Pasionat de mic de turism și geografie și cunoscut în oraș pentru tururile gratuite pe care le organiza când încă era licean, orădeanul Alex Trandafir a lansat o aplicație menită să ofere turiștilor care ajung în orașul de pe Crișul Repede o experiență unică.

Experience Oradea este un centru turistic virtual, unde curiozitățile turiștilor primesc răspunsuri, iar orădenii pasionați de orașul lor pot deveni... ambasadori.

Ghid de mic

Alex Trandafir (21 de ani), proaspăt absolvent al Universității Loughborough din Marea Britanie, unde a studiat geografia, a devenit ghid turistic încă dinainte de vârsta majoratului și, extrem de pasionat de acest domeniu, s-a implicat în mai multe proiecte dedicate Oradiei.

La 16 ani a organizat tururi ghidate în centrul orașului, iar în 2020 a pus bazele unui proiect care să îmbunătățească experiența lor în urbe. Și-a dorit să ofere servicii digitalizate centralizate pentru turiști, prin intermediul unei platforme, iar anul trecut a găsit și banii necesari: a primit 17.500 lei prin programul Bursa Talentelor, al Fundației Comunitare Oradea.

„Existau foarte multe informații despre zonele turistice din oraș, dar nu și un site care să le centralizeze pe toate. Aveam detalii despre muzee, despre obiective turistice, cafenele, dar  dispersate”, spune el.

Plimbare virtuală

Funcțională de câteva săptămâni, platforma www.eOradea.com este de fapt un centru de informare turistică online. Primul tool este un tur digital al principalelor obiective turistice din oraș, care începe de la Cetate și se încheie la Palatul Baroc.

Fiecare obiectiv turistic este prezentat într-un video scurt, cu cele mai relevante detalii istorice. „Palatul Vulturul Negru reprezintă cel mai mare complex seccesion din Transilvania, iar pe fațada clădirii putem observa o mulțime de elemente Art-Nouveau, inspirate din natură, vegetale și zoomorfe, cum sunt vulturii aurii de pe bovindourile geamurilor și două creste de cocoș de pe marginea corpurilor dinspre Piața Unirii”, explică Alex.

Platforma oferă informații și despre orarul obiectivelor, prețurile biletelor și ghidare prin Google Maps. Dacă mai au nevoie și de alte informații, turiștii au la dispoziție o secțiune de contact unde pot suna sau pot discuta pe WhatsApp cu voluntari ai Experience Oradea, care pot să le răspundă curiozităților sau nelămuririlor.

Întâlnire cu localnici

Echipa proiectului este formată din 10 persoane, fiecare cu sarcini bine stabilite: un voluntar se ocupă de vizibilitatea pe rețelele de socializare, unul de imagini, altul de textele postărilor.

Tot voluntari sunt și „ambasadorii locali”, o opțiune inedită gândită de Alex, care îi încurajează pe orădeni să fie un sprijin pentru turiști, adică, la nevoie, să se întâlnească virtual sau la o cafea cu vizitatorii, să le răspundă întrebărilor sau să le facă recomandări de localuri ori activități.  

„Oricine poate fi ambasador local. Nu avem o limită de vârstă, trebuie doar să explice bine în limba română ori engleză și, bineînțeles, să fie dornic să împărtășească din experiența și viziunea sa asupra locului celor care trec în vizită pe aici”, detaliază tânărul.

Doritorii trebuie să completeze un formular pe site, iar cei selectați vor fi instruiți de Alex, care le va împărtăși valorile și modul de abordare pentru a fi un ghid bun, informații pe care le-a adunat și el în ultimii ani.

EOradea.com are și un „booklet”, adică o carte turistică virtuală, care centralizează informațiile turistice din oraș, cu legături spre alte platforme utile, ca OTL sau diferite muzee, și care va continua să „sporească” în pagini.

Surprizele din parc

Echipa eOradea nu vrea să rămână în mediul virtual și pregătește și evenimente „offline”. De pildă, miercuri, 5 iulie, în Comuniteca, din incinta magazinului Crișul, de la ora 17, orădenii și turiștii deopotrivă au putut participa la „Spânzurătoare cu grai bihorenesc”, o versiune specială a jocului tradițional, cu regionalisme. Doi specialiști - istoricul Constantin Demeter și scriitorul Traian Ștef - le vor explica tuturor curioșilor formarea și particularitățile unor cuvinte.

Alex mai anunță că, în următoarele săptămâni, eOradea va organiza concerte, degustări de vin, un tur al cafelei prin oraș și întâlniri cu „personalități”, interpretate de studenți la actorie. Toate activitățile vor fi gratuite.

Așa că, indiferent de vârsta pe care o aveți, țineți site-ul eOradea.com aproape: generația Z a ieșit la rampă și promite multe...

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!