"Clientul nostru, stăpânul nostru", spune o regulă nescrisă a comerţului. Angajaţii Termoficare Oradea, societatea responsabilă cu distribuţia căldurii şi a apei calde, n-au prea auzit însă de ea.

Printr-un şir de abuzuri, compania a încearcat să stoarcă buzunarele orădenilor care stau la case şi care au nenorocul să împartă reţelele cu vecinii. În primul rând, făcându-i să plătească pentru datoriile acestora, iar apoi cerându-le să îşi schimbe instalaţiile pe cheltuiala lor. Şi-a schimbat planul doar după ce povestea a ajuns la urechile BIHOREANULUI...

Toţi pentru unul!

Domiciliat pe strada Andrei Mureşanu, Zeno Munteanu este proprietarul unei case racordate la o reţea de termoficare comună, folosită împreună cu patru vecini. Reţeaua porneşte de la un punct termic aflat pe Bulevardul Magheru şi trece pe sub mai multe curţi, aşa că - deşi fiecare are propriul contor şi robinet de închidere, ba chiar şi contracte individuale cu Termoficare - toţi cei patru vecini primesc apa caldă şi căldură prin aceeaşi conductă.

Luna trecută, Munteanu a fost chemat la sediul Termoficare, pentru a semna un act adiţional la contractul iniţial. Când, însă, a văzut hârtia, omul s-a crucit. Conform actului, trebuia să fie de acord că, dacă un vecin cu care împarte reţeaua nu îşi plăteşte facturile şi nu permite accesul muncitorilor în curtea sa pentru a fi debranşat, societatea va opri energia de la punctul termic, adică îi va "tăia" pe toţi utilizatorii reţelei. Inclusiv pe cei care sunt la zi cu plata facturilor!

"Practic, mi-au cerut să accept să plătesc pentru cei care nu vor să plătească!", spune revoltat bărbatul. Asta fiindcă, pentru a nu rămâne fără apă caldă şi căldură, atât el cât şi oricare vecin ar ajunge să achite şi consumul rău-platnicilor.

Alternativă păguboasă

Întrucât a refuzat să semneze actul adiţional, Munteanu a primit de la Termoficare o alternativă la fel de păguboasă. Printr-o adresă scrisă i s-a comunicat că se poate muta pe o reţea care trece prin faţa casei lui, deci nu prin curţile vecinilor, devenind astfel independent de aceştia. Numai că lucrările ar urma să se facă pe banii lui, societatea asigurând doar "reamplasarea grupului de măsură existent", adică mutarea căminului în care se află contoarele. Pe bună dreptate, orădeanului nu i-a convenit nici această variantă. "Lucrarea m-ar costa vreo 15.000 lei", explică el motivul.

Cunoaşte bine preţurile pentru că în 2012 şi-a extins reţeaua de termie la o nouă casă amenajată în aceeaşi curte şi a văzut cât a costat toată distracţia cu avizarea noului racord. Atunci, societatea l-a legat la aceeaşi reţea comună, din spatele curţii, nu la cea din stradă, aşa că dacă ar fi să devină acum independent, ar trebui să-şi spargă toată curtea. Or, când abia a terminat lucrările, evident că nu-i convine să le distrugă...

Ameninţat cu debranşarea

Orădeanul le-a pus pe masă celor de la Termoficare Legea 325/2006, privind alimentarea cu energie termică, unde la articolul 34 se arată că, în cazul în care au loc modificări ale traseelor şi amplasamentelor reţelelor termice, costurile trebuie suportate de cel care a generat modificarea. "Cum în 2012 le-am suportat eu, pentru că eu am cerut modificarea, acum să plătească ei, pentru că ei vor să mă mut cu reţeaua!", zice Munteanu.

Fiindcă nu acceptă să-şi mute ţevile pe banii săi, omul a devenit din nou, în ochii funcţionarilor, pasibil de debranşare! În aceeaşi adresă scrisă, Termoficare l-a notificat clar: pe branşamentul comun vor rămâne doar cei care semnează actul adiţional. Or, cum el nu are de gând să semneze şi nu acceptă alternativa, i se spunea negru pe alb că poate rămâne fără apă caldă, chiar dacă este la zi cu plata facturilor. Nemulţumit, Munteanu a făcut o reclamaţie scrisă atât societăţii Termoficare, cât şi Primăriei, la ambele aşteptând încă un răspuns.

Intenţie bună, metodă praf

Întrebat de BIHOREANUL ce temei legal ar avea să debranşeze un client fără datorii, directorul Termoficare, Mihai Cabai, a dat înapoi. "Aşa ceva nu există! Este doar o formulare nefericită", zice directorul despre adresa expediată lui Muntean şi pe care el însuşi a semnat-o, alături de doi şefi de birou.

Cabai spune că intenţia sa a fost doar să determine oamenii să treacă pe reţele individuale. "Pe branşamentele comune oamenii au contoare separate, însă noi nu avem acces la ele. Dacă omul nu ne lasă în curte să-l debranşăm, nu avem ce face decât să oprim furnizarea de la punctul termic, pentru toată lumea", spune directorul.

Cabai uită că, prin contracte, orădenii sunt obligaţi să permită accesul muncitorilor societăţii, inclusiv pentru debranşare, la fel cum se întâmplă şi în cazul altor utilităţi, ca de pildă apă rece ori energie electrică. Iar cei care nu înţeleg pot fi "convinşi" de poliţişti. Doar că această cale legală e mult mai incomodă...

Directorul admite că în situaţia aberantă impusă orădeanului Zeno Muntean s-a ajuns printr-un şir de erori, prima comisă în 2012, când clientul trebuia să primească aviz de racordare doar la reţeaua din stradă. Cea de-a doua greşeală e adresa prin care acesta a fost ameninţat cu debranşarea dacă nu acceptă niciuna din cele două variante propuse. "Nu va fi debranşat, sub nicio formă", garantează Cabai.

La loc comanda!

03_Giani_Bura_bihoreanul.jpgLucrurile nu se reduc, însă, la atât. Potrivit chiar directorului societăţii, actul adiţional a fost semnat deja, fără comentarii, de sute de orădeni care fie nu şi-au dat seama că riscă să rămână fără căldură şi apă caldă din cauza datoriilor vecinilor, fie nu au vrut să aibă bătăi de cap cu "stăpânirea". Prin urmare, chiar dacă şeful Termoficare nu l-a simţit ca abuziv, BIHOREANUL a supus documentul atenţiei şefului Oficiului pentru Protecţia Consumatorilor, Giani Bura (foto).

Deznodământul, previzibil. "Actul adiţional este problematic, într-adevăr, pentru că Termoficare are pârghii ca să debranşeze rău-platnicii, asigurate chiar prin contract. Nu trebuie să sisteze prestaţia pentru toţi utilizatorii", spune Bura.

După ce şeful OPC Bihor a purtat o discuţie şi cu reprezentanţii Termoficare, optica acestora s-a schimbat radical. Vinerea trecută, Cabai a declarat BIHOREANULUI că a renunţat la actele adiţionale, iar cele deja semnate vor fi anulate. "Vom proceda conform contractului. Avem dreptul să pătrundem pe proprietăţile private, aşa că vom apela la Poliţie dacă e nevoie, dar nu vom afecta consumatorii care plătesc", promite şeful societăţii de Termoficare. Dovedind astfel că, deşi mai greu, a reuşit să înţeleagă că relaţia cu clienţii nu e una de supunere, ci de egalitate...


DE ŞTIUT
Obligaţie contractuală

Obligaţia orădenilor de a-i lăsa pe reprezentanţii Termoficare să pătrundă pe proprietăţile lor private este prevăzută în contractele de furnizare încheiate cu societatea. Articolul 8 din capitolul "Drepturile şi obligaţiile utilizatorului" prevede că fiecare client este obligat "să permită accesul furnizorului la instalaţiile de utilizare a energiei termice aflate în folosinţa sau pe proprietatea sa, pentru verificarea funcţionării şi integrităţii acestora ori pentru întreruperea furnizării energiei termice/apei calde de consum în caz de neplată sau avarie, sau pentru citirea ori întreţinerea echipamentelor de măsurare". În cazul în care un client nu permite accesul, el trebuie notificat, iar apoi, prin decizia judecătorilor, muncitorii Termoficare pot pătrunde pe proprietate însoţiţi de poliţişti.