 10 ani.
Conferința de presă a ministrului:
Opt competențe cheie
Potrivit raportului de diagnoză a sistemului educațional românesc, intitulat QX și lansat în această săptămână de ministrul Daniel David (oficialul a promis, la preluarea funcției, că va face o analiză a învățământului și propuneri de îmbunătățire), când finalizează învățământul preuniversitar, elevii trebuie să aibă opt competențe cheie, care să-i facă buni specialiști, buni cetățeni și oameni cu o calitate bună a vieții sau satisfăcuți de propria viață.
Cele opt competențe cheie sunt: competențe de limbă/comunicare (alfabetizare); competențe multilingvistice; competențe STEM (știință, tehnologie, inginerie și matematică); competențe digitale, competențe de viață (personale/sociale/de a învăța să învățăm); competențe civice; competențe antreprenoriale; competențe de expresie și sensibilitate culturală.
Pentru asta, școala românească are nevoie de o reformă curriculară, alta a evaluării, dar și măsuri privind integrarea elevilor cu cerințe educaționale speciale, pentru combaterea abandonului școlar și pentru îmbunătăţirea infrastructurii școlare.
Ministrul David a spus că va rămâne la conducerea Ministerului Educației doar dacă propunerile din raportul său vor fi acceptate de viitorul președinte al României și viitorul premier.
Citește aici raportul QX: