Poliţiştii rutieri se confruntă cu un nou fenomen: tot mai mulţi dintre bihorenii care par să conducă scutere călăresc, de fapt, motociclete pe care nu le-au declarat ca atare, ca să nu plătească taxe şi impozite conform legii, dar şi pentru a nu trebui să-şi ia permise de conducere.

Afacerea, spun oamenii legii, are loc cu complicitatea unor slujbaşi din primării, aşa că s-au pus pe făcut dosare penale. Şi acestora, pentru corupţie, dar şi scuteriştilor, pentru nerespectarea Codului Rutier.

Diferenţele de sub şei

Atât mopedul, cât şi motocicleta au două roţi, dar se deosebesc prin puterea motoarelor. Potrivit Codului Rutier, mopedul are un motor de maxim 49 centimetri cubi şi poate merge cu cel mult 45 km/h, în timp ce motocicletele, cu motoare mai puternice, sunt mult mai rapide.

Cum ambele consumă puţin, iar pentru scutere nici nu e nevoie de permis, în ultimii ani numărul acestora a explodat. Mulţi proprietari, însă, îşi declară motocicletele mai suple (de regulă cele cu motoare de 125 cmc) ca fiind mopede. Nu-i greu de ghicit de ce: un scuter nu trebuie înmatriculat, ci doar înregistrat la primăria localităţii de domiciliu a proprietarului, care completează o declaraţie fiscală şi primeşte un certificat de înregistrare, plus tăbliţele galbene cu numărul de înregistrare şi cu numele primăriei emitente, operaţiunea costând cel mult 400 de lei.

Motocicletele, în schimb, trebuie înmatriculate, procedură ce costă 800 de lei şi, în plus, e mai complicată. Asta fiindcă, înainte de a primi tăbliţele cu numărul de înmatriculare de la Serviciul Permise şi Înmatriculări, proprietarul trece întâi pe la Registrul Auto Român pentru cartea de identitate, iar apoi la Administraţia Financiară, pentru o adeverinţă că nu are datorii la stat şi a se înregistra ca plătitor de impozit.

O altă diferenţă e că oricine poate conduce un scuter cu o simplă adeverinţă că a urmat un curs de legislaţie rutieră ce costă 100 de lei, în timp ce pentru motocicletă are nevoie de permis categoria A1 sau A (în funcţie de cilindree, până la sau peste 125 cmc), ceea ce presupune o cheltuială de 400 de lei şi, mai important, promovarea unui examen la fel de strict ca pentru şoferi.

La pândă

Până anul trecut, Poliţia nu ştia câte vehicule pe două roţi sunt în judeţ din simplul motiv că din 2006, anul intrării în vigoare a actualului Cod Rutier, înregistrarea scuterelor revine consiliilor locale. Anul trecut, însă, pentru că accidentele cu scutere şi motociclete s-au înmulţit, Poliţia Rutieră a început să ceară date de la toate primăriile din judeţ. Aşa s-a aflat că în Bihor erau înregistrate 11.372 mopede, dintre care 1.114 în Oradea.

În paralel, în trafic poliţiştii descopereau tot mai multe motociclete puse în circulaţie cu acte de mopede. În opt asemenea cazuri s-au încăpăţânat să meargă până la capăt pentru a proba dubla încălcare a legilor. O dată a Codului Rutier, care obligă motocicliştii să aibă permis şi să conducă doar autovehicule înmatriculate, iar a doua a Codului Fiscal, ce instituie obligativitatea de a plăti taxe şi impozite conform capacităţii cilindrice reale a vehiculelor.

22 Bursasiu.jpg"Am prins în trafic persoane care conduceau motociclete şi prezentau acte de mopede, eliberate de primării comunale. Dar se vedea cu ochiul liber că vehiculele erau motociclete, nu scutere", spune agentul Marcel Bursaşiu (foto) din Poliţia Rutieră.

Cu dosare penale

Persoanelor depistate în asemenea situaţii le-au fost întocmite dosare în baza Codului Rutier, care sancţionează atât conducerea autovehiculelor neînmatriculate (cu închisoare de la 1 la 3 ani), cât şi conducerea fără permis (închisoare între 1 şi 5 ani). "În general, persoanele care conduc motociclete cu acte de mopede sunt tinerii. Din păcate, aceştia sunt cu atât mai periculoşi şi mai predispuşi la accidente cu cât nu cunosc regulile de circulaţie şi nu au permis de conducere dobândit prin examen", spune Bursaşiu.

Poliţia s-a îndreptat însă şi împotriva proprietarilor care şi-au dat falsele scutere altor persoane pentru a le conduce. Un astfel de caz s-a înregistrat la Sânicolau Român, unde un bătrân şi-a lăsat ginerele să circule cu motocicleta înregistrată pe numele său ca moped, aşa că amândoi s-au ales cu dosare penale. Tânărul - pentru conducere fără permis şi punerea în circulaţie a unui autovehicul neînmatriculat, iar socrul - pentru încredinţarea unui autovehicul către o persoană fără permis. "Amândoi au fost deja condamnaţi", arată agentul.

La ţară se poate orice

Pe de altă parte, poliţiştii au extins anchetele şi la primăriile unde motocicletele erau înregistrate ca mopede, descoperind că ilegalităţile au fost posibile cu complicitatea unor funcţionari. Care - deşi nu aveau voie să facă înregistrările fără să verifice cărţile de identitate eliberate de RAR - au "uitat" să ceară proprietarilor aceste documente. Practic, au înscris motocicletele ca mopede doar în baza contractelor de vânzare-cumpărare (în care cele două părţi consemnează o cilindree mai mică decât cea reală) şi a actului de identitate al noului proprietar. În alte cazuri, când vânzătorul n-a vrut să se facă părtaş la fals, înregistrarea s-a făcut în baza unor simple declaraţii notariale, în care cumpărătorii susţineau că au pierdut contractul de cumpărare şi cartea de identitate de la RAR.

22 Ciuclea.jpg"La ţară totul merge pe cunoştinţe, nu pe lege. Din neglijenţă ori voit, unii funcţionari înregistrează motociclete drept scutere fără să ceară proprietarilor toate actele", spune Claudiu Ciuclea (foto), comisar şef la Serviciul Poliţiei Rutiere Bihor. Potrivit ofiţerului, cele opt cazuri depistate până acum au ca protagonişti slujbaşi din primăriile comunelor Biharia, Sălard, Borş, Săcueni, Sânicolau Român, Derna, Tămăşeu, Brusturi şi Sârbi, cei în cauză fiind trimişi în judecată pentru neglijenţă ori abuz în serviciu.

Pentru a pune capăt fenomenului, Poliţia a avertizat primăriile să nu mai înregistreze niciun vehicul fără cartea de identitate de la RAR. Iar pe falşii scuterişti va continua să-i vâneze, fiindcă reprezintă adevărate pericole. Căci una e ca cineva fără permis să aibă o "trotinetă" cu care să nu poată depăşi 45 de kilometri pe oră, şi cu totul alta să conducă o "rachetă" pe care, în majoritatea cazurilor, nici n-o ştiu stăpâni.


"Numărul vehiculelor pe două roţi s-a dublat în Bihor, dar tot mai puţini dau examen pentru permis, cel mult doi pe lună"

subcomisar Săndel Dima (foto), Serviciul Permise şi Înmatriculări Bihor


"DONATORI DE ORGANE"
Pericole pe două roţi

Potrivit Poliţiei Rutiere Bihor, numărul accidentelor în care sunt implicate mopede este în creştere, iar principala cauză o reprezintă faptul că proprietarii acestora nu sunt suficient de pregătiţi pentru a circula pe şosele. În 2011 au fost înregistrate 41 de asemenea evenimente, în 26 de cazuri vina fiind exclusiv a scuteriştilor. În primele opt luni ale anului în curs au fost alte 36 de accidente cu mopedişti, în 24 de cazuri vina aparţinându-le acestora.

Pentru a reduce numărul accidentelor, Poliţia vrea modificarea Codului Rutier de către Parlament, astfel încât scuteriştii să fie şi ei obligaţi să aibă permise, la fel ca motocicliştii. Nu de alta, dar - la fel ca motocicliştii - tot mai mulţi devin sau riscă să devină "donatori de organe"...