Autoritățile locale din Nord-Vestul țării sunt exasperate de incapacitatea Companiei Naționale de Administrare a Infrastructurii Rutiere de a asigura construirea Autostrăzii Transilvania, începută cu două decenii în urmă, încât au ajuns s-o ceară printr-o scrisoare deschisă.

Destinatarii sunt: ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și premierul Nicolae Ciucă, iar semnatari - reprezentanții celor șase județe din regiunea de dezvoltare NV, proveniți din toate cele trei partide aflate la guvernare.

Sprijin pentru deblocare

Cei șase reprezentanți ai județelor Bihor - Ilie Bolojan, Bistrița Năsăud – Radu Moldovan, Maramureș – Ionel Bogdan, Satu Mare – Pataki Csaba, Sălaj – Dinu Iancu Sălăjanu și Cluj - Vákár István s-au reunit luni într-o ședință de lucru organizată la sediul Consiliului Județean Sălaj.

Potrivit unui comunicat al CJ Bihor, ședința a avut pe ordinea de zi „elaborarea unei strategii pentru o dezvoltare socio-economică durabilă a celor șase județe din Regiunea Nord-Vest”, discuțiile vizând și „oportunitățile de finanțare cu fonduri europene din cadrul Programului Regional Nord-Vest 2021 – 2027, precum și identificarea unor soluții optime pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere”.

În acest context, cei șase reprezentanți ai județelor au semnat o scrisoare deschisă adresată premierului Nicoale Ionel Ciucă și viceprim-ministrului Sorin Grindeanu, care este și ministrul Transporturilor, prin care solicită sprijin „pentru deblocarea tuturor aspectelor legate de continuarea celei mai vechi și importante investiții, Autostrada A3- Transilvania, proiect demarat acum mai bine de 20 de ani, marcat de o serie de disfuncționalități apărute în realizarea acestuia”.

Vitală pentru dezvoltare

În scrisoare se punctează că această investiție prezintă „un interes strategic atât pentru România, cât și în dezvoltarea sustenabilă a Regiunii Nord-Vest, prin crearea unei infrastructuri de afaceri, incluzând parcuri industriale și logistice, cu locurile de muncă aferente, infrastructură turistică, mici afaceri locale și alte activități complementare”.

Totodată, arată cei șase semnatari, Autostrada A3 – Transilvania are menirea să asigure legătura cu rețelele trans-europene de transport persoane și mărfuri, fiind o cale directă spre întregul spațiu economic și geopolitic al UE, cu toate efectele pozitive pe care le generează aceasta.

„Apreciem că, după 20 de ani de la demarare, această investiție, vitală pentru regiunea noastră, necesită a fi urgentată pe toate căile legale, pe de o parte prin reluarea într-un termen cât mai scurt a procedurilor de achiziție publică, iar pe de altă parte prin impulsionarea ritmului execuției lucrărilor pe tronsoanele aflate în execuție”, precizează semnatarii scrisorii deschise.

Licitații degeaba

Proiectul construirii Autostrăzii Transilvania este cel mai mare eșec al României din ultimele trei decenii, lucrările începute în 2004 și încredințate inițial companiei americane Bechtel, iar apoi, succesiv, mai multor companii și asocieri, nefiind finalizate nici până în prezent.

În județul Bihor a fost construită o singură subsecțiune (3C3) de 3,35 km, de către grupul de firme Selina, între Borș II și Biharia.

În schimb, subsecțiunea 3C2 Biharia – Chiribiș (28,55 km) nu are antreprenor, după ce în luna mai a anului trecut CNAIR a reziliat contractul încheiat în august 2020 cu asocierea Trameco – Drumuri Bihor – Drum Asfalt – Vahostav SK – East Water Drillings (Bucureşti) pentru suma de 326 milioane lei, pe motiv că firmele nu şi-au îndeplinit obligaţiile contractuale.

Ulterior, în luna august, CNAIR a lansat o nouă licitaţie pentru această parte a autostrăzii, valoarea estimată a contractului fiind de 2,6 ori mai mare decât suma oferită asocierii firmelor din grupul Selina, şi anume de 877,799 milioane lei. Iniţial, data limită pentru depunerea ofertelor era 17 octombrie 2022, dar termenul a fost prelungit, mai multe firme cerând clarificări.

În ce privește subsecțiunea 3C1 Chiribiș – Suplacu de Barcău, de 26,35 km, CNAIR a lansat o nouă licitație în primele zile ale acestui an, data limită pentru depunerea ofertelor fiind 15 martie, după ce a renunțat tot anul trecut la contractul cu asocierea Construcţii Erbaşu (Bucureşti) şi Vahostav SK (Slovacia), pentru suma de 542,956 milioane lei, de data aceasta oferind 937,532 milioane lei.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!