Nimic n-a mai rămas din vechiul aspect de bâlci al Pieţei Rogerius, recent modernizată sub denumirea de centru de afaceri agroalimentare. Noua construcţie ascunde, însă, şi noi nemulţumiri. Deşi a costat aproape 7 milioane euro, Piaţa pare să fi fost neglijent proiectată, având un întreg sector deschis în bătaia vântului şi frigului.

Administraţia Domeniului Public Oradea are de furcă, însă, şi cu împărţirea spaţiilor pentru vechii comercianţi, care nu aveau contracte valabile la inaugurarea noii pieţe, dar vor să rămână singurii stăpâni pe toate spaţiile, fără a lăsa nimic "nepoftiţilor".

Pieţari corturari

Printr-un proiect european câştigat de municipalitate, vechea Piaţă Rogerius, cu tarabe din beton, înghesuite şi murdare, a fost demolată integral în urmă cu doi ani. În locul ei, din februarie 2014 până în decembrie 2015, a fost construit, pe etape, Centrul de afaceri cu produse agroalimentare Rogerius. În acest timp, comercianţii din bazar au tot fost mutaţi dintr-o parte în alta, în funcţie de sectorul la care se lucra, iar cei cu produse agroalimentare au fost relocaţi mai bine de un an într-un cort amplasat în parcarea Spitalului Municipal.

Încă de la început, indiferent de "specializare", pieţarii au avut neliniştile lor, în diversele întâlniri cu reprezentanţii autorităţilor spunându-şi temerea că nu-şi vor primi înapoi locurile iniţiale. Pentru a evita o răzmeriţă, directorul ADP, Liviu Andrica (foto), le-a promis că nu-şi vor pierde locurile. "Vom concepe un regulament şi vom stabili cum găsim nişte criterii de atribuire a spaţiilor. Vom porni de la cât spaţiu aţi avut, cât aţi plătit, vechimea în piaţă şi altele. Dacă vom ajunge la o înţelegere şi toată lumea va fi mulţumită, va fi OK, dacă nu, facem licitaţie", le răspundea Andrica la una din întâlniri. În decembrie 2015, după câteva luni de întârzieri, Centrul de afaceri din Rogerius a fost, în fine, inaugurat.

La ventilat

Deşi este o investiţie cu ambiţii de standarde europene, noua Piaţă Rogerius şi-a vădit din start probleme. Arhitecţii de la Poliart, firma care în schimbul a 223.000 lei a proiectat centrul de afaceri, au conceput sectorul de legume-fructe ca pe un spaţiu semideschis, cu un perete traforat şi cinci căi de acces fără uşi. În schimb, au proiectat pentru întreaga suprafaţă un sistem de încălzire în podea cu trei pompe de căldură care îşi iau energia din pământ şi care, promiteau autorităţile, trebuia să asigure confortul termic inclusiv iarna.

Numai că socoteala din biroul de proiectare nu s-a potrivit cu cea din piaţă. Atât comercianţii, nevoiţi să suporte în ianuarie temperaturi scăzute, dar şi curentul creat de cele cinci intrări deschise, cât şi clienţii mai cusurgii se plâng de frig. "Suferim. În ianuarie ne îngheţa marfa pe masă. Toţi ne-am îmbolnăvit. La picioare nu ne lasă să ne punem încălzitoare. Ni se zice că se bagă încălzire în podea, dar noi n-o simţim", se plânge o vânzătoare.

Directorul ADP admite existenţa problemei, aşa că a decis acoperirea temporară a căilor de acces cu perdele de plastic, dar soluţia e ineficientă. În schimb, arhitectul Daniel Tivadar (foto) de la Poliart susţine că proiectarea nu a fost nicidecum greşită. "În majoritatea pieţelor din Europa zonele de legume-fructe sunt deschise. Spaţiul a fost gândit astfel încât vara să se ventileze natural", spune Tivadar.

"Noi am acceptat"

Ca urmare a nemulţumirilor pieţarilor, anul acesta ADP va investi din fonduri proprii 558.000 lei pentru îmbunătăţirea condiţiilor din noua piaţă. Peretele traforat dinspre strada Mihail Sadoveanu va fi închis cu ferestre, vor fi montate cinci uşi la intrările în sectorul legume-fructe, iar sectorul de flori, pus într-un spaţiu deschis la intrarea dinspre liniile de tramvai, va fi la rându-i închis.

Cu toate acestea, atât directorul ADP cât şi viceprimarul Mircea Mălan nu consideră că proiectarea are minusuri. "Nu există nimic de imputat proiectanţilor în condiţiile în care noi am acceptat proiectul în varianta aceasta. După investiţiile ADP, acolo se vor crea condiţii foarte bune", spune viceprimarul.

Războiul meselor

O şi mai mare problemă, din perspectiva comercianţilor, este însă împărţirea pe spaţiile de vânzare. Motivul? Fiecare pieţar ar vrea ca el să primească cel mai bun loc la preţul cel mai mic.

După modernizare, centrul de afaceri are 47 spaţii comerciale de diferite dimensiuni în sectorul spre liniile de tramvai, 380 mese şi 26 boxe de panificaţie şi carne în sectorul legume-fructe, respectiv 132 module individuale de câte 4 metri pătraţi în secţiunea bazar aflată către strada Mihail Sadoveanu. În vechea piaţă, doar agenţii economici care aveau chioşcuri din zidărie aveau şi contracte cu ADP, pe când cei care vindeau la tarabe - fie haine, fie produse agroalimentare - erau consideraţi comercianţi ambulanţi şi plăteau facturi pe o lună înainte. La finalizarea lucrărilor, însă, deşi nu avea nicio obligaţie contractuală faţă de ei, ADP a decis să le asigure "veteranilor" locuri şi în noua construcţie, oricât i-ar dezavantaja în acest fel pe  ceilalţi doritori.

Explicaţia? "Firmele care aveau chioşcuri din zidărie şi care au plecat din piaţă la începerea lucrărilor s-au întors prin licitaţie deschisă. În schimb, pe tot parcursul lucrărilor comercianţii din bazar şi de legume-fructe au vândut continuu într-o parte sau în alta a pieţei ori în cortul din parcarea de peste drum. Aveam o relaţie comercială cu ei, nu puteam să-i dăm afară, doar au plătit lună de lună", motivează Andrica.

Socoteli întortocheate

Chiar şi aşa, pieţarii tot nu au fost mulţumiţi, fiindcă toţi şi-au dorit mai mult decât li s-a dat. "Fiecare societate sau persoană fizică a putut să spună dacă doreşte un spaţiu comercial de 12, 16 sau 30 de metri pătraţi, în partea din faţă a pieţei, sau un modul fix, de 4 metri pătraţi, în partea din spate, după nişte criterii rezonabile. Comercianţii care au avut cele mai multe mese în vechea piaţă au ales primii. Dacă am avut mai mulţi cu acelaşi număr de mese s-a tras la sorţi", explică Andrica, adăugând că nu ar fi fost corect să împartă toate spaţiile doar "veteranilor" în condiţiile în care "există cerere şi din partea altor agenţi economici".

În noul centru, pieţarii din sectorul legume-fructe plătesc aceleaşi tarife ca înainte, ba chiar mai mici după scăderea TVA, mai exact 215 lei pe lună pentru o masă - comercianţii, respectiv 155 lei/lună pentru o masă - producătorii.

În schimb, pentru bazar ADP a impus tarife diferenţiate pe sectoare. La modulele din spate, unde vadul e mai mic, comercianţii vechi plătesc 90 lei/mp/lună, iar pentru spaţiile din faţă, către liniile de tramvai, 180 lei/mp/lună. "Le-am împărţit câte un spaţiu sau un modul, ce au dorit. În spate ne-au rămas 28 de module pe care le-am scos la licitaţie între agenţii economici care deja vând în piaţă, dar pornind de la preţul de 180 lei/lună. Primul modul l-am acordat social, să zicem aşa, celor care erau clienţi vechi. Totuşi, suntem o societate comercială, iar acesta e preţul pieţei", explică Andrica.

Spaţii la licitaţie

Previzibil, deşi s-a vrut înţeleaptă, pentru a-i împăca pe toţi, decizia n-a fost pe placul "veteranilor" care sperau să obţină cât mai multe mese la preţ de nimic. "Toţi suntem nemulţumiţi. Am avut mai mult loc în vechea piaţă. Nu ştiu de ce nu ne poate da la fiecare cât am avut înainte. Nu trebuia făcută nicio licitaţie, astea-s locurile noastre!", zice un afacerist din bazar, Gheorghe Buda.

Luna aceasta, ADP va scoate la licitaţie, pornind de la 180 lei/mp/lună, 11 spaţii de diferite dimensiuni din sectorul apropiat de liniile de tramvai, rămase neocupate după repartiţia "veteranilor". Apoi, cei care vor mai dori un loc vor trebui să aştepte până se eliberează vreunul. "Contractele cu comercianţii sunt valabile 1 an, cu posibilitate de prelungire. Şi în piaţă, ca în toate centrele comerciale, spaţiile se mai eliberează şi în mod natural, să spunem. Pe acestea le vom scoate la licitaţie", spune şeful Administraţiei.

Ţinând cont, însă, de nemulţumirile comercianţilor, spaţiile date la preţuri diferite şi bătaia pe locuri, o întrebare legitimă este dacă nu ar fi fost cu adevărat corect ca ADP să nu fi avut criterii "sociale", ci să împartă locurile de la zero, prin licitaţii deschise pentru fiecare sector? Că oricum, chiar dacă a vrut să împace şi capra, şi varza, tot nemulţumiţi sunt toţi…


EŞEC LA PREFECTURĂ
Comisie fără dialog

La începutul anului, circa 50 de comercianţi au protestat în Piaţa Rogerius, reproşându-i directorului Liviu Andrica frigul şi împărţirea spaţiilor. Marţea trecută, Prefectura Bihor, alături de Asociaţia Pro Democraţia, care s-a proclamat mediatoare între pieţari şi ADP, a organizat o întâlnire a Comisiei de Dialog Social cu scopul de a aplana conflictul.

Numai că, surpriză, la întâlnire nu s-au prezentat nici reprezentanţii comercianţilor, nici cei ai Administraţiei. În timp ce şeful Pro Democraţia a susţinut că pieţarii s-ar fi speriat de un control al ANAF derulat în acea dimineaţă, iar comercianţii că de fapt nici nu au avut habar despre întâlnire, directorul ADP recunoaşte deschis că a preferat să nu meargă. "Instituţia Prefectului este reprezentanta Guvernului în teritoriu, nu are de ce să medieze un aşa-zis conflict între o societate comercială şi agenţii cu care aceasta lucrează pe baze contractuale", explică Andrica.