Iată că Horea Vuşcan, preşedintele Mişcării Verzilor din Bihor, nu îl susţine pe primarul Ilie Bolojan în toate deciziile pe care acesta le ia. După ce săptămâna trecută s-a arătat solidar cu proiectul de transformare a pieţelor Ferdinand şi Unirii în zonă pietonală, chiar şi cu preţul tăierii de arbori, miercuri, Vuşcan s-a arătat nemulţumit de investiţiile făcute în sensurile giratorii din oraş.

Având în mână un articol scris din campania electorală, în care Ilie Bolojan vorbea despre o măsură de fluidizare a traficului care constă în "înfiinţarea dispeceratului pentru monitorizarea traficului, care va avea rol de a corela culoarea semafoarelor cu volumul traficului", Horea Vuşcan a făcut un apel la edilul şef, cerându-i acestuia "să se întoarcă la ideile lui iniţiale".

Giraţii cu semafoare

"În campanie Ilie Bolojan susţinea, foarte corect din punctul meu de vedere, că este nevoie de un centru de managment inteligent, semnalizare inteligentă şi studii de trafic", a spus preşedintele Mişcării Verzilor din Bihor.

Vuşcan spune însă că a constatat că această opţiune a fost înlocuită cu tot mai multe sensuri giratorii. "Am mai susţinut că sensurile giratorii nu sunt benefice în orice condiţii. Turbo-giraţia, spre exemplu, nu funcţionează mai bine decât semafoarele. Investiţia a fost făcută, dar traficul nu s-a fluidizat", a afirmat acesta.

Preşedintele filialei judeţene a Mişcării Verzilor a mai spus că, mai nou, în sensurile giratorii se instalează semafoare, "lucru întâlnit doar în România", referindu-se la semafoarele puse în turbo-giraţie pentru trecerea tramvaielor. "Este greşit să se introducă semafoare în sensurile giratorii. Vor provoca o mare pierdere de timp", a declarat Horea Vuşcan.

Nu doar în interes propriu

În conferinţa de presă, Vuşcan a mai declarat că înainte de alte investiţii în acest domeniu, ar trebui să fie făcute studii de trafic, de către firme specializate. În acelaşi timp, el susţine că semaforizarea inteligentă ar fi o soluţie mult mai bună decât sensurile giratorii, care după spusele sale, costă mai mult decât introducerea unui sistem de semaforizare. "Unii ar putea spune că ar fi înteresul meu să existe semaforizare inteligentă şi da, este şi în interesul firmei mele, dar nu trebuie să credem că sensurile giratorii nu sunt în interesul constructorilor", a spus Horea Vuşcan.

Vuşcan susţine, însă, că trebuie profitat de tehnologiile disponibile pentru a îmbunătăţi traficul. "În Primărie există oameni care au rămas la tehnologiile secolului trecut. Primarul Bolojan vroia să facă semaforizare inteligentă, dar cineva din Primărie l-a convins că e mai bine cu sensuri giratorii", a încheiat Vuşcan.

Tentativă eşuată

În ianuarie 2009, Horia Vuşcan s-a angajat să arate printr-un experiment cât de folositor este un sistem de semaforizare inteligent. Firma sa Alien Concept a instalat pe cheltuiala proprie în zona Podul Decebal - Piaţa Decebal un astfel de sistem cu semafoare inteligente, care îşi schimbau culoarea în funcţie de traficul autoturismelor şi cu buton pentru pietoni.

Iniţial, Vuşcan promitea că sistemul, care ar fi costat 200.000 de euro, va fluidiza traficul cu peste 15%, iar municipalitatea anunţa că dacă acesta va da roade, va fi introdus şi pe alte artere din oraş. S-a dovedit însă că metoda nu este una potrivită.

Butoanele de la semafoare aveau instrucţiunile scrise în limba cehă, aşa că reprezentanţii Alien Construct au scris pe foi mari "Pentru a trece strada, apăsaţi butonul". Mai mult, la scurt timp după instalare, pietonii se plângeau că trebuie să aştepte prea mult până ca semaforul să se facă verde. Ca atare, sistemul nu a fost preluat în alte zone ale oraşului.