Fascinaţia zborului i-a cuprins pe orădeni acum aproape o sută de ani, când de pe dealurile oraşului erau lansate planoare cu ajutorul aşa-numitelor sandouri, nişte corzi elastice trase la vale de mai mulţi oameni până ce vehiculul putea să se desprindă de pământ, ca să planeze stăpânind curenţii de aer.

Acum, pasionaţii nu mai recurg la asemenea metode rudimentare. Tehnica a evoluat, devenind în acelaşi timp şi accesibilă tot mai multora, aşa că orădenii care vor să simtă adrenalina la înălţime o pot face fără prea mult efort, urmând cursurile de planorism ale Aeroclubul "Smaranda Brăescu". Cei mai tineri, chiar pe gratis...

Mirajul înălţimilor

Planorismul este o disciplină nobilă, ca orice sport aviatic, diferenţa faţă de alte ramuri fiind că pentru a-l practica nu e nevoie să cheltuieşti o avere. Care-i secretul? Simplu: energia necesară zborului cu planorul nu e furnizată de vreun motor care să consume combustibil, ci e "captată" din aer, deoarece planorismul exploatează curenţii de aer, pe care aripile aparatului nu trebuie decât să-i ia în stăpânire.

În Oradea, amatorii planorismului pot să-i înveţe tainele înscriindu-se la cursurile pe care de aproape 30 de ani le oferă Aeroclubul "Smaranda Brăescu", o filială a Aeroclubului Naţional, finanţat de stat. "Planorismul e un hobby, din asta nu se fac bani, o facem din plăcere", spune comandantul Aeroclubului orădean, instructorul Sergiu Tabuia.

13-Andrei-Petroiu.jpgUnul din practicanţii acestui sport este Andrei Petroiu (foto), un pompier de 23 de ani. A devenit membru al Aeroclubului în 2008, când şi-a obţinut şi licenţa de zbor, iar de atunci exersează constant, având la activ, până acum, 50 de ore de planorism. "Zborul te relaxează, te scoate din rutină, îţi dă palpitaţii. Sus e linişte şi descoperi peisaje unice. M-am apucat de planorism din dorinţa de a face ceva deosebit, iar după ce zbori prima dată, tot cu ochii pe cer rămâi. Cine a încercat aşa ceva nu uită niciodată", povesteşte Andrei.

Gratis pentru tineri

13-Sergiu-Tabuia.jpgLa cursurile pentru obţinerea licenţei de pilot de planor poate participa orice persoană care n-a avut probleme majore de sănătate şi care nu poartă dioptrii cu valori peste -3 sau +3. Pentru tinerii între 16 şi 23 de ani instruirea e gratuită, cu condiţia să treacă un test de admitere cu probe din matematică şi fizică. "Este ca un examen de cultură generală, de nivelul clasei a zecea, al cărui scop este ca elevii să-şi însuşească noţiuni elementare", zice Sergiu Tabuia (foto).

Înscrierile la cursul gratuit se fac în fiecare an la sfârşitul lunii februarie, după care cei admişi iau lecţii la nouă materii: legislaţie şi regulamente aeronautice, planificarea zborului, performanţe şi limite umane, principiile zborului, proceduri operaţionale, meteorologie, comunicaţii, cunoaşterea aeronavei şi navigaţie. "Cursurile sunt predate ca la facultate: la finalul fiecărei lecţii le spunem elevilor ce să documenteze, iar la întâlnirea următoare vorbim pe acea temă", explică instructorul.

După ce prind teoria, cursanţii dau un test din toate capitolele, iar cei care îl trec pot ieşi pe pistă, la planoare, cu care fac minim 46 de decolări şi 10 ore de zbor până la examenul pentru obţinerea licenţei de zbor.

Vine cine vrea, "zboară" cine poate

La începutul acestui an, la cursurile gratuite s-au înscris 18 tineri, însă Aeroclubul e deschis şi persoanelor trecute de 23 de ani. E drept, contra cost. Acestea se pot înscrie oricând, fiind obligate şi ele să urmeze cursurile de teorie, dar nu la fel de intensiv precum tinerii sub această vârstă. Preţul unei decolări este accesibil, de numai 10,6 euro, iar licenţa o pot obţine tot după minim 46 de decolări şi 10 ore de zbor. La final, socotelile arată că efortul financiar nu depăşeşte circa 500 de euro.

Doritorii trebuie să ştie însă că nu e chiar atât de uşor să ajungi să zbori. De pildă, anul trecut s-au înscris la cursuri 16 tineri, din care doar trei au şi obţinut licenţa. "Noi suntem o şcoală, vrem să-i ajutăm pe cursanţi să obţină licenţa de zbor, iar de cei care care chiar au talent ne ocupăm în continuare cu mai multă grijă", spune comandantul Aeroclubului. Are şi un exemplu de elev-model: la 22 de ani, Costin Brânzaş a fost convocat în lotul naţional de planorism şi are şanse să-şi ridice propria ştachetă. Dacă va câştiga de acum competiţii internaţionale, în mod sigur o a înălţa până în al nouălea cer...

Laviniu Kovacs