Primul weekend din luna februarie a fost unul cum rar s-a mai văzut la Oradea în ultimii 20 de ani. Zăpada a căzut necontenit, iar viscolul o zvârcolea dintr-o parte în alta.

N-a durat mult până când tot oraşul a fost acoperit de nămeţi şi, la fel de puţin a durat până când au apărut acuzele la adresa Primăriei şi a operatorului de salubritate. În timp ce orădenii şi-au spus vehement nemulţumirea, responsabilii acţiunilor de curăţare afirmă însă că şi-au făcut treaba. Cum le-a permis vremea...

01 ionel ban.jpgMuncă de Sisif

Ninsoarea a început la Oradea vineri, pe 3 februarie, în jurul prânzului. "La ora 13, am început să împrăştiem cu material antiderapant pe străzile de urgenţă 1, adică la intrările şi ieşirile din oraş, pe arterele principale, pe căile de rulare a mijloacelor de transport în comun, pe poduri şi podeţe, precum şi în sensurile giratorii", spune directorul de producţie al RER Ecologic Service, Ionel Ban (foto). La ora 18, stratul de zăpadă la Oradea era de 5 centimetri, motiv pentru care Primăria a cerut firmei să înceapă pluguirea pe toate cele 400 de străzi cuprinse în program, astfel că toată noaptea de vineri operaţiunea s-a desfăşurat fără încetare.

Sâmbătă, viscolul şi ninsoarea s-au înteţit. "Dispoziţia comandamentului de iarnă a fost să acţionăm pe străzile de urgenţă 1, ca să fie menţinută în permanenţă circulaţia rutieră", explică Ban. Numai că efectele s-au văzut greu, iar uneori au fost chiar imperceptibile. "Temperaturile erau foarte scăzute, iar zăpada cădea abundent, în condiţiile în care viscolul a fost şi mai puternic decât la început. Când terminam de pluguit pe o stradă, la celălalt capăt, unde începuserăm, nici nu se mai vedea că am fost pe acolo", spune responsabilul RER.

Sâmbătă, media temperaturilor a fost de -10 grade Celsius, nivel la care nici materialele antiderapante nu-şi mai fac efectul, fie că este vorba despre clorură de calciu sau despre sare. După-amiază, când şi viscolul s-a mai potolit, comandamentul de iarnă a dat ordin ca utilajele RER să intre şi pe străzile secundare. "În total, am pluguit cu 14 utilaje cam 700 de străzi, mai multe decât cele prevăzute în contractul încheiat cu Primăria. În plus, am avut şi alte maşini care au împrăştiat material antiderapant", afirmă directorul RER.

Nici o stradă închisă

În tot acest timp, internetul s-a încins cu zeci de mesaje care criticau activitatea firmei. Orădenii reclamau că nu văd utilajele prin oraş, că nu s-a aruncat cu material antiderapant şi că se circulă greu. Printre aceste mesaje, mai "răsărea" timid şi unul care spunea că situaţia e de înţeles, pentru că ninge şi viscoleşte continuu cum nu s-a mai întâmplat de mult.

"A nins în permanenţă, dar nicio stradă principală n-a fost impracticabilă. Pe toate s-a circulat, evident, în condiţii de iarnă", punctează Ionel Ban. Deşi orădenii sugerau că zăpada ar fi trebuit şi luată de pe marginile drumurilor, directorul afirmă că acest lucru e imposibil. "Deszăpezire nu înseamnă şi degajarea zăpezii. Aceste două lucruri nu pot fi făcute simultan, un utilaj l-ar fi încurcat pe celălalt. Prioritatea a fost să curăţăm carosabilul", precizează Ban.

Directorul nu ascunde că unele utilaje au avut şi probleme de funcţionare. "Am avut maşini care funcţionau de 30 de ore continuu, era normal să mai cedeze. În plus, în rezervoarele unor utilaje pur şi simplu a îngheţat motorina, deşi am alimentat cu combustibili de iarnă", zice Ban, explicând că RER şi-a dat silinţa. Pe lângă utilajele proprii şi cei 150 de angajaţi care au lucrat în schimburi permanente, operatorul a închiriat utilaje şi de la alte firme. În plus, a angajat şi deţinuţi şi asistaţi sociali, pentru ca zăpada să fie înlăturată cât mai rapid cu putinţă.

Se caută soluţii

Explicaţiile directorului sunt confirmate şi de şefii Direcţiei Tehnice din cadrul municipalităţii, care recunosc că, înainte să vină zăpada, au fost de mai multe ori în control la RER, pentru a inspecta dacă utilajele funcţionează şi dacă stocurile de materiale antiderapante sunt pregătite, nefiind depistată nicio neregulă.

Cu toate acestea, primarul Ilie Bolojan s-a declarat nemulţumit de activitatea firmei, avertizând că dacă operatorul nu se va dota cu utilaje mai multe şi mai bune, deszăpezirea oraşului va fi împărţită între două societăţi. Decizie pe care şefii RER nu o contestă, neascunzând totodată că investiţiile din ultimii ani s-au axat pe serviciul de bază desfăşurat de operator, şi anume pe activitatea de salubrizare. În plus, operatorul va căuta împreună cu Primăria soluţii mai bune pentru că, în fond, interesul ambelor părţi e acelaşi: orădenii să fie mulţumiţi de felul cum arată oraşul. Chiar şi pe vremuri crâncene de iarnă cum n-au mai fost de mult...


VOCEA STRĂZII
Avem o iarnă cum de mulţi ani nu s-a văzut în Oradea. Ce părere aveţi despre cum s-au derulat activităţile de deszăpezire?

02 Horia Horgea.jpgÎn restul oraşului nu ştiu cum a fost, dar la noi pe strada Dealului nu s-a intervenit, a fost dezastru. Cred că a fost şi volumul mare de muncă, dar nici nu au făcut faţă.
Horia Horgea (foto), 26 ani, consilier vânzări

Cred că s-a intervenit foarte târziu. La mine în Velenţa nici nu am văzut maşini, iar prin restul oraşului am observat că au ieşit la mult timp după ce a început ninsoarea.
Andreea Aurelia, 23 ani, operator vânzări

Când a nins, maşinile de deszăpezire treceau pe străzile principale, de exemplu pe bulevardul Dacia, unde locuiesc, dar nu dădeau şi cu sare. Pe străzile mici, nu s-a văzut nimic.
Marius Cazacu, 42 ani, jurist

02 Camelia Bordes.jpgLa noi în Ioşia Nord nu s-a văzut deszăpezirea în primele zile, noi ce am mai curăţat pe trotuare. Bine că noi plătim, dar când vine vorba să ia zăpada nu se face nimic.
Camelia Bordeş (foto), 51 ani, vânzătoare

02 Fabian Laszlo.jpgS-a făcut cam slab deszăpezirea. În primele zile de ninsoare s-a circulat foarte greu, iar într-o dimineaţă n-am putut să-mi scot maşina din parcare fiindcă era blocată de zăpadă.
Fabian Laszlo (foto), 35 ani, taximetrist

În alţi ani am văzut maşinile că veneau şi pe strada noastră, pe Italiană, dar acum nimic, şi a fost stratul mare acolo. E adevărat că nici oamenii nu şi-au prea curăţat trotuarele.
Fazekas Elena, 74 ani, pensionară