Concertul de închidere a stagiunii la Filarmonica de Stat Oradea va fi unul spectaculos, cu pian, cor, dirijat de Laurențiu Bischin, orchestră și soliști, sub bagheta maestrului Stefan Geiger.
„Flăcări. Farmec. Fantezie” îi aduce joi, de la ora 19, pe scenă pe Dragoș Cantea, la pian, Manuela Ipate – soprană, Iulia Merca – mezzosoprană, Cristian Mogoșan – tenor, David Pogană – bas.
„Dacă ar trebui descrisă stagiunea 2024-2025 s-ar crea o adevărată poveste, iar toată magia acestei perioade poate fi caracterizată prin trei cuvinte: «Flăcări, farmec, fantezie», acesta fiind titlul evenimentului, ales nu întâmplător. În prima parte, Suita Pasărea de foc din creația lui Igor Stravinsky reprezintă flăcările. Partea a doua este alcătuită din farmecul regăsit în lucrarea Die Mittagshexe (Vrăjitoarea de la amiază) de Antonín Dvořák și urmează o reală fantezie, compusă de Ludwig van Beethoven: Fantezia pentru pian, soliști, cor și orchestră, op. 80”, spun comunicatorii Filarmonicii.
„Pasărea de foc” de Igor Stravinsky este unul dintre cele mai cunoscute balete scrise de compozitorul rus și în același timp, o lucrare orchestrală interpretată frecvent în cadrul concertelor simfonice. Scenariul se bazează pe basmele rusești care au ca subiect central pasărea de foc, precum și binecuvântarea și blestemul care îl cuprind pe cel care posedă pasărea fermecată. În mod intenționat, Stravinsky a folosit multiple tehnici de compoziție și de interpretare, multitudinea de leitmotive folosite au dat naștere unui sistem denumit „leit-armonie”.
Vrăjitoarea de la amiază (Polednice), poem scris Erben și preluat de către Antonín Dvořák, are în centru o mamă îngrozită care fuge cu fiul ei din calea vrăjitoarei Polednice, iar când tatăl ajunge acasă își găsește soția leșinată, cu cadavrul fiului în brațe. Povestea se încheie cu plânsetele tatălui. Orchestrația pe care o folosește Dvořák ilustrează personajele și succesiunea evenimentelor: Oboiul și clarinetul-bas sunt folosite pentru a creiona copilul și vrăjitoarea, iar cele 12 bătăi de clopot reprezintă venirea vrăjitoarei. În timp ce personajul demonic își urmărește victimele, muzica alternează între două metrici diferite, pentru a crește dramatismul situației.
Fantezia pentru pian, soliști, cor și orchestră, Op. 80 a fost scrisă de Ludwig van Beethoven cu scopul de a da un final triumfător concertului său din 1808. Astfel, a implicat toate forțele: soliști vocali, cor mixt, orchestră și pe el însuși la pian. Concertul a devenit o pagină memorabilă din istoria muzicii clasice. Tema Fanteziei corale este fraternitatea universală și reuniunea artelor, aceleași gânduri fiind regăsite și în Oda bucuriei. Însuși Beethoven a recunoscut faptul că cele două compoziții sunt înrudite.
Bilete pentru acest ultim concert al stagiunii se pot cumpăra la sediul Filarmonicii, precum și online aici.