Un vernisaj aparte a avut loc, sâmbătă seară, la Galeriile de Artă Reperaj din Cetatea Oradea. Zeci de tablouri, lucrări de grafică ori sculpturi au fost expuse, dar pentru cele mai multe dintre ele, organizatorii evenimentului – Uniunea Artiștilor Plastici Oradea și Facultatea de Arte - nu cunosc autorii.

Lucrările au fost scoase din arhiva Facultății de Arte, iar profesorii caută artiștii care le-au făcut sau măcar indicii despre cine ar putea fi aceștia.

„Aceste lucrări sunt selectate din arhivă, un fel de recurs la memorie”, a spus, în cadrul vernisajului, artista Vioara Bara, președinta UAP Oradea.

Expoziția se intitulează chiar „Recurs la memorie”, pentru că organizatorii fac apel la memoria publicului, pentru a identifica autorii.

Cine le recunoaște?

Decanul Facultății de Arte, Corina Andor, și conferențiarul Teofil Știop au explicat că, de la înființarea facultății, lucrările de diplomă ale studenților sunt arhivate prin depozite, adesea fără a fi fost semnate.

Nici facultatea nu s-a preocupat să le eticheteze, ba chiar, după cum a mărturisit profesorul și senatorul liberal Adrian Hatos, prezent și el la vernisaj, din lipsă de spațiu, în depozitul facultății „era debandadă totală”. Hatos a explicat că a văzut depozitul cu ochii săi, când a căutat tablouri cu care să decoreze pereții unei clădiri ce aparține Facultății de Științe Socio-Umane.

Așa s-a ajuns ca acum, când profesorii Facultății de Arte și UAP Oradea au decis să scoată la lumină lucrările valoroase, acestea să fie expuse cu etichete pe care scria simplu: „Orice informație despre autor sau lucrare este binevenită”.

Identificarea a început

De altfel, la vernisaj, lectorul Kante Meister, care a făcut parte din prima generație de absolvenți ai Facultății de Arte, a și notat câțiva dintre autori, recunoscând lucrările și amintindu-și cine le-a făcut.

„Am primit un nou spațiu (n.r. pentru depozitul facultății), unde am putut să jonglăm cu trierea lucrărilor, și am constatat că foarte multe lucrări nu conțin date privind autorii. Ne-am trezit cu un vraf de lucrări care nu pot fi identificate și facem un recurs la memoria colectivă”, a declarat conferențiarul Teofil Știop.

Așadar, foști studenți ai Facultății de Arte din Oradea ar putea avea surpriza că lucrări ale lor sau ale unor colegi de-ai lor sunt acum expuse în fața publicului.

Expoziția este înscrisă în seria evenimentelor menite să marcheze cei 60 de ani de existență ai Universității din Oradea și a fost și un prilej pentru ca președinta UAP Oradea, Vioara Bara, să le lanseze celor prezenți o temă de gândire: când devine un artist vizual autor, la realizarea primei lucrări ori când este recunoscut ca autorul unei opere?

Pictură și poezie

Vernisajul a mai inclus un moment inedit: lansarea unei cărți, de data aceasta cu autor cunoscut.

Aceeași Vioara Bara a explicat că arta vizuală și poezia sunt în simbioză, pentru că și artistul, și poetul se exprimă prin nuanțe. De aceea, Galeriile Reperaj au găzduit lansarea cărții „Traian Ștef – Opera poetică”, ce cuprinde toate poeziile publicate până acum de scriitorul bihorean.

După cum Traian Ștef (foto jos) a explicat, de-a lungul timpului, a lansat 15 volume de poezii, iar acum este bucuros să le vadă reunite într-o carte.

Și el a explicat că pictorii și poeții sunt complementari, arătând că toate cărțile sale de poezii sunt ilustrate de artiști plastici. „Și poetul, și pictorul construiesc o imagine”, a spus Ștef.

Scriitorul a citit două dintre poemele sale, ambele vorbind despre un alt poet bihorean, Ioan Moldovan, prieten apropiat al lui Ștef și care, din cauza sănătății precare, nu a putut fi prezent la lansare, dar a transmis un mesaj scris.

Publicul dublului eveniment cultural a fost format din câteva zeci de persoane, de toate vârstele, curioase deopotrivă de lucrările de arte vizuale expuse, și de cartea lui Ștef.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!