V-aţi gândit vreodată cum ar fi să fiţi un jurat sau chiar judecătorul, într-o speţă complicată, în care un tânăr de 37 de ani este acuzat că a omorât 164 de oameni doar pentru că aşa putea salva 70.000?  Ei bine, cei care au trecut duminică seară pe la Teatrul Regina Maria au fost puşi în faţa unui fapt greu de digerat, în piesa "Teroare", de Ferdinand von Schirach, regizată de Bobi Pricop.

Răul cel mai mic

Cei prezenţi au fost invitaţi să fie parte într-un proces transpus în scenă cu judecător, grefier, procuror, avocat şi inculpat, pornind de la scenariul că un avion cu 164 de pasageri la bord este deturnat de un terorist către un stadion din Munchen pe care se aflau 70.000 de oameni. În esenţă, pilotul Lars Koch, un militar experimentat, fără abateri şi pasionat de dreptate, încalcă ordinul superiorului său şi doboară avionul în ultimul moment, ucigând, astfel, oameni nevinovaţi.

Cu toate că, la prima vedere, răspunsul ar putea părea clar, achitarea, căci a ales "răul cel mai mic", povestea este una complicată, menită să îi pună pe gânduri pe spectatori.

Spectacolul are de toate, de la scene amuzante până la situaţii dramatice, cum este cea în care o tânără soţie povesteşte gâtuită de ultimul SMS trimis de soţul ei, pasager, ce scria că avionul a fost atacat de terorişti, dar că pasagerii încearcă să forţeze uşa pilotului, el declarându-se convins că vor reuşi, evitând o tragedie.

Dacă pasagerii ar fi reuşit să oprească deturnarea? Cum poate un pilot să hotărască dacă viitorul mort nevinovat mai are sau nu dreptul la un telefon - să-şi sune familia? Poate decide cineva că viaţa unui om este mai importantă decât viaţa altuia? Ce e mai important: sentimentul uman sau principiile, legea? Sunt câteva dintre întrebările ce se nasc.

Piesa, în care a jucat, în calitate de avocat, și actorul orădean Richard Balint, se desfăşoară ca-n realitate, iar spectatorii devin, practic, juraţii care decid soarta tânărului pilot.

După pledoariile finale, publicul a fost chemat să voteze introducând într-o urnă bileţele pe care scrie "vinovat" sau "nevinovat". După numărătoarea voturilor juraţilor orădeni, 244 dintre spectatori au votat pentru achitare, în vreme ce 101 pentru condamnare. Aşa că "instanţa" l-a achitat, motivând, între altele, că pilotul a ales "răul cel mai mic"…

Un festival cu premii

Spectacolul" Teroare" a marcat, practic, finalul FestivaluluI Internaţional de Teatru (FITO) 2018, care s-a desfăşurat în perioada 23 – 30 septembrie la Oradea. De altfel, dumincă seară, actorii orădeni Şerban Borda şi Gabriela Codrea au decernat premiile Festivalului de Teatru Scurt 2018, pentru cele 13 piese de teatru selectate în concurs.

Între altele, premiul pentru cea mai bună actriţă a revenit Irinei Naum, pentru rolul Maureen Folan în spectacolul "Regina frumuseţii din Leenane" (Tulcea), cel mai bun actor a fost desemnat Ovidiu Ghiniţă, pentru rolul Andre din spectacolul "Tatăl" (Arad), iar premiul pentru cea mai bună regie a fost împărţit de Andrei Măjeri, pentru regia spectacolului "Pulverizare", şi Zoltan Balasz, pentru regia spectacolului "Gardenia". Cum majoritatea actorilor au plecat din timpul săptămânii spre case, distincţiile le vor fi trimise ulterior.

De asemenea, juriul a decis să acorde două premii speciale: unul, pentru actriţa Maia Morgenstern, "pentru recitalul excepţional" "O lecţie de bune maniere" şi unul pentru Teatrul Regina Maria, pentru spectacolul "În inima nopţii, Episodul Macbeth". De altfel, la finalul decernării, actorii trupei Iosif Vulcan a Teatrului orădean au urcat pe scenă, în aplauzele celor prezenţi.

Super concertul

Seara s-a încheiat cu un concert inedit şi neconformist, oferit de Ada Milea alături de Bobo Burlăcianu (Fără Zahăr) şi actorii clujeni Anca Hanu şi Cristi Rigman. Date fiind gradele puţine de afară, spectacolul, programat iniţial să se desfăşoare pe o scenă în faţa clădirii teatrului orădean, a fost mutat în sala mare, şi a meritat.

Cu mult umor şi ironie, artiştii au cântat, folosindu-se de o chitară, tobe, tamburine şi tot felul de obiecte mai mult sau mai puţin conformiste (ca de exemplu o cutie de scobitori) despre viaţă aşa cum este ea, ironizând prostia şi lăcomia umană. "Femeia ideală", în care se explică "de ce să îţi iei o iubită tâmpită", pentru că "în ochii stupizi te poţi topi de plăcere", piesa "Sticla", "iubita ideală pe care nu vreau să o văd goală", care "nu mă înşală" şi "nu are nicio boală", "Cântecul zmeilor", "Cânepa", "Maneaua cu lanţuri" sau "Am o sanie în pod" au stârnit hohote de râs.

Presărând concertul cu grimase şi cu sunete pe care – în alt context – pudicii le-ar putea considera supărătoare, Ada Milea şi prietenii ei au ironizat până şi moartea. "Când vei muri, toţi te vor uita şi se vor c... porumbeii pe statuia ta", spune unul dintre versurile ei.

Având un umor firesc şi viu, Ada Milea şi-a încheiat concertul în aplauzele celor 400 de orădeni care i-au gustat stilul. Recitalul de o oră şi 30 de minute tot nu le-a ajuns, astfel că Ada Milea şi prietenii au fost chemaţi de două ori pe scenă, prin aplauze. Pentru că, da, au meritat!


Vezi mai jos lista câștigătorilor!

Juriul studenților a acordat următoarele premii:

Premiul pentru cel mai bun spectacol - spectacolului „PULVERIZARE”, de la Teatrul APOLLO 111 din București

Premiul pentru cea mai bună regie - Zoltán Balázs, pentru spectacolul „GARDENIA”, de la Teatrul Odeon din București.

 Premiul pentru cea mai bună scenografie - Roxana Ionescu pentru spectacolul „IN INIMA NOPȚII - EPISODUL MACBETH” de la Teatrul Regina Maria din Oradea.

Premiul pentru cea mai bună actriță - Irina Naum, pentru rolul Maureen Folan din spectacolul „REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE”, de la Teatrul „Jean Bart” din Tulcea.

Premiul pentru cel mai bun actor - Ovidiu Ghiniță, pentru rolul Andre, din spectacolul „TATĂL”, de la Teatrul Clasic „Ioan Slavici” din Arad.

Juriul Festivalului de Teatru Scurt a hotărât acordarea următoarelor premii:

Premiul pentru cea mai bună actriţă: IRINA NAUM pentru rolul Maureen Folan în spectacolul „Regina frumuseţii din Leenane”

Premiul pentru cel mai bun actor: OVIDIU GHINIŢĂ pentru rolul Andre din spectacolul „TATĂL”.

Premiul pentru cea mai bună scenografie: Constantin Ciubotariu (decor) și Andradei Chiriac (costume) pentru scenografia spectacolului „Gardenia”, de la Teatrul Odeon, București

 Premiul pentru cea mai bună regie s-a acordat ex aequo: ANDREI MĂJERI pentru regia spectacolului „Pulverizare” şi ZOLTAN BALAZS pentru regia spectacolului „Gardenia”.

Premiul pentru cel mai bun spectacol: „REGINA FRUMUSEȚII DIN LEENANE”, de la Teatrul „Jean Bart” din Tulcea.

De asemenea, juriul a decis să acorde două premii speciale:

PREMIUL SPECIAL AL JURIULUI - actriței MAIA MORGENSTERN pentru recitalul excepțional „O LECŢIE  DE BUNE MANIERE”, de la Teatrul Evreiesc de Stat, regia Alexandru Berceanu. Premiul este oferit Teatrul Regina Maria.

PREMIUL JURIULUI -  Teatrului Regina Maria pentru spectacolul „IN INIMA NOPŢII - EPISODUL MACBETH” - al treilea şi ultimul din proiectul care a durat trei stagiuni - pentru anvergura cultural artistică şi devoțiunea profesională a tuturor făptuitorilor lui.