Subiectele de la proba de limba română a Evaluării Naţionale au creat controverse.

Federaţia Naţională a Asociaţiilor de Părinţi a acuzat Centrul Naţional de Evaluare că a elaborat subiectele pentru proba de limba şi literatura română "fără să ţină cont de programa elevilor" şi "fără să aibă o legătură cu realităţile şcolii gimnaziale din România". Părinţii au trimis o scrisoare ministrului Educaţiei Naţionale, Remus Pricopie, după ce au fost publicate primele rezultate, în care s-au plâns că au făcut coadă pentru a depune contestaţii.

"Vă adresăm prezenta Scrisoare Deschisă în contextul afişării astăzi (ieri, n.r.), 27 iunie 2014, rezultatelor la examenele de Evaluare Naţională 2014. Faţă de perioada anilor de tristă amintire, atunci când noi, părinţii, făceam coadă la magazinele alimentare ca să reuşim să procurăm mâncare pentru copiii noştri, am ajuns astăzi să facem coadă la şcolile din România pentru a depune contestaţiile pentru notele de la proba de Limba şi Literatura Română din cadrul examenului mai sus-menţionat. Considerăm că Centrul Naţional de Evaluare din subordinea dumneavoastră a elaborat subiectele la această probă fără să ţină cont de programa elevilor şi fără să aibă o legătură cu realităţile şcolii gimnaziale din România", se arată la începutul scrisorii.

Părinţii reamintesc membrilor Centrului Naţional de Evaluare că în clasa a VIII-a se studiază genul liric, dar numai specia pastel. "Poezia filozofică, de genul "Gânduri pentru Anul Nou" (I. Minulescu), care tratează teme existenţiale (moartea şi viaţa, trecerea timpului, iubirea) se studiază la liceu. "Oare s-a încurcat subiectul cu unul de la bacalaureat? Sau întâi evaluăm şi apoi predăm?", se întreabă semnatarii scrisorii.

În continuare, aceştia semnalează şi alte probleme de la examenul de Limba şi Literatura Română: cele două compuneri de la literatură sunt asociate ca teme, fapt care a făcut ca un copil care nu a înţeles mesajul poeziei să nu aibă oportunitatea unei recuperări pe o temă diferită, iar "în cazul sinonimelor, baremul a fost prost gândit şi nu a lăsat libertate profesorilor evaluatori să ia în considerare toate variantele de răspuns corecte".

"Nu în ultimul rând, apreciem că subiectul întâlnirii cu un scriitor contemporan a asigurat egalitate de şanse copiilor din mediul rural cu cei din mediul urban. Această întrecere a profesorilor propunători de subiecte din Centrul Naţional de Evaluare a reuşit să-i facă pe copiii noştri să înţeleagă că toată munca lor a fost desconsiderată. Criteriile de evaluare pe post ale experţilor din instituţia respectivă au în vedere numai acest lucru? Pentru că altfel, nu vedem de ce ar rămâne în funcţii după asemenea bătaie de joc la adresa copiilor şi a dascălilor lor. În speranţa că veţi trata cu atenţie problemele semnalate de noi, aşa cum de altfel aţi procedat în relaţia partenerială pe care o avem, vă asigurăm de toată consideraţia noastră", se încheie comunicatul Federaţiei Naţionale a Asociaţiilor de Părinţi.

Subiectele la proba de limba română au pus în dificultate şi profesorii. Carmen Stoica, profesoară de limba română la Şcoala 99, din Capitală şi-a cerut public scuze, într-o scrisoare postată pe Facebook şi care s-a viralizat rapid, elevilor săi din clasa a VIII-a care au trecut în acest an prin examenele evaluării naţionale.

În opinia ei, subiectele la limba română trebuie să fie mult mai strict concepute, baremul trebuie să fie foarte precis, "nu să îmi lase mie ca profesor foarte multă subiectivitate". "Compunerile acelea mi se par fără rost. Nu ştiu dacă un copil de nota 5, 6, 7 în gimnaziu ar fi putut să spună mare lucru... Ar trebui întrebaţi profesorii care au făcut subiectele ce ştiu aceşti copii de la ţară. Pentru cei de la oraş, într-adevăr, aceste subiecte reprezintă viaţa lor", a mai spus ea.

În replică, prim-ministrul Victor Ponta a declarat sâmbătă că nu ştie "dacă acea doamnă profesoară (Carmen Stoica n.r.) are dreptate sau nu", dar el crede că se mai poate lucra în acest fel în şcoli. "Încă fac copiii multe lucruri care le sunt inutile. Vorbesc ca părinte, nu ca prim-ministru. Poate e un semnal pentru Ministerul Educaţiei", a spus premierul.

Află notele elevilor din Bihor din articolul "Peste 73% din elevii bihoreni au promovat Evaluarea Naţională"