Centrul Şcolar pentru Educaţie Incluzivă nr. 1 a pregătit o surpriză pentru toţi elevii săi, la început de an şcolar. Un colţ al curţii Centrului a fost transformat peste vară în prima grădină senzorială din Oradea, un loc unde natura îi va învăţa pe copiii cu dizabilităţi să-şi folosească simţurile şi să-şi coordoneze mişcările.

Flori de toate felurile

Grădina senzorială a fost realizată prin proiectul "E-CO-piii cu Cerinţe Educative Speciale (ECO-CES)", implementat de CSEI nr. 1 şi Asociaţia CES - Colaborăm, Educăm, Sprijinim. "Scopul a fost de a oferi modalităţi de dezvoltare copiilor cu deficienţe mentale, locomotorii, care suferă de ADHD, autism, sindrom Down", a explicat joi, la inaugurarea grădinii, profesorul psihopedagof Teodora Pantazi, coordonatorul proiectului.

Intrarea în grădină se face printr-o arcadă cu scoici întinse pe sfoară, amintind de sunetul mării la fiecare mişcare. Apoi, copiii urmăresc traseele ce duc la o mini-fântână arteziană, la un leagăn şi la un tobogan, la podeţe de lemn ori la vechi anvelope recondiţionate şi transformate în ghivecele perfecte pentru felurite plante. Toată zona e un adevărat paradis verde, cu aromatele flori de busuioc, mentă, lămâiţă, cu crăiţe de culoarea soarelui la apus, begonii rozalii ori dalii abia îmbobocite.

"Toate florile au fost plantate de elevi", a explicat directoarea adjunctă a Centrului, Carmen Ilisie. De altfel, elevii au participat la amenajarea grădinii în fiecare etapă, iar alături de ei au muncit cadrele didactice ale şcolii şi diferiţi voluntari, precum tinerii din Clubul Leo Black Eagle ori elevi de la mai multe şcoli orădene.

Eco-terapia

Chiar dacă par doar de decor, plantele din grădina Centrului au un rol important: fiecare în parte va ajuta copiii să-şi dezvolte simţurile. "Aceşti copii au un nivel senzorial mai scăzut. Aici ei vor simţi mirosurile şi vor putea face diferenţa între diferitele plante, le vor simţi texturile diferite, le vor vedea formele şi culorile", a precizat Teodora Pantazi.

Deşi par banale, aceste experienţe sunt extrem de importante pentru copiii cu dizabilităţi. Şi până acum terapia lor presupunea mirosirea diferitelor arome, însă se întâmpla în sălile de curs, iar mirosurile erau captate în recipiente de plastic.

Şi decoraţiunile din lemn aflate în grădină au un scop precis: îi vor învăţa pe copii cum să-şi păstreze echilibrul. Practic, tot ce se găseşte în grădina senzorială este menit să stimuleze simţurile copiilor, dar şi să-i ajute să se relaxeze într-un colţ verde, curat şi plăcut. În plus, grădina îi educă pe elevi şi în spirit ecologist: are un coş de gunoi destinat colectării selective, adică diferenţiat pentru materialele ce pot fi reciclate.

De grădina senzorială se vor bucura aproximativ 150 de copii, atât cei care învaţă la CSEI nr. 1, cât şi cei care sunt elevi la şcoli obişnuite, dar urmează terapii aici.

Amenajarea grădinii a costat în total 16.500 de lei, din care 9.000 de lei a reprezentant finanţarea oferită de Mol România şi Fundaţia pentru Parteneriat, în cadrul programului Spaţii Verzi, 2.200 de lei au fost donaţii, iar diferenţa a fost asigurată de Asociaţia CES.