Echipa de fotbal fanion a judeţului, FC Bihor Oradea, are de acum şi un echipament prin care este legată de simbolurile şi identitatea bihoreană, „dedicat rădăcinilor noastre și suporterilor care ne inspiră să ducem mai departe valorile autentice ale comunității”, după cum au transmis reprezentanţii clubului.

Evenimentul de lansare a tricoului aparte a avut loc joi, într-un cadru cu totul special, la sediul Muzeului Ţării Crişurilor din Oradea, instituţie de cultură cu care clubul orădean de fotbal a intrat într-o colaborare pentru a realiza acest produs.

„Ne aflăm la Muzeul Ţării Crişurilor, un loc special, mai ales pentru o echipă sportivă, dar FC Bihor nu este doar o echipă de fotbal, este un brand, este un club al acestui oraş, al judeţului Bihor şi al comunităţii noastre. Ne aflăm aici pentru a lansa un tricou de joc unic, inspirat din moştenirea noastră culturală şi arhitecturală, inspirat din motivele tradiționale ale județului Bihor și de frumusețea clădirilor Art Nouveau din Oradea. Acest tricou pentru noi reprezintă legătura dintre trecut și prezent, dintre rural și urban, dintre tradiție și performanță”, a declarat în deschiderea evenimentului preşedintele Clubului FC Bihor, George Tătar.

Gabriel Moisa, un împătimit al fotbalului

La eveniment au participat şi reprezentanţii instituţiei de cultură cu care clubul orădean a intrat în parteneriat pentru acest proiect, adică Gabriel Moisa (foto dreapta), directorul Muzeului Ţării Crişurilor, şi muzeograful Simona Bala, de la secţia de etnografie a muzeului.

„Sigur că mulţi s-ar putea întreba care ar fi legătura între fotbal şi istorie, fotbal şi muzeu. Ei bine, există foarte multe legături pe care nici eu nu le-am înţeles la început, deşi mă ocup de istorie de multă vreme, dar sunt şi un mare pasionat de sport, aplecat asupra fotbalului de când eram mic şi ascultam meciurile la radio. La prima vedere e greu să identifici aceste legături, dar când am putut să mergem „afară” prima oară, am putut vedea, de exemplu, ce fac francezii, în istoriografia lor, când discută despre fotbal şi istorie, şi lucruri senzaţionale, de la revoluţii generate de un meci de fotbal, la evoluţii politice. M-am bucurat foarte mult când domnul Tătar a venit spre Muzeul Ţării Crişurilor cu această idee mai mult decât potrivită, care, părerea mea, ar trebui să ajute şi echipa de fotbal, sigur, mai mult la nivel mental şi identitar. Este un soi de ataşament al nostru, cei care lucrăm în zona culturii, faţă de echipa fanion a judeţului”, a declarat prof. univ. habil. dr. Gabriel Moisa, directorul muzeului şi gazda evenimentului.

El a primit un tricou personalizat cu numele său. 

Preşedintele clubului FC Bihor a explicat cum a început această colaborare între cele două entităţi reprezentative pentru judeţul Bihor şi de unde a pornit ideea unui tricou mai special.

„Ideea aceasta a pornit de la un ceai, la care am fost împreună cu campionul nostru de la judo Florin Lascău. Evident că vorbeam de sport şi la un moment dat am ajuns şi la partea aceasta de marketing, de merchandising, i-am expus această idee a mea, pe care o văzusem la o echipă din Italia, iar Florin a cerut un pix şi pe şerveţelele pe care le aveam la masă a făcut desene cu Cetatea Oradea şi cu Biserica cu lună, care se şi află pe acest tricou special. De acolo a pornit practic totul, iar acum am ajuns aici să îl lansăm. Vreau să le mulţumesc tuturor partenerilor care au contribuit la această realizare”, a afirmat George Tătar (foto sus).

Curaj şi încăpăţânare

Elementele speciale care se regăsesc pe acest tricou mai special al Clubului FC Bihor, care este unul de culoare albă, au fost prezentate de dr. Simona Bala, reprezentanta secţiei de etnografie a Muzeului Ţării Crişurilor.

„Ansamblul care a inspirat acest tricou se regăsea în mod special în zona etnografică Vaşcău şi este realizat compact, prin reprezentare geometrizată, rombul redă simbolul cosmic al Soarelui şi totodată al roţii, al perpetuării, el reprezintă armonie şi belşug. I s-a alăturat acestuia cârligul şi pieptănul, piese care se folosesc în casă, alături de care s-a impus şi protecţia divină, prin motivul prescura, simbol creştin care încununează un ritual de purificare. Dacă ne uităm mai atent, observăm că apar şi coarnele berbecului, care înseamnă vitalitate, abundenţă, energie, putere, curaj şi încăpăţânare de a realiza planurile şi scopurile”, a precizat muzeograful Simona Bala (foto sus).

În partea de jos a tricoului sunt schițate clădiri emblematice din Oradea.

La eveniment au fost prezenţi şi jucătorii Ioan Filip, Desley Ubbink şi Andrei Moga (foto sus), care au şi îmbrăcat echipamentul echipei şi care au oferit la final autografe suporterilor prezenţi.

Suporterii care doresc să cumpere tricoul proaspăt lansat o pot face şi vineri, între orele 14 – 18, de la Stadionul Iuliu Bodola.

Urmăriți BIHOREANUL și pe Google News!