Colegiul Naţional Emanuil Gojdu este singura şcoală din Bihor dotată cu o staţie meteo automată, la care elevii învaţă să prognozeze vremea. Aceasta a fost achiziţionată în cadrul programului "Fondul Ştiinţescu", implementat de Fundaţia Comunitară alături de Romanian-American Foundation şi diverşi sponsori.

Ca la meteo...

Echipa proiectului finanţat, "Gojdiştiinţa", este formată din 28 de elevi din clasele a VI-a şi a VII-a şi profesoarele Daniela Berchez, Dora Anderson şi Sorina Corbu. Cu toţii lucrează la jurnalul meteo zilnic, adică adună datele colectate de staţia meteo, ca apoi să le poată interpreta.

"Avem o consolă cu ajutorul căreia culegem zilnic date, le putem descărca în calculator, obţinem grafice, tabele, uşor de interpretat. Vrem să facem şi o cercetare, o comparaţie cu datele de la Staţia Meteo Oradea şi datele noastre", a precizat profesoara de fizică Daniela Berchez, joi, când la şcoală a avut loc Târgul GojdiŞtiinţa, un concurs în care elevii implicaţi în proiect au arătat ce au învăţat în ultimele luni.

Elevii nu doar măsoară temperatura sau umiditatea, ci participă la diverse experimente şi investigaţii în laboratorul de fizică al liceului, folosind şi alte echipamente achiziţionate tot cu bani din "Fondul Ştiinţescu". De pildă, la una dintre lecţii au învăţat cum se formează norii, ba chiar au creat nori în borcane!

"Proiectul nostru este interdisciplinar: fizică, biologie, geografie şi nu numai. Mergem pe educaţie STEM, care înseamnă că abordăm teme de ştiinţă, tehnologie, inginerie şi matematică. Miza acestui proiect este de a-i atrage pe elevi spre ştiinţă, să înveţe pe baza investigaţiilor, să ia decizii de unii singuri. Şcoala de azi e pe tip vechi, le oferă toate răspunsurile, aşa că am încercat să-i facem să-şi pună întrebări", a mai spus profesoara Berchez.

Elevi-cercetători

Pentru târgul-concurs care a avut loc joi, fiecare elev şi-a ales o întrebare la care i-a căutat răspunsul ştiinţific. De pildă, eleva Anca Magui s-a întrebat dacă Oradea are potenţial eolian. După ce s-a documentat ce necesităţi are o turbină, dar şi cât de tare bate vântul aici, a ajuns la o concluzie. "Nu putem avea turbine în Oradea. Vântul este de aproximativ 2,5 - 3 metri pe secundă, iar intensitatea necesară pentru turbine eoliene este de minim 4,5 - 5 m/s", a explicat eleva.

O colegă de-a ei, Elena Şerban, s-a întrebat ce gălăgie este în sălile de clasă. A măsurat cu ajutorul unui aparat specific şi a aflat că media este de 85 de decibeli, adică la fel ca în interiorul unei maşini aflate în trafic. "Liniştea absolută este la 50 de decibeli. Pentru concentrare ar fi nevoie de maxim 65 de decibeli", a explicat Elena.

Cele mai bine documentate cercetări ale elevilor au fost premiate cu cărţi. De ştiinţă, bineînţeles...