Elevii clasei a X-a B, din Colegiul Naţional Emanuil Gojdu şi-au imaginat cum va arăta Oradea peste 100 de ani şi au iniţiat, la propunerea provesoarei de geografie Dora Andersen, proiectul "Un sfârşit. Un nou început". Astfel, împărţiţi în două grupe, adolescenţii au lucrat la crearea a două machete, una "apocaliptică" şi una "pozitivă".

Prima dintre ele prezintă Oradea afectată de poluare şi de efectului de seră, iar cea de-a doua arată imaginea pozitivă a oraşului, cu zgârie-nori, combustibil nepoluant şi multe spaţii verzi. "Vrem să tragem un semnal de alarmă şi să arătăm cum va fi oraşul peste 100 de ani, dacă nu va avea staţii de reciclare a deşeurilor, iar fabricile vor continua să polueze", a spus Paula, elevă în clasa a X-a. "S-au dezvotat mulţi viruşi, iar o parte din oraş a fost părăsită. Solul este uscat şi secat de resurse", a completat Francesca, o altă elevă implicată în proiect, viitorul oraşului.

A doua grupă şi-a imaginat un viitor pozitiv, în care omenirea a reuşit să oprească poluarea. "Am avea zgârie-nori, un Colegiu Intergalactic, multe spaţii verzi, iar combustibilul folosit ar fi hidrogenul", a povestit Andrei, unul dintre liderii grupei "pozitive". De asemenea, în varianta pozitivă, Oradea ar scăpa peste 100 de ani de toate blocurile de acum, păstrând doar Cetatea şi celelalte monumente istorice, precum şi, bineînţeles, varianta renovată a clădirii Colegiului Gojdu.

Profesoara Dora Andersen, iniţiatoarea proiectului, a afirmat că elevii trebuie să conştientizeze pe de acum care ar putea fi consecinţele poluării asupra imaginii oraşului. "Am vrut să lucreze activ şi astfel să înveţe că trebuie să protejeze mediul", a declarat profesoara de geografie.

De altfel, câţiva dintre elevii clasei a X-a de la profilul mate-info-bilingv sunt implicaţi activ în acţiuni de protejare a mediului înconjurător, fiind membrii ai asociaţiei Ecotop.

Invitat la eveniment, primarul Ilie Bolojan a ajuns abia la sfârşitul prezentării. El a văzut, însă rezultatele muncii elevilor gojdişti, iar apoi, edilul a purtat o discuţie cu uşile închise, în sala profesorală, cu cadrele didactice ale Colegiului Naţional Emanuil Gojdu.