De câteva săptămâni, elevii din Oradea sunt cobaii unui parteneriat pe care Inspectoratul Şcolar Bihor l-a încheiat cu Academia de Business şi Leadership Open Tribe, firmă organizatoare de cursuri motivaţionale, care a promis că face o cercetare privind consecinţele pandemiei asupra elevilor, dar în realitate îşi caută clienţi pentru lecţii motivaţionale pe care le ţine, pe bani serioşi.

Reţeta e destul de simplă: "academia" testează gratuit inteligenţa emoţională a copiilor, iar apoi le spune părinţilor că aceştia sunt vulnerabili şi ar trebui să urmeze cursurile ale căror costuri încep de la 2.500 lei. Abia după ce BIHOREANUL a semnalat Inspectoratului că scopul parteneriatului nu doar că nu este atins, ci de-a dreptul ignorat, instituţia s-a pus pe investigat.

Cadou necerut

În ultimele săptămâni, în mai multe şcoli din Oradea, elevii au primit vouchere în valoare de 430 lei pentru un test de inteligenţă emoţională. Cu ajutorul profesorilor, tichetele au fost distribuite în clase de gimnaziu, în colegiile Mihai Eminescu, Emanuil Gojdu şi şcolile gimnaziale Nicolae Bălcescu şi Oltea Doamna, de către aşa-numita Academie de Business şi Leadership Open Tribe (Trib deschis), laolaltă cu formulare prin care părinţii elevilor să-şi dea acordul pentru testare.

Voucherul, practic o invitaţie la testare, e însoţit de un mesaj al echipei Open Tribe: "Suntem o Academie de business şi leadership din Oradea care şi-a unit forţele cu scopul de a face o diferenţă în vieţile tinerilor din România, dezvoltând cu precădere inteligenţa emoţională şi spiritul de antreprenor al unei generaţii care va conduce România zilei de mâine".

Folosind cuvinte pompoase şi la modă printre părinţii moderni, Academia se laudă că este specializată în "dezvoltarea inteligenţei emoţionale a copiilor şi adolescenţilor, pregătirea pentru examene şi evaluări naţionale", secretul succesului fiind că lucrează cu "mindset-ul copiilor", ajutându-i "să-şi dezvolte aptitudini antreprenoriale prin dobândirea simţului responsabilităţii, al disciplinei şi al perseverenţei".

Soluţia salvatoare

Diriginţilor li s-a cerut să distribuie voucherele pentru testare doar primilor 10 elevi din clase, în ordinea descrescătoare a mediilor. Cum documentele aveau antetul Ministerului Educaţiei, mulţi părinţi le-au luat în serios. "Am crezut că e ceva cercetare făcută de Inspectoratul Şcolar şi că vom afla ce înclinaţii are copilul, dar nici vorbă", povesteşte mama unui elev de clasa a V-a de la Şcoala Nicolae Bălcescu.

Ulterior testării, care a durat 30 de minute şi s-a ţinut la Biblioteca Judeţeană, părinţii au fost chemaţi la sediul Academiei, pe str. Scurtă, pentru interpretarea rezultatelor. "Mi s-a spus că la copilul meu coeficientul care se calculează pentru inteligenţa emoţională, EQ, este sub limită. Am cerut să văd testul, ca să-mi dau seama ce a fost întrebat, dar nu l-am primit", spune mămica. În schimb, i s-a spus că pentru dezvoltarea micuţului l-ar putea înscrie la un curs care costă 2.500 lei, ofertă pe care femeia a refuzat-o. "M-a făcut să mă întreb dacă nu cumva intenţionat au spus că are acel coeficient prea mic".

La fel se întreabă şi mama unui copil de la Eminescu: "Au spus că băiatul meu are potenţial, dar că are inteligenţa emoţională sub medie, şi ar fi bine să urmeze o terapie sau un curs de-al lor. Când am aflat cât costă, am zis nu".

"Mindset" de preoteasă

Chiar dacă a evaluat deja peste 200 de elevi din Oradea, Academia nu suflă o vorbă despre aceste teste nici pe site-ul propriu, opentribe.ro, nici pe pagina de Facebook. În schimb, se laudă că oferă cursuri de leadership, care "produc avuţie" persoanei care le urmează, postează poze cu maşini scumpe şi vile luxoase, susţinând că oricine le poate obţine dacă îşi cultivă calităţile de lideri, citate "inspiraţionale" din Elon Musk sau Bruce Lee, dar şi mesaje greşite gramatical, precum "acum nu m-ai (sic!) visa", semn că şcoala n-a fost deloc punctul forte al "academicienilor"...

Floarea Bicăzan, profesoară de religie şi de limba românăPe site sunt prezentate 9 cursuri, toate despre dezvoltare personală şi "atingerea ţelului", care ajung şi la 4.500 lei. Cursul pentru copiii între 10 şi 12 ani, care a fost oferit celor două mămici, se întinde pe 3 luni şi are 8 module, toate despre "atingerea visului". Lecţiile sunt predate de Floarea Bicăzan (foto), profesoară de religie şi de limba română, soţia preotului Felix Bicăzan de la Biserica Ortodoxă Ioşia Nord. BIHOREANUL a încercat să vorbească cu aceasta despre cursuri şi despre calificarea ei, dar profesoara a refuzat să răspundă apelurilor, chit că pe site e prezentată ca persoană de contact.

Pe lângă ea, din echipa "academicienilor" mai fac parte soţul său, psiholoaga Elizabeth Balla, învăţătoarea absolventă şi de psihologie Emese Balogh şi cântăreţul de nunţi Robert Cozak. Ce lecţii de antreprenoriat poate preda un preot este greu de spus...

Cu girul IŞJ

BIHOREANUL a aflat că "academicienii" au ajuns la publicul lor ţintă, elevii şi părinţii, chiar cu ajutorul Inspectoratului Şcolar Judeţean. În septembrie, IŞJ Bihor şi firma SC Business şi Leadership SRL au încheiat un parteneriat, fără costuri, pentru "evaluări privind starea emoţională a copiilor în contextul pandemiei". Doar că părinţilor nici nu li s-a pomenit de asta, ceea ce arată că altul era, de fapt, scopul testărilor.

inspectorul şcolar general Horea Abrudan"Noi am cerut ca testările să fie gratuite şi realizate cu acordul părinţilor. Câtă vreme acest lucru s-a respectat, nu consider că există o problemă. Părinţii pot pur şi simplu să refuze înscrierea la curs şi nu se întâmplă nimic", spune inspectorul şcolar general Horea Abrudan (foto). Deşi recunoaşte că nu ştie exact cum decurge cercetarea, acesta pretinde că instituţia are nevoie de un asemenea studiu, ignorând că are în subordine psihologi şcolari, plătiţi din bani publici, care pot şi chiar ar trebui să facă asemenea cercetări. Unde mai pui că aceştia sunt mai calificaţi decât "academicienii"!

Nevoit să admită, de asemenea, că testele Academiei n-au fost nici măcar văzute de reprezentanţii Inspectoratului, cu atât mai puţin verificate dacă sunt acreditate de Colegiul Psihologilor, şeful IŞJ a decis, după discuţia cu BIHOREANUL, să suspende acordul, până când firma parteneră îi va prezenta un raport cu rezultatele obţinute până acum.

Întrebări fără răspuns

psiholoaga Elizabeth Balla BIHOREANUL a încercat să obţină mai multe informaţii de la psiholoaga Elizabeth Balla (foto), unic asociat şi administrator al SC Business şi Leadership SRL, dar aceasta a refuzat să spună câţi elevi a testat până acum şi câţi au fost găsiţi cu vulnerabilităţi, de ce a promis evaluarea stării elevilor în contextul pandemiei, dar părinţilor nu le pomeneşte despre asta ori de ce a selectat doar elevi cu medii mari (de parcă cei cu note mici n-ar fi şi ei afectaţi de şcoala online)...

"Acţiunea nu este gata", s-a rezumat să declare Balla. Întrebată franc dacă, prin testele din şcoli, recrutează clienţi pentru cursurile scumpe pe care le organizează, femeia a încheiat brusc conversaţia. "M-aţi jignit, iar în aceste condiţii nu mai doresc să discutăm. Vă va contacta avocatul nostru", a spus ea, punând capăt discuţiei. O atitudine cam obtuză pentru o "academiciană" care promovează deschiderea minţii ca o condiţie obligatorie pentru succes...


"PĂRINŢI" ÎMPRUMUTAŢI
Afacere de succes şi lăudată

Pe internet, Academia susţine că a mulţumit peste 1.000 de părinţi în 12 ani de activitate, dar SC Business şi Leadership SRL a fost înfiinţată abia anul trecut, având sediul într-o casă din Uileacu de Beiuş. Totuşi, are o cifră de afaceri bună pentru o companie la început de drum, într-un an pandemic şi fără niciun angajat: 292.970 lei.

Academia publică pe cele două site-uri pe care le deţine (opentribe.ro şi antrenordeviitor.ro) mărturii ale unor părinţi mulţumiţi, dar este incert dacă acestea sunt sau nu autentice. Nu de alta, dar fotografiile care le însoţesc sunt, de fapt, imagini cu modele profesioniste, cumpărate de pe internet. La o căutare cu motorul Google Images, acestea apar şi pe alte site-uri: imaginea unui "tătic" se mai găseşte şi lângă o recenzie favorabilă pe pagina unui hotel din Franţa, iar a unei mămici şi pe site-ul unui centru SPA din California.